Annons:
Etikettermatdryck
Läst 2743 ggr
[JeanetteK]
11/30/13, 5:23 PM

Finsk korv

Pratade precis med min bror och han påminde mig om en sak. 2005 dog vår pappa och han ville begravas i Finland så vi åkte dit för begravning.

Det var min bror, min man, vår son och jag. Sonen var sex år och varken han eller min man hade varit i Finland.

Vi tältade på en tomt som finns i familjen långt ute i skärgården där det inte finns varken rinnande vatten eller el. Ingen av oss var på humör för att fixa så mycket så det blev enkelt att grilla korv. Det levde vi på de dagar vi var där. Den finska korven som finns i ring med lite knastrigt skinn, vet ni vad jag menar? Jättegod är den! Men efter några dagar ledsnar men ju även på den.

De tre sista måltiderna skulle vi äta tillsammans med släktingar på vår väg tillbaka mot Sverige. Vi såg fram emot att få äta något annat än korv. På alla tre ställena tyckte de att det skulle bli så roligt att få bjuda min familj på något som de vet att jag och brorsan älskat som barn - finsk korv…. 🤪😂

Annons:
Magisk
11/30/13, 5:25 PM
#1

Blå länken kanske. Den är god.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

ALPHIRA
12/2/13, 1:24 AM
#2

Faktum är att finsk korv är betydligt godare än svensk korv. Tänk bara på Falukorv, så mjölig… Den måste stekas, kan inte äta den OSTEKT!🤮

För våra katter duger ENBART finsk korv.

[JeanetteK]
12/2/13, 8:25 AM
#3

#1 Ja det kanske det är. Har faktiskt ingen aning om vad den heter. 🙂

#2 Håller med!

[T-Johan]
12/4/13, 8:06 PM
#4

Finsk korv kan man hänga över batu- aggregatet och ha som tilltugg efter badet. Det går inte med den svenska korven som är alldeles för fet. Som tur är har vi i det syd östra hörnet av Sverige tillgång till "Finsk korv".

ALPHIRA
12/7/13, 12:40 AM
#5

Det finns finsk korv till salu även här i södra Dalarna men den är dyr. Köper ändå då och då.

Säger också som du T-Johan: "finsk korv". Men bättre än ingen alls.

Upp till toppen
Annons: