Annons:
Etikettermatdryck
Läst 1644 ggr
Magi-cat
1/27/14, 10:42 AM

Fazer fuskar!

Jahapp, så var det med det…Fazers bröd innehåller ofta en pytteliten del fullkorn, trots att man beskriver det som "fullkornsbröd"!

http://www.kostdoktorn.se/fazers-fullkornsbrod-ofta-ren-bluff

Bäst att hålla sig till de små bagerierna…de stora jättarna är bara ute efter största möjliga profit.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[tk1971]
1/27/14, 10:48 AM
#1

Å andra sidan gör Fazerbröd ett av de bästa bröden som går att köpa, rågkusar.

Magi-cat
1/27/14, 10:49 AM
#2

#1 Det finns säkert det som är bra också! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
1/27/14, 10:55 AM
#3

Dags för kostdoktorn att läsa på om vad homeopati är då han påstår att 9 (vikt ?)procent är att jämställa med det. Dags för honom att läsa på om väldigt mycket faktiskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
1/27/14, 10:57 AM
#4

#3 Han vet nog vad homeopati är, skulle jag tro.

Poängen var väl att visa att brödet innehåller väldigt lite fullkorn och att det inte finns några gränser, egentligen, för vad som får kallas fullkorn.

edit: fast en ganska dålig poäng, när jag tänker efter.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/27/14, 10:58 AM
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
1/28/14, 10:11 AM
#6

Knasigt att man inte ska kunna lita på vad det står. Har många många många gånger tänkt att jag ska bara baka mitt eget matbröd. Det funkar i perioder, men sen kommer jag ur de goda vanorna. Har fått surdeg av en kompis som står i kylen, så kanske är det dags för goda vanor igen!

#1 Rågkusarna är mycket goda! 🙂

Annons:
KPD
1/28/14, 11:33 AM
#7

#0 Intressant artikel. Även om jag i stort misstror livsmedelsindustrin, har jag litat på Fazer. Det må vara irrationellt, men jag tror att konditoriet vid Glogatan präglar bilden av företaget som något fint och traditionsbundet. Utan konditoriet skulle Fazer bara vara ett namn bland andra.

#6 Bröd bakar jag inte, men annars försöker jag laga så mycket mat som möjligt i stället för att köpa färdiglagat. Jag vill ha kontroll på vad jag äter. I möjligaste mån köper jag ekologiskt och/eller rättvisemärkt.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[JeanetteK]
1/28/14, 12:42 PM
#8

#7 Jag försöker också göra som du så mycket det går. När det gäller bröd tycker jag ofta att urvalet är så tråkigt och därför är det oftast godare att baka eget. Men det är ibland lättare sagt än gjort. 😉

cosmonita
2/1/14, 7:24 PM
#9

Nu måste jag få säga att precis som med alla produkter man köper så är det bara innehållsförteckningen man ska bry sig om att läsa om man bryr sig om vad man får i sig. Dvs att även i Fazers bröd kan man detaljstudera hur mycket råg, vete osv det innehåller.

Sen är det ju förkastligt att de pratar om fullkorn och ger sken av att brödet innehåller fullkorn i en större mängd än vad det gör.

Sen vill jag också påpekat att Kostdoktorn är en mycket vinklad hemsida som man måste ta med en nypa salt. Den är inte alls vetenskaplig och full av subjektivt tyckande :)

Upp till toppen
Annons: