Annons:
Etiketthistoria
Läst 2200 ggr
[Memento Mori]
9/12/13, 8:14 AM

"Namn" på finsk mytologi?

Det här är kanske en lite halvdum fråga och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa den men den Finska mytologin (kalevala, Väinämöinen, osv) har den något "religiöst namn" som exempelvis asatron, asatroende, och i såna fall vad är det? 🤔

Annons:
Magi-cat
9/12/13, 4:29 PM
#1

Bra fråga!

Kalevala i sig är ju en skriven historia, men den bygger på något mycket äldre, men som du undrar, vad…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Memento Mori]
9/12/13, 7:37 PM
#2

#1 Precis. Tron/religionen bakom Kalevala måste väl heta något. 🤔

Magi-cat
9/12/13, 7:39 PM
#3

Hoppas någon vet!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
9/14/13, 7:20 AM
#4

Det är ju en typ av naturreligion som bör räknas in i schamanism (anses ha sitt äldsta kända ursprung i Kizil-Koba i södra Ukraina). Alla naturreligioner har haft skapelseberättelser för att förklara skapelsen. Olika skapelseberättelser är egentligen ingen religion, men men många religioner har även tagit sig an en skapelseberättelse för att förstärka sin religion.

Magi-cat
9/14/13, 7:59 AM
#5

Hoppades på att du skulle svara, Björnen! 👍

Det låter trevligt med naturreligion.

Såg ett TV-program en gång där man letade finskans rötter utan att finna dem. Men man hamnade bland nordamerikanska indianer och sedan hela varvet runt. Naturreligionerna har likheter…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
9/14/13, 11:12 AM
#6

Både finska språket och kulturen har sitt ursprung i eller omkring Kaukasus. Olika inflytanden från öster och nomadfolk bland annat skyterna (endast ett fåtal ord från deras språk finns bevarade i grekiska uppteckningar omkring 500 f. Kr.) och även andra mongolfolk har sedan påverkat både språk och kultur. Flera språk i Ryssland t.ex. votiska och omkring Uralbergen har mycket stora likheter med finskan. 

Många finnar följde med till Delaware och många av dem hade dömts till dödsstraff för olaglig svedjande i bland annat Värmland. Vissa av dem kom mycket bra överens med nordamerikanska indianer.

Annons:
Magi-cat
9/14/13, 11:19 AM
#7

…men det var just det där med Kaukasus och mongolfolk man satte i tvivel i programmet om jag kommer ihåg rätt.

Kan mycket väl tänka mig att finnarna kom bra överens med nordamerikanska indianer, och trivdes i den naturen….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: