Annons:
Etikettlitteratur
Läst 1327 ggr
Magi-cat
1/14/14, 11:52 AM

Boktips: När Finland var Sverige

I boken "När Finland var Sverige" berättar Herman Lindqvist på sitt karakteristiskt medryckande sätt om de nära banden mellan Finland och Sverige, historiskt och fram till nuet.
Herman Lindqvist växte själv upp i Helsingfors.

Från baksidestexten: "Det svenska är så inflätat i det finska att om man drog ut den svenska tråden ur Finland historia skulle väven ramla ihop. I Sverige är allt detta märkligt okänt. Men Herman Lindqvist, som vuxit upp i Helsingfors, fyller nu ut hålet i svenskarnas kunskap om den långa gemenskapen med Finland. Han berättar om hur verkligheten kan ha sett ut bakom Kalevala och Fänrik Ståls sägner, om grymma fogdar och hungersnöd, om hjältedåd och förräderier och om det fruktade finska rytteriet, som både Gustav II Adolf och Karl X Gustav ville ha nära intill sig i striderna. När Herman Lindqvist berättar känns det att Finlands historia är vår! "…berätta kan han." - Björn G Stenberg, Upsala Nya Tidning "

Boken finns att låna på bibliotek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
1/14/14, 7:30 PM
#1

Väntar bara på att mamma och pappa ska läsa klart sitt exemplar av boken, så att jag kan låna den av dem sedan 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
1/16/14, 9:14 AM
#2

#1 Den verkar vara jättebra! Berätta gärna när du läst den!😎

Jag ska också läsa den senare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/16/14, 9:18 AM
#3

Herman berättade om boken igår på TV. Han är verkligen tydlig med att Finland och Sverige var ETT land, inte "Finland hörde till Sverige" och liknande som man ofta hör, utan ETT.

Finländare deltog i besluten, i riksdagen, var med och valde kung vid Mora ting etc. De pratade lite konstigt, men det var inget speciellt med det, man tolkade. Och mycket i Finland gick på svenska också.

Att Finland och Sverige var förenade var ganska viktigt i historien där det var 32 krig med Ryssland och Finland tog första stöten. Hur hade det varit annars, tro?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
1/16/14, 1:26 PM
#4

Spännande. Jag har nu skrivit upp denna titel så jag kan kolla efter den när jag ska till byn.

Upp till toppen
Annons: