Annons:
Etiketthistoria
Läst 2122 ggr
Bjornen
6/21/13, 7:38 AM

Mina böcker

Efter önskemål ska jag beskriva några av de böcker jag skrivit inom sajtens ämne. 

1. Den första var en högskoleuppsats som jag tryckte upp och skrev i den första internationella distanskursen med deltagare från Sverige, Norge, Finland, Ryssland, Estland, Delaware och Sydafrika. Ämnet var den svedjefinska kulturen inom kulturgeografi. Kursen avslutades med studieresa i Savolax.  

"Finska befolkningsinslag i nordöstra Dalarna samt genomgång av tänkbara finnboställen ….." Totalt behandlar jag 69 platser.

2. Den största sensationen kom strax före Kronprincessans bröllop när jag släppte boken " Daniel Westlings anor från Svartnäs med kulturhistoriska utblickar i byar och miljöer" I och med att Prins Daniel  har många finska rötter så behandlas ganska utförligt den svedjefinska kulturen. Största sensationen var Prins Daniels adliga anor bland Swinhuvud och därmed även släktskap med minst två finska presidenter samt även den finska nationalskalden Runeberg. 

Boken blev omskriven av de flesta europeiska länders större tidningar. Ett längre reportage sändes i finsk TV från Svartnäs. Själv fanns jag i den norska TV-studion under bröllopsdagen. Stor uppmärksamhet väcktes också i Tv och radio i Ryssland, Ukraina och Vitryssland genom att Prins Daniel har en ana född i Moskva. Jag brukar säga att Prins Daniel har mera genetisk anknytning till Ryssland än till Ockelbo.

Boken är i A4 med omkring 140 sidor med mycket färgbilder och extremt faktaspäckad. Priset är 200 kronor + eventuell frakt.

3. Övrigt har jag skrivet ganska många kulturhistoriska artiklar som berör finska kulturer.

Annons:
Magi-cat
6/21/13, 7:52 AM
#1

Fantastiskt, Björnen!

Tack!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
6/21/13, 8:02 AM
#2

Första boken finns i alla fall på Rautalampis bibliotek. Därifrån den svedjefinska utvandringen hade sin centralpunkt i Stor-Savolax och med ett bra bibliotek i ämnet.

Upp till toppen
Annons: