Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 3192 ggr
KickiG
1/31/14, 12:33 PM

Sås och Kopp

Fast jag inte har barn så har jag alltid varit ett stort fan av Sås och Kopp, alltså Pasi Hiihtola och Peik Stenberg. Dessa två fenomenala vissnickare har knåpat ihop härliga barnsånger i många många år redan. Jag älskar orden i deras sånger, de är finurliga, de rimmar, de använder "vuxenord", de sjunger på finlandssvenska… 

På deras hemsida www.sasokopp.fi kan man bekanta sig mera med denna underbara duo.

Under fliken musikvideon finns några av deras sånger, på youtube hittar man flera. 

En av sångerna heter Lavabränd. Synonymer till lavabränd är daiju, nolo/nålå, tållå, dum-i-huvu, dumskatå, inte ha alla mumintroll i dalen… Ni fattar säkert andemeningen, trög i största allmänhet. Om man lite leker med ordet kan man kanske också bli bränd om man sitter för länge på bastulaven?

Traktor Alban från 1994 är och förblir min favorit, kommer ju från ett bondesläkte trots allt. Men i dagar som dessa så går jag nog helst och gnolar på Igloo diggloo dej, här går det ingen nöd på mej, jag sitter i mitt hus av is i skydd för storm och bris!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
KickiG
1/31/14, 12:37 PM
#1

Glömde helt att lyfta fram Modersmål och Fädersland där Sia Järnström sjunger! Om ni inte lyssnar på något annat, så lyssna på den! Den är så vacker tycker jag!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
1/31/14, 1:01 PM
#2

Åh, tack för tipset!

"Lava-bränd" är säkert att man är lite trög…😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Candy123
2/1/14, 9:47 AM
#3

Oj oj va jag har hört på sås o kopp då jag var mindre, har t.o.m varit på deras konsert en gång i tiden

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

cosmonita
2/1/14, 7:16 PM
#4

Det här var helt nytt för mig. Tack för tipset!

Gillar det jag hört hittills 🙂

[Thiah]
2/1/14, 7:50 PM
#5

Barnen på dagis älskar sås och kopp och deras sånger. Det är även roligt för vuxna :D

mimåne
2/2/14, 8:32 PM
#6

Jag gillar också sås och kopp! Som barn träffade jag dem och fick en autograf på pappas 5euro lapp. Då vi inte hade annat och jag så gärna ville ha deras namnteckningar.

Min favorit är helt klart traktor alban! Sedan minns jag en låt som handlade om grön och röd gubbe vid övergångsstället. Vad hette den tro?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
KickiG
2/2/14, 10:04 PM
#7

#6 Var det något i stil med "grön man säger gå gå gå, röd man säger stop" eller något sådant… Har en svag minnesbild att jag skulle ha hört en sådan.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

mimåne
2/2/14, 10:30 PM
#8

Ja något sådant var det. Just nu är enda textraden i mitt huvud "Traktor alban kör och plogen plöjer djupa spår, när sädesfälten böjer sig med vinden" så det är helt omöjligt att få till någon annan text!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

KickiG
2/3/14, 8:25 AM
#9

Jag skulle nästan våga påstå att Traktor Alban är Borgå-bisi (=bisi=gubbe/man/karl/make/vuxen individ av manligt kön). Lyssna nu bara på de fina r-ljuden.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Niini
2/3/14, 10:15 AM
#10

Här rullar Traktor Alban minst en gång i veckan varvat med mumin åt sonen :D

Upp till toppen
Annons: