Annons:
Etikettspråk
Läst 2586 ggr
Magi-cat
1/2/14, 9:18 AM

"Svenskan allt mer osynlig i Finland"

Intressant debattartikeln av John Crispinsson:

Svenskan blir allt mer osynlig och varför är vi så tysta i Sverige?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/svenskan-allt-mer-osynlig-i-finland_8798874.svd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
1/2/14, 12:21 PM
#1

Vad jag funderar över är varför vi är så tysta i Finland? Jag har massor av vänner, släktingar och bekanta som är svenskspråkiga och konsekvent pratar finska på restauranger, affärer och andra offentliga platser. När jag frågat varför är motiveringen oftast "de kan ändå inte svenska" eller kanske "det går snabbare på finska".

Jag brukar börja på svenska, och byter till finska (som jag också pratar flytande) om det verkar som att det behövs. 

Men om vi finlandssvenskar aldrig använder svenska på stan, hur ska vi då kunna kräva att det skall finnas svenskspråkig service? Om det inte finns behov, varför skulle arbetsgivarna då kräva svenskakunskaper av sina anställda?

Lite självbevarelsedrift får man visa prov på, naturligtvis. Det finns platser och tidpunkter på dygnet då jag väljer att prata finska, om jag absolut måste säga något på dessa platser och tidpunkter… Även om det inte är så illa mera som det varit förr.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Ford -57
1/3/14, 12:23 PM
#2

#1 Ja d e lite märkligt d där me språket. Jag minns t.ex Borgå  förr, d va ju nästan helt Svensktalande, men nu….. t.o.m butikspersonal nästan vägrar tala Svenska, men ett litet knep som en släkting lärt mej, om man VET att personen i kassan kan Svenska men vägrar då lämnar man varorna i kassan å börjar gå, å vips kan personen Svenska. Ovänlig ska med samma mötas.

[JeanetteK]
1/3/14, 12:52 PM
#3

Tråkigt att det ska behöva försvinna. Undrar vad det beror på?

KickiG
1/3/14, 1:11 PM
#4

#3 Oss finlandssvenskar. Om vi inte pratar svenska med våra barn, inte lägger dem i svenskspråkig förskola/skola, inte använder svenska på stan, inte ber om svenskspråkig service, inte ber om svenskspråkiga menyer på restaurang… Inte fungerar det ju då. 

Det finns ju till och med svenskspråkiga som inte är registrerade som svenskspråkiga så då blir det ju även fel i statistiken. (Vi har alltså i folkbokföringen en språkkod för vilket modersmål man har. Eftersom jag har koden för svenska ska jag ha rätt att få alla dokument från myndigheter och statliga institutioner på svenska. Skatteverket skickar brev på svenska, röstsedlarna i valtider kommer på svenska osv.)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[JeanetteK]
1/3/14, 2:02 PM
#5

#4 Okej, men vad är det då som gör att man som svenskspråkig väljer bort svenskan då? Är det en bekvämlighetssak eller finns det motsättningar mot svensktalande eller vad kan det bero på?

KickiG
1/3/14, 2:16 PM
#6

#5 Motsättningar finns det väl i alla länder som har flera språk än ett, och jag upplever inte att det finns några stora enorma saker längre. Mycket bygger på gamla fördomar.

Till stor del tror jag att det beror på att vi är så få, och finlandssvenskar som flyttar till väldigt finskspråkiga områden och har finska som hemmaspråk med sin partner tappar sin svenska. Och om barnen bara pratar svenska med ena föräldern, så blir den garanterat lidande om inte den föräldern tar sig tid att bygga upp och upprätthålla sitt barns språk. Och sitt eget också för den delen.

Mest tror jag det beror på geografi, brist på utbud och bekvämlighet/lathet. Sedan så spelar ju naturligtvis den ekonomiska situationen i landet också in. Måste man spara pengar någonstans, är det väl ganska nära till hands att t ex dra in svenskspråkiga morgon-tv:n. Det finns ju åtminstone två andra morgon-tv på finska, och Sveriges morgon-tv syns också här. 

Sedan har vi ju svenska program som är väldigt populära i Finland även bland finskspråkiga, som t ex Strömsö. Och Skavlan, om vi kan räkna Skavlan till åtminstone halv-svenskt program.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
[JeanetteK]
1/3/14, 4:35 PM
#7

#6 Jag förstår. Tack för ditt svar. 🌺

KickiG
1/3/14, 7:56 PM
#8

#7 Så lite så :) Men det här var mina personliga tankar, andra får gärna fylla på med sina åsikter.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
1/4/14, 9:02 AM
#9

Jätteintressant att läsa vad du skrivit, KickiG! Du som är på plats och har erfarenheter från inside.🙂

Min känsla är att det finns motstridiga tendenser. Dels att det faktiskt är lättare för svenskan än på många år och intresset bland finsktalande (särskilt ungdom) för svenskan är större än på länge. De läser på internet, är språkkunniga, har vänner i andra länder osv. Svenska kan vara praktiskt.

Som turist har man det lättare än någonsin (?) och jag har personligen inte märkt (eller fattat) att det skulle vara några problem med att man talar svenska. I affärerna växlar man elegant till ett annat språk än den man tilltalar kunden med först, om den ser oförstående ut.
I kontakt med det officiella slussas man omgående till en som förstår vad man säger.

Sedan har vi det andra som känns otrevligare än på länge, att svenskan får stå för det där annorlunda som ska bort. Något att rikta sin frustration emot.

Svenska och finska har samexisterat länge. Det har alltid, alltid varit motsättningar och de svensktalande haft ett underläge, i alla fall upplevt. Minoriteten har kämpat för sin sak med varierande framgång, men ganska stor ändå. 

Vi får se hur det blir nu.
Och varför är vi så tysta i Sverige, som han frågar i debattartikeln…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/4/14, 9:15 AM
#10

Fast i Sverige är man ju inte heller jätteduktiga på att hantera minoritetsspråk. Här en kritik från the Council of Europe:

http://www.thelocal.se/20090507/19300


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mimåne
1/4/14, 6:56 PM
#11

Jag måste bara få säga det, när ni diskuterar varför finlandssvenskar väljer att ta saker och ting på finska när det gäller tex service.

I min krets tycker jag inte att detta stämmer alls, kanske för att jag hör hemma i en väldigt svensk del. Jag är finlandssvensk och väldigt hårt finlandssvensk. Jag pratar aldrig någonsin finska när det gäller mig som kund. Jag är väldigt hård på den åsikten att finland ÄR ett tvåspråkigt land och de som har ett serviceyrke SKA kunna ge service på svenska när det behövs. Så här uppfattar jag många att vara härom.

Jag har också den uppfattningen om att finskspråkiga finländare till stor del också vägrar att ens försöka ge sig till tals på svenska trots att de är i ett serviceyrke. Man står och tjabblar en på svenska, den andra på finska och så håller det på. Men, båda två förstår varanda ändå. Det verkar också som att båda parterna i första hand skulle ta till engelska framför den andres modersmål om ett språkhinder skulle dyka upp.

Störtlöjligt egentligen men så upplever jag att det är.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

KickiG
1/4/14, 7:38 PM
#12

#11 Jag har bott på olika håll i Finland, och det varierar också en hel del var man är rent geografiskt. När jag bodde i Österbotten och på Kimito så var det mycket mycket enklare att få service på svenska än vad det nu är i Borgå trakter. Å andra sidan är det också en hel del år sedan jag bodde i Österobotten, så det kan vara att det ändrats där också.

Jag upplevde alltid t ex Vasa som en svenskspråkig stad även om majoritetsspråket var finska där då.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Ford -57
1/4/14, 8:59 PM
#13

#11 Håller med dej, Störtlöjligt.

#12 Märkligt med Borgå som var i stort sett helt Svensktalande tidigare, eller hur????

Mvh Wallen

Annons:
mimåne
1/4/14, 10:28 PM
#14

Ja, rör man sig antingen uppåt eller inåt från vasa, eller kommer utanför närpes, och neråt är det nästan omöjligt att få en svensk service. Även fast de flesta förstår svenska.

Jag undrar om detta kan ha något att göra med den konflikt som finns emellan finskspråkiga och finlandssvenska. En stor del av den finskspråkiga befolkningen tillhör Sannfinländarna, som i sin tur vill ha bort det svenska i finland. 

Detta ger ju i sin tur ett stort tryck på oss finlandssvenska att verkligen  stå på oss och vara lika störtlöjliga (#11) tillbaka. Vi måste visa att vi också finns, vi glöms bort allt för ofta.

För att inte glömma att finland faktiskt tillhört sverige, varit sverige. En gång i tiden. Mycket från sverige lämnade kvar när finland blev självständigt, och om jag inte förstått sannfinländarna fel så handlar det om finlands historia. Dit hör sverige och det svenska språket.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/4/14, 10:34 PM
#15

Men varför det i sverige är så tyst om detta, det förstår jag inte.

Jag tror att jag kan prata för många när jag säger att ett stort antal finlandssvenskar har släkt i sverige. Många verkar se sverige som en närmare vän än det finskspråkiga finland. Men sverige verkar inte se finlandssvenskar alls?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Magi-cat
1/5/14, 9:09 AM
#16

#15 Håller helt med dig! Okunskapen är tyvärr och konstigt nog stor när det gäller att det finns en minoritet (utanför Åland) som har svenska som sitt modersmål.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mimåne
1/5/14, 1:26 PM
#17

Ja. Man kommer glad i hågen till älskade sverige som man håller så kärt, men möts av frågor i stil med "Har du inte haft en svår uppväxt och varför bor du över huvudtaget i finland när du pratar svenska?" Som att man vore totalt utstött.

Men det är man väl också till viss del..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Thiah]
1/5/14, 1:28 PM
#18

Jag klarar mig hyffsat på svenska här i helsingforsregionen. Jag pratar ingen finska så det är engelska som gäller annars. Ofta kan jag få hjälp på svenska efter lite om och men men inom t.ex. vården är det svårt att alltid få svenskspråkig service. Där är det ofta bökigt att få nån annan service än finsk…

KickiG
1/5/14, 5:50 PM
#19

#17 Jag minns inte längre hur många gånger under mina år i Stockholm jag fick beröm för att jag lärt mig svenska så bra på så kort tid, eller möttes av frågan var jag lärt mig svenska. 

#18 Jo, jag har förstått att det kan vara svårt att få vård på svenska i Helsingfors. Vet att det är lite krångligt här i Borgå med, även om man speciellt ber om läkare som kan svenska.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: