Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1207 ggr
Magi-cat
7/22/13, 3:08 PM

Varför Finland är bättre i allt.....:-)

En lovsång till Finland från andra sidan Atlanten. 🙂

Varför har Finland bättre skolor, billigare hälsovård, klyftigare barn och bättre förhållanden för arbetslösa än man har over there?

Hemligheten ligger bl.a. i att man satsat på jämställdhet. Eftersom Finlands kvinnor varit med och byggt landet vad den finska kvinnan nr två i världen att få rösträtt (1906, före Sverige) och välfärden har byggts upp med fokus på barn och undervisning.

Landet byggdes så att var och en skulle ha sin bit av den gemensamma kakan så de hade vad de behövde för att realisera sina livsprojekt. Med en befolkning på bara 5 miljoner fanns det inget utrymme för resurser att slösa bort.

Intressant och trevlig artikel: (på engelska)

http://www.theatlantic.com/international/archive/2013/07/the-secret-to-finlands-success-with-schools-moms-kids-and-everything/277699/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
7/22/13, 4:03 PM
#1

I SvD, Kultursvepet, 22/7, behandlas samma artikel:

"Är Finland paradiset på jorden?

Ja, så framstår det nästan när The Atlantic skriver om vårt grannland i öster.

Det finländska skolundret behandlas utförligt, naturligtvis. Men inte bara skolsystemet utan också arbetslöshetsförsäkringen, sjukvårdssystemet och jämställdheten lyfts fram.

Visst finns det problem även i Finland, som den demografiska utvecklingen med en åldrande befolkning.

Men det verkar inte bekymra finländska folket nämnvärt - de är mycket nöjda med tillvaron, får vi veta i artikeln som är en av de mest lästa på The Atlantics web just nu."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
7/23/13, 8:07 AM
#2

Flera delstater i Amerika fick kvinnlig rösträtt redan i mitten av 1800-talet och ännu tidigare fick en brittisk koloni kvinnlig rösträtt. På riktig nationell nivå får både Australien och Nya Zeeland rösträtt före Finland och egentligen blir det i Finland först 1917 när Finland blev en självständig stat. 

Under vissa förutsättningar hade även kvinnor rösträtt även i Sverige under 1800-talet.

För att vara riktigt korrekt tycker jag man ska nöja sig med att säga att Finland var först att införa kvinnlig rösträtt i Europa och först att införa kvinnlig röstbarhet på samma villkor som män i världen.

Magi-cat
7/23/13, 8:13 AM
#3

#2 Ok, tack för ditt klarläggande!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: