Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 925 ggr
KickiG
2014-01-24 17:02

Nyhjälplösheten ökar?

Hittade en artikel om att pengabristen i skolor gör att nyhjälplösheten ökar i samhället.

 HÄR finns artikeln. 

Men är det endast skolornas ansvar att lära barnen/ungdomarna färdigheter de behöver för att klara vardagen? Är det bara där de skall lära sig laga mat, stryka kläder, sy i knappar och veta skillnaden på ljus- och mörk tvätt? Är det skolans sak att lära barnen äta med kniv och gaffel, lära dem simma, skida och åka skridskor?

Hur stort ansvar skall man lägga på hemmet i sådana här frågor? Borde man sluta med sådan undervisning i skolan och koncentrera sig helt på sk akademiska ämnen?

Eller beror problemet helt enkelt på att vi snart är inne på andra generationens nyhjälplösa? Att folk i min ålder som nu har barn i skolåldern inte själva kan annat än slänga en Billys panpizza i ugnen, som köper nya kläder när en knapp lossnat? Och ja jag vet, jag generaliserar lite grovt här nu.

Vad tycker ni? Var går gränsen mellan skolans och hemmets ansvar i att lära barnen grundkunskaper i - ja - livet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Magi-cat
2014-01-25 12:44
#1

Intressant artikel och tråd, Kicki!

"- Det här leder till att skolundervisningens betydelse för centrala medborgarfärdigheter och för arbetslivet krymper, när den istället borde blir större. I festtal nämner man ofta vikten av så kallade it-samhällskunnande, men handlingarna går ofta i helt motsatt riktning." (ur artikeln)

Vad säger man? Illa att skolorna skär ner, förstås. Men hjälplöshet blir det inte av kål och morot på menyn! (Jag menar, kål och morot är inget dåligt.) Är problemet istället att man är van att få allting serverat? Får man inte det, klagar man.

Självklart, kan man tycka, ska inte enbart skolan stå för "uppfostran", lära ut matlagning och basala färdigheter och grundkunskaper. Det görs i hemmen, väl!?

Tänker lite på Eberhards böcker, främst "I trygghetsnarkomanernas land"…

Intressant att man diskuterar ungefär samma saker i Finland, där skolan ändå kommer högt i ranking jämfört med Sverige, som rasar…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: