Annons:
Etiketterpetsamosallafjärrkarelen
Läst 258 ggr
[lucke]
8/13/13, 7:09 PM

Finsk film :-)

(Hm, vet inte riktigt vilken kategori som lämpar sig bäst, då sajten inte har någon filmkategori🤔)

Är det fler än jag som gillar finsk film? Vad har ni för favoriter?🙂Förutom Mumin-filmerna (som ju är finsk-japanska😛) så tycker jag om Den nakna mannen http://www.imdb.com/title/tt1583323/?ref_=fn_al_tt_1Blev så glad när det äntligen dök opp en finsk film på biograferna, det hör inte till vanligheterna😎! Gillar även det jag sett av Aki Kaurismäki, och så några andra filmer som varit helt ok. Jag får ta tag i filmtittandet i höst- jag har några ännu osedda finnar i hyllan som jag kan kolla in🙂

Annons:
Ians
8/14/13, 8:32 AM
#1

Lite trevliga tips ser jag 🙂

[lucke]
8/14/13, 5:06 PM
#2

#1 Tack🙂 Jag kan varmt rekommendera ovanstående. Den nakna mannen är väl eg en dokumentär, vackra naturbilder och nån enstaka snygg karl innehåller den bla…😊 Kaurismäkis filmer är en speciell känsla i, med svart humor- men kan tänka mig att antingen ogillar man dem eller så faller man för dem..

Magi-cat
8/14/13, 8:48 PM
#3

Tack för tipsen, lucke! ❤️

Muminfilmerna är superbra, kan inte fatta att de är japanska!

Annars är jag inte så mycket för film…

Men favoriten, störst av alla nästan, är Harens år, efter Paasilinnas roman om mannen som hoppar av kontrollsamhället och flyttar ut i skogen med sin hare…..Men det är inte så lätt att komma undan som man kan tro….Mycket "finsk", mycket rolig och underfundig och mycket söt hare!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
8/14/13, 8:55 PM
#4

#3 Tack själv🐱 -jag har ju läst Harens År (gillar fö Paasilinna) men visste inte att den fanns som film- den måste jag spana efter🙂

Ja, de är underbara de där Muminfilmerna. OT, men nästa år är det väl 100 år sen Tove J föddes? Då lär det väl bli ännu fler Mumin-saker man kan samla på sig🥵

Magi-cat
8/14/13, 9:15 PM
#5

Oj, det måste vi fira!! 🏆


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
8/14/13, 9:19 PM
#6

Ja, och då släpps säkert den där nya Muminfilmen i originaltappning🥳🎂🌺🎈🙂

Annons:
[lucke]
8/15/13, 12:40 PM
#7

Magi-cat, det finns två Harens År-filmer. En finsk från -77 och en fransk från -06. Den franska verkar vara lätt att få tag i, men inte den finska som ju hade varit kul att se då jag gillar när det talas finska. Har du sett bägge? Jag kommer iaf att beställa den franska till mitt bibliotek🙂

Magi-cat
8/15/13, 2:42 PM
#8

Den finska från -77!

Har inte sett den franska….

Jag har köpt den finska, fanns faktiskt att få tag på…..så härlig i sin känsla, och när man gillar djur också….Och så lite så där finskt shaman-mystisk om du kan tänka dig den kombinationen….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
8/15/13, 2:58 PM
#9

#8 Den finska har fått bättre betyg än den franska på IMDB. Jag har kollat hos Ginza, det är dem jag brukar handla från, och de har bara den franska. Så lånar den franska från Bibblan, men hoppas på att få tag i den finska senare. Var har du köpt din? Jag tror säkert att jag kommer gilla den, älskar när filmer är mystiska och magiska🙂

Magi-cat
8/15/13, 3:25 PM
#10

Min är från CD-ON tror jag….Tror nog att du kommer att gilla den…:-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
8/15/13, 3:31 PM
#11

#10 Hm, tycks bara finnas den franska överallt🤔

Magi-cat
8/15/13, 3:37 PM
#12

Nu blev jag osäker…tänk om min är fransk?? Måste kolla när jag kommer hem…

edit: ändrade kategorin "musik" till "musik och film" :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
8/15/13, 4:14 PM
#13

#12 Den nyare är med Christopher Lambert.

Å vad bra med kategorin👍

Annons:
Magi-cat
8/15/13, 4:23 PM
#14

Näe, den gamla är det jag har!

Fint att du gillar kategorin. :-) Hoppas det blir mycket i den.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
8/15/13, 4:31 PM
#15

#14 Ah, ja kan tänka mig att den nya inte är lika bra- hoppas åtm att den är inspelad i Finland😛

Ja, det hoppas jag med🙂

[lucke]
8/31/13, 12:22 PM
#16

Nu har jag sett Harens År som jag lånade på bibblan. Den franska från -06. Den var inte inspelad i Finland och de talade franska, så det var ju trist. Den lilla haren var dock helt underbar och gjorde filmen sevärd❤️. Mindre kul var dock hur de handskades med haren/hararna: slängde iväg i luften, lyfte i öronen etc. Absolut inte ok😕

Magi-cat
9/15/13, 8:51 AM
#17

Aha! Då var det inte samma film som jag såg. Synd att de var vårdslösa med den stackars haren…😕 Sånt blir man bedrövad av…

Kanske du kan försöka få din bibbla att låna hem den finska versionen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
9/15/13, 6:22 PM
#18

#17 Den finska Harens År fanns att beställa från bibblan så nu väntar jag på den🙂

Upp till toppen
Annons: