Annons:
Etikettövrigt
Läst 1129 ggr
elvahundra
2013-10-13 22:45

flytta till finland

Hej! Jag är jättesugen på att gå en linje på borgås folkhögskola!

jag undrar lite om det är lätt att hitta bostad i finland? hur skolan är? om någon av er har gått där? annat man bör veta om man flyttar som svensk? kan man prata svenska? engelska? pratar man svenska i helsingfors?

Annons:
Magi-cat
2013-10-14 08:13
#1

Hejsan!

Det låter spännande med Borgå folkhögskola och att flytta till Finland!

Det finns flera medlemmar här som någon gång flyttat till Finland. Hoppas de ser det här och kan ge lite tips!

Skolan i Finland har generellt ett mycket gott anseende världen över. (vi har en tråd om det)

Finland är ett tvåspråkigt land, så i kontakt med t.ex. myndigheter har du rätt att få service på svenska.
Men långt ifrån alla kan tala båda språken.
I vissa områden är svenskan totalt dominerande, (Österbotten) medan i större delen av Finland kan man nog (?) inte klara sig med bara svenska.

Det finns även på vissa orter skolor där undervisningen är på svenska.

I Helsingfors är det nog många som kan svenska.

Jag känner en som flyttade till Finland från Sverige för en del år sedan och hon blev kvar där och trivs förträffligt. Hon bor i ett svenskspråkigt område, men tycker ändå det är hindrande ibland att hon inte kan finska, t.ex. när hon sökte jobb. 

Om du undrar just om den folkhögskola du tänkt söka, kanske du kan kolla om de har en FB-grupp, blogg, forum, hemsida etc där du kan ställa specifika frågor och få erfarenheter från andra som går där? Och ringa och prata med dem förstås..

Lycka till! 🌊🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Teddies matte]
2013-10-14 17:32
#2

Vilken linje gäller det?

Kan vara lite knepigt att hitta egen bostad i Borgå, iallafall om man inte vill lägga ut några större summor, men omöjligt kan det ju inte vara.

Här finns det säkert en del intressant; https://www.facebook.com/pages/Borg%C3%A5-folkakademi/126964520667772?ref=ts

Upp till toppen
Annons: