Annons:
Etiketthumor
Läst 1447 ggr
Magi-cat
10/20/13, 12:26 PM

Bli mer som "skandinaver"! :-)

24 sätt som omvärlden kan se på skandinaver på ett positivt sätt…😃

Här finns joulupukki med, midsommaren, de nyfödda barnens start-kit, den prisade skolan, de höga skatterna, saunan och glesbygden och mycket mer att vara glad - och lite stolt över…..(med glimten i ögat)

http://www.buzzfeed.com/tabathaleggett/lessons-the-uk-should-learn-from-scandinavia


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Memento Mori]
10/20/13, 12:55 PM
#1

Inte för att vara "den där personen" men är verkligen Finland med i Skandinavien? Tyst

Själv så får jag lov att läsa det med väldigt mycket glimt i ögat. Tycker det är mest generaliserat och fördomsfullt. Dessutom så måste jag helt klart spendera mer tid utomhus så man kanske får turen att se en av de vilda huskies som vi tydligen har. 😉

Magi-cat
10/20/13, 2:07 PM
#2

Näe Finland är inte ens med i Skandinavien :-S Men joulupukki finns det! :-D


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Memento Mori]
10/20/13, 2:18 PM
#3

#2 Mm. Störde mig lite på det. Tycker det var mycket på listan som kom från Finland för att bli mer Skandinavisk. 😃 Som "startkiket" åt mammor, "sluta leva så nära varandra", skolan och Salmiakki.

Bjornen
10/21/13, 9:34 PM
#4

Man brukar använda uttrycken Fennoskandia för att få med Finland. Då brukar även Kolahalvön och ryska Karelen inräknas. Ett vanligt begrepp inom botaniken.

Tapani
10/22/13, 6:01 PM
#5

Norden  http://sv.wikipedia.org/wiki/ Norden har varit och är ett begrepp som omfattat de skandinaviska länderna inklusive Danmarks besittningar (Grönland och Färöarna), Island, Åland och Finland.  Det Fennoskandia som #4 nämner är nog mera i första hand är ett geografisk begrepp grundat på gemensam bergartsstruktur och botanik för det vi också kan kalla Nordkalotten. Begreppet har i några sammanhang använts även som ett politiskt begrepp för att inräkna Finland till Skandinavien, men jag har inte hittat den förklaringen i senare litteratur.

Visst finns kulturella fina inslag från Finland, som borde kunna få större spridning, men sådan inslag kan man hitta även från de andra nordiska länderna. Och skulle inte det samtidig betyda att just intressanta kulturella skillnader tappar sin särart? Låt Joulupukki hålla till Rovaniemi, Mustamakkara i Tammerfors och Kalakukko i Kuopio.  Av senare tiders debatter har jag förstått, att det i Finland finns höga, kanske också starka röster att fjärma Finland från allt som har med Sverige och svenska språket att göra - ganska långt ifrån tankar om ett Skandinavien.

Magi-cat
10/22/13, 6:12 PM
#6

#4, 5 Tack för era synpunkter Björnen och Tapani! Mycket lärorikt!

När jag var på bokmässan i Göteborg för ett tag sedan, fanns också de nordiska länderna representerade på olika sätt. Bl.a. var det en förening (minns inte namnet just nu) som främjar kontakerna mellan Finland och Sverige och mellan svenska och finska språken, både i och mellan länerna.
Jag frågade lite om det aktuella läget, och den här personen svarade, glädjande nog, att det inte alls var så illa som det låter ibland. De som väsnas mest hörs också mest i media, men de är inte nödvändigtvis representativa. Det finns också motsatta tendenser - till mer gränsöverskridande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tapani
11/5/13, 3:11 AM
#7

"De som väsnas mest hörs också mest i media, men de är inte nödvändigtvis representativa."

Skön kommentar som inger förhoppningar.👍

Upp till toppen
Annons: