Annons:
Etiketthumor
Läst 6941 ggr
Magi-cat
10/28/13, 7:33 AM

Humor: Finska är väl inte svårt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
1/6/14, 8:26 PM
#1

Och när jag sitter och läser igenom hela listan och inser att det faktiskt är riktiga ord, och att man faktiskt skulle kunna säga så där, så blir jag ännu mera full i skratt. Och som sagt, det där var bara singularis-formerna…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[JeanetteK]
1/7/14, 9:23 AM
#2

Oj jösses! 😃Är det verkligen så (kan inte finska)?

KickiG
1/7/14, 10:31 AM
#3

#2 Så är det :) Finskan är underbar när man kan rada upp massa ändelser i slutet av orden. Ett av mina favoritord är "järjestelmällisyydellänsäkään". Jag kan inte ens översätta det till vettig svenska. Blir väl ungefär "inte ens med hans/hennes välorganiserade sätt".

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
1/7/14, 11:45 AM
#4

Åh alla dessa långa, underbara ord! :D


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
1/7/14, 4:50 PM
#5

Hur är det när man är barn och ska lära sig att läsa och skriva. Är det inte svårt med finskan då? Med dessa långa ord tänker jag.

Maria29
1/7/14, 6:32 PM
#6

Nu är jag nog lite knäpp men av alla språk jag lärt mig så tycker jag att finska inte är så himla svårt utan rättså logiskt om man jämför med t.ex svenskan. I finskan så har man t.ex voileipä/smörbröd = smörgås på svenska som ett exempel på hur lätt det är att översätta även om det finns fallgropar som t.ex suutari (skomakare).. 🤪Bör tilläggas att finskaspråket talats sedan jag var barn..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
KickiG
1/7/14, 7:38 PM
#7

#5 Om du menar finskspråkiga barn som ska lära sig läsa och skriva så tror jag faktiskt det är lättare. Som barn var jag tvåspråkig, och tycker att det oftast är lättare att skriva finska ord (om vi struntar i grammatiken). Har man inte en stark dialekt, så skrivs i princip orden som de uttalas. Det finns inga sje-ljud (stjärna, skjorta, skicka…). Hörs ett långt ljud skrivs det med dubbla bokstäver. Stövel är saapas. Där hörs ett lååångt a-ljud. Saaaaapas. Stövlar är saappaat. Där hörs både a och p bra. Saaaapppppppaaat. 

Grammatiken i finskan kan jag tycka är krångig, men sedan är jag också väldigt medveten om att just att skriva finska är min svagaste punkt, jag har mest talat det, läser inte ens så mycket på finska.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
11/12/14, 3:19 PM
#8

Samma grej presenterat lite annorlunda 😃

http://9gag.com/gag/aM1WXNG?ref=fb.s

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
11/12/14, 6:34 PM
#9

Precis, man behöver just inte lära sig stavning i finskan. Språket är så sympatiskt inrättat att det skrivs som det låter. 😎 

Nu kan jag inte finska, men föreställer mig att det inte är svårare att lära in de rätta ändelserna än prepositionerna i andra språk?

Tolkien lär ha blivit väldigt förtjust i finskans logik och byggde ett av alvspråken på den…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/12/14, 6:35 PM
#10

#8 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
11/12/14, 8:21 PM
#11

#9 Det är ju bara tyvärr så att det inte bara är ändelserna som skall petas fast i slutet på ordet, utan ibland så ändrar även ändelserna ordets mitt. Äiti - äidin (mamma - mammas), vaaka - vaa'aan (våg - vågens, sådan man väger saker med). Plus att det finns lite andra små grammatikaliska konstigheter. 🤔 Det är lättare att lära sig att läsa och att förstå, svårare att skriva korrekt. Tycker jag.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
11/12/14, 8:24 PM
#12

#11 Få nog gå en kurs någon gång. 🙂😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: