Annons:
Etikettermatdryck
Läst 5285 ggr
[lucke]
2013-09-25 20:27

Dagens fynd/gott bröd!

Idag när jag var och handlade i Södertälje så fanns det bröd från Finska Hembageriet i Eskilstuna. Bröd helt i min smak- mkt fullkorn och surdeg. Jag köpte med mig ett bröd hem och det smakade verkligen gott! F H´s bröd finns att köpa i Stockholm men tyvärr inte i mina nära krokar- kan dock tänka mig att åka en bit för det här brödets skull🤤Här är deras hemsida, där står även var man kan köpa deras bröd: http://www.finskahembageriet.se/ (Oj, vad många bröd-ord det blev😛)

Annons:
CatchFatch
2013-09-25 20:34
#1

Det tillverkas bara en liten bit från där jag bor ^^
Deras bröd är väldigt gott och får du chansen så tesat även deras bullar!
Örfilarna :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[lucke]
2013-09-25 20:36
#2

#1 Lyckost😃Jag tänkte faktiskt köpa bullarna/örfilarna, men de var inte så färska som jag önskat- såg riktigt smarriga ut annars…🤤

Magi-cat
2013-09-25 22:03
#3

Åh vad gott!

Där jag bor finns inget sådant, så vi brukar köpa med oss en massa gott bröd från Finland och frysa in. 🙂

Fast numera kan man få tag på Malax-limpan i Hemköps affärer. Det är gott…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-09-25 22:05
#4

Grisar också ser jag…Mmmmmmm….✨


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
2013-09-25 22:25
#5

#3-4 Ah, ja så kan man ju också göra👍Vad är Malax-limpan?

Örfilar visste jag vad det var men grisar var nåt nytt för mig- tyvärr var de slut i affären😃

Magi-cat
2013-09-26 07:45
#6

Malaxlimpan måste du/ni prova!

Mörkt gott bröd, ursprungligen från den lilla orten Malax strax söder om Vasa i Österbotten. Numera tillverkas den tydligen i Vasa enligt det ursprungliga familjereceptet utan ovidkommande medel och ämnen tillsatta..

Den är mörk, tät, med lite söt yta och väldigt hållbar, flera veckor!

Smaken påminner mest om kavring, men är mer aromatisk och intressantare enligt mig.
Man skär tunna skivor och njuter. En mild ost passar bra till.
Den kostar en del (sex euro tror jag) men den är väldigt dryg.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[JeanetteK]
2013-09-26 09:42
#7

Åh grisar! Det var verkligen längesen jag åt! Somrarnas höjdpunkt när man kom till farmor i Finland!

Det fanns ett rågbröd… hmmm… vad kallades det för tro.. Åh irriterande.. kanske kommer jag på det. Runda kakor, otroligt goda.

Örfilar har jag missat helt. Det ska undersökas!

Släktingarna bakade även ett hårdbröd som var ganska tjockt och otroligt hårt. Och gudomligt gott. Nu blir jag både nostalgisk och hungrig. 😂

Magi-cat
2013-09-26 10:13
#8

För en infödd i Sverige kan det låta lite förskräckande med "örfil" och "grisar" i kondisdisken.😃
"Får det vara en örfil idag?"  Öh….hehe…

En liten förklaring: Örfilar är kanelsnurror med fyllning, sedan trycker man till degbullen rakt över på mitten så det blir som "öron" åt båda håll. Mycket goda, av tradition har man stora rejäla kaffebullar i Finland. Ibland delar man dem så man ska orka smaka flera av kalasets godbitar.

Grisar är som munkar, fast godare, flottyrkokta, fyrkantiga med "ben" i varje hörn och syltfyllda. Diskussionens vågor brukar gå höga: Ska det vara hallonsylt eller äppelmos? Vilket är rätt? Gudomligt goda en varm sommardag till fikat på verandan, det är fest det…

Grisar verkar vara väldigt lokala, bara i Österbotten? Längre söderut hittar men dem inte. Jo, i Helsingfors kanske. Och grisar ska det vara när det är kaffekalas.

#7 Rågbröd…undrar om man inte säger bara rågbröd? Ska man ha bröd så är det rågbröd liksom…runda kakor med hål i mittten, gjorda på rågmjöl, jäst, salt och vatten och that's it….

Mmmm…barndomens smaker, de sitter i….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2013-09-26 10:22
#9

#8 Ah men då vet jag att jag ätit örfil, fast jag har nog hört annat namn, eller glömt av det. Gott!

Ja, men då är det nog bara rågbröd helt enkelt. Mycket gott, det kan jag verkligen sakna.

Tack för länken också Lucke!

[lucke]
2013-09-26 14:03
#10

#6-9 Låter gott, finns den i lite mindre förpackning tro? Jag ska helt klart spana in bröd när jag åker till Helsingfors nästa gång- men blev ju glad av att hitta finskt bröd här också. Min mamma var med och handlade, hon köpte såna där runda kakor- hade jag vetat hur gott det var hade jag köpt på mig mer. Jag är ytterst kräsen när det gäller mjukt bröd och köper inget annat än bageribröd och Saltå- men nu kan jag utöka mitt sortiment lite👍 Angående finska kanelbullar så är det underbart att de ofta är så pass stora- jag älskar kanelbullar nämligen🤤. Samtidigt bra att man kan dela med nån, det gjorde vi på senaste Silja-båten- även där var bullarna i jätteformat👍Jag har min fastedag idag så jag får försöka förtränga alla (finska) godsaker…🤐

Magi-cat
2013-09-26 14:09
#11

Haha, inte lätt med fastedag när man tänker på finska godsaker…:-)

Malaxlimpan finns i halvstorlek numera också! Även färdigskivad, men det tycker jag är lite synd….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mikkan01
2013-09-26 14:13
#12

#6 Mmmm….malaxlimpa! Brukar baka det här hemma då och då, hade nog gjorts oftare om det inte tog så lång tid.
Försöker man bortse från vad som finns i brödet 🤐 så är det nog det absolut godaste bröd i hela världshistorian…gärna med jääätttemycket smör på 😃🤤

~mikkan

[lucke]
2013-09-26 14:13
#13

Nä, det är ju inte det, men det funkar som tur är🙂

Ska kolla efter Malaxlimpan i Sverige, för den finns tydligen på många större butiker..?

Annons:
Magi-cat
2013-09-26 14:20
#14

Hemköp har den, gör t.o.m. reklam på TV,'🙂

Fast då säger de "Mallax" med öppet a i början….Det heter Maaalax med långt slutet a….

Numera är det mindre på finska bröddiskar. Polarbröd! Pågens! Fraktade land och rike runt till ett land där de kan baka själva….🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
2013-09-26 14:28
#15

#14 Att jag missat finskt bröd beror nog mkt på att jag inte har stora butiker, Hemköp etc här där jag bor. Så kommer sällan dit. Jag är noga med att läsa innehållsförteckningar när jag köper bröd och ratar allt med tillsatt socker, konstiga tillsatser etc. "Svenskt butiksbröd" är ju så himla trist, då äter jag hellre hårt grovt bröd… Surdegsbröd är både nyttigt och gott, så "efterugnslimpan" jag köpte igår var ✨! Menar du att finnarna importerar vårt trista bröd till sig?🤦‍♂️

Magi-cat
2013-09-26 14:36
#16

#15 Håller med dig, bröddiskarna här är inga höjdare precis. Vi har heller inget Hemköp nära, men ber någon som ska dit köpa med sig ibland…

Den finska efterugnslimpan, det är bröd det! :-)

Jorå, de importerar och börjar ta efter oskicket med färdigskivat och tillfluffat bröd med medel och ämnen av varjehanda slag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
2013-09-26 14:45
#17

#16 Men vad synd, när de har så bra bröd själva…🤔

Upp till toppen
Annons: