Annons:
Etikettövrigt
Läst 881 ggr
Magi-cat
1/27/14, 12:56 PM

Finländarna nöjdast i Norden...

Enligt en undersökning gjord av EPSI rating är finländarna mest nöjda i Norden med de tjänster de får. 

Allra nöjdast var de med apotekens service, tandvård och dagvård.

Sjunkit jämfört med tidigare mätningar har däremot tillfredsställelsen med bankernas och kommunernas service.

Minst nöjda med sin service var svenskarna.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/01/27/finlandska-kunder-nojdast-i-norden

Vad tror ni, är servicen bättre i Finland eller är folk mer nöjda överlag?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
fatcat
1/27/14, 5:55 PM
#1

Det tror jag! Finland tar större hänsyn till den egna befolkningen. Där har man inte heller privatiserat apoteken eller sjukvården i samma uträckning som i Sverige. 🌺🎁✨

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
1/27/14, 6:06 PM
#2

#1 Nej, det kanske man inte har, privatiserat apoteken alltså! Det har väl inte varit jättelyckat här.

Skönt att något kan vara bättre någonstans…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Greigh
2/3/14, 11:22 AM
#3

Har det överhuvudtaget gett något lyckat resultat på någonting som har privatiserats i Sverige? Det där med privatisering i överlag är skrämmande tycker jag. 
Men jo, jag tror och tycker att Finländarna är och skall vara nöjda.

Magi-cat
2/3/14, 11:26 AM
#4

#3 Ja det kan man undra. 🙂 Det är valår i år, så nu är det väl upp till bevis…
Inte känns det som att det blivit lyckat, snarare tvärtom…Dyrare, krångligare…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mimåne
2/3/14, 11:37 AM
#5

Hm.. detta förstår jag inte riktigt. Hur kan servicen vara bättre i finland än i sverige? Och då tänker jag på mig själv som svenskspråkig. Den svenska servicen i finland är ju urusel… Det är ju som att möta en kall fisk som inte vill prata ens eget språk.

I sverige däremot får man alltid glada leenden när man behöver service, där kan man stå och prata länge om vänder och vind bara för att det är så trevligt. Att svenskar är mer öppna och tillmötesgående än vi finnar är ju allmänt känt. 

Däremot så tror jag att finnar är mer toleranta är svenskar. Vi nöjer oss och trivs rätt bra ändå. Vi är ju vana att ha det såhär.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

KickiG
2/3/14, 12:36 PM
#6

Det är kanske så att finska inställningen är "sitä on vaan jotenkin selvittävä" - "man måste bara klara sig på något vis". Det är som det är, och man gör det bästa av situationen. Vad hjälper det att protestera, herrarna fattar de beslut som de gör. 

Lite överdrivet, men i grunden är det nog så. Det är som det är, så det är bara att gilla läget. Och det kunde ju vara värre.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
mimåne
2/3/14, 1:59 PM
#7

Precis!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

cirrun
2/6/14, 8:58 PM
#8

Erfarenheterna gör att jag måste hålla med mimåne #5, jag upplever svenskarna som vänligare och hyggligare än finnarna.

 Ändå är det vanskligt att generalisera om 'folksinnet' för  det kan bidra till fördomar som vi älskar att hata 😉

Upp till toppen
Annons: