Annons:
Etikettövrigt
Läst 1425 ggr
Magi-cat
1/22/14, 2:24 PM

Isförhållandena i Östersjön

Normala vintrar bildas det mer eller mindre tjock is mellan våra båda länder. Tidigare måste isen ha varit värdefull för samfärdsel och handel. De vintrar som isen blev tillräckligt tjock vill säga…Den blir inte alltid det.

Ibland blir den så tjock att man kan åka med traktor och grävskopa. Än idag betydelsefullt till skärgården där det inte finns väg, om man t.ex. ska bygga något.

Hur är det där ni bor? Håller isen?

Här kan man läsa vad SMHI skriver om isen i Östersjön.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[ludden]
1/22/14, 2:40 PM
#1

Än idag har vi vissa vintrar mycket is och fartyg som skall norr över för två vintrar sen hade man is konvojer för fartygen då isen var upp mot 1 meter tjock. Våra isbrytare fick jobba hårt liksom dom finska.

Magi-cat
1/22/14, 3:05 PM
#2

En meter tjock is är mycket det!😮🥶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tapani
1/23/14, 9:36 AM
#3

Lördagen den 24 januari 1942 avgick S/S Heimdall från Åbo kl 18 med 220 passagerare, varav 130 var barn. Efter några timmar kunde inte båten längre forcera isen utan körde fast. Den andra barntransportbåten S/S Arcturus hade något bättre isbrytande egenskaper, och man var tvungna att vänta på den hjälpen. Artcturus avgick från Åbo onsdagen den 28:e kl 18 med 486 barn ombord. Den 29:e skrev DN att fartygen beräknades komma till Stockholm på kvällen. Men kylan hade tilltagit och Heimdall satt rejält fast. Man förstod att Arcturus inte skulle räcka till. En tillkallad isbrytare kom fartygen till hjälp först fredagen den 30:e, och de båda fartygen anlöpte Mariehamn sent på kvällen. Heimdall hade alltså på 6 dygn inte kommit längre än till Mariehamn. Med isbrytarens hjälp kom man till Stockholm ett dygn senare.

Den 2 februari rapporterade DN, att några större kontingenter finska barn inte var att vänta den närmaste tiden. ”Arcturus” och ”Heimdall” skall ligga kvar i Stockholm och det beror på isförhållandena när de kan återvända till Finland.

Jag har inte följt tidningens rapportering varje dag, men förstår att isläget ingalunda var problemfritt, för tre veckor senare hittar jag en liten notis att ångaren Bore I också fastnat i isen. Resan hade påbörjats i Åbo på onsdag kväll 25:e feb. och med hjälp av isbrytare hade Bore fått hjälp till Arholma på torsdagkvällen. Därifrån hade hon under natten själv tagit sig in till Stockholm och anlöpte där klockan 6 den 27 februari.

För den som är intresserad om mera detaljer om krigsbarnens isresa finns mer information i här. http://www.krigsbarn.com/2013/03/fastfrusna-i-isen.html.

Magi-cat
1/23/14, 10:08 AM
#4

Tack så mycket för den berättelsen, Tapani! Tänk, sådana förhållanden, och så alla barnen …Vad tänkte de där ombord på båten? De måste ha undrat och fick de några svar… Kris- och krigstider, hård vinter, små möjligheter att meddela sig med omvärlden…Man ryser!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tapani
1/23/14, 12:23 PM
#5

Det blir en mera vetenskaplig tillbakablick i bifogad länk. På sista sidan i dokumentet får man veta mycket om just isvintrarna i Östersjön. 

http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/sekelvader.pdf

Magi-cat
1/24/14, 8:31 AM
#6

#5 Vilken intressant länk, tack för den! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: