Annons:
Etiketternaturenväxterdjur
Läst 1646 ggr
Bjornen
6/19/13, 8:22 AM

Ängsklockans utbredning

Hur är ängsklockans utbredning nu och historiskt? Linne beskriver den växande i Finland och runt Falun. Ingen ursprunglig art ens i Finland utan införd från Ryssland sannolikt under medeltiden med ryskt rågutsäde.

Annons:
Magi-cat
6/19/13, 9:04 AM
#1

Tack för förslaget, Björnen, om en kategori om växter och djur. Jag gjorde en sådan och flyttade din tråd dit.🙂

Intressant om ängsklockan! Den kom med rågutsäde alltså. 

Vill du beskriva mer om den?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
6/19/13, 7:12 PM
#2

Dalarnas landskaps blomma och är ovanlig i hela Sverige utom just i Dalarna där den är mycket vanlig och den allra vanligaste blåklockearterna. Även strax utanför gränserna är ängsklockan vanlig.

ALPHIRA
6/20/13, 12:37 AM
#3

Bor i södra Dalarna och har massor av vilt växande ängsklockor på tomten. -Men blåklockan då? Blev lite förvirrad nu…har trott att blåklockan är Dalarnas landskapsblomma men du Björnen vet säkert bättre.

ALPHIRA
6/20/13, 12:42 AM
#4

Vände mig till Wikipedia och där står det att ängsklockan är TILLSAMANS med blåklockan Dalarnas landskapsblomma!

Bjornen
6/20/13, 6:30 AM
#5

Det föreligger olika åsikter om vilken som är Dalarnas landskapsblomma. Den enda blåklocksart som är typiskt för Dalarna är ängsklockan och det sedan tidigt 1700-tal och särskilt det typiska lindbruket. Lindbruket uppkommer eftersom man behövde så stor mängd hö för alla transporter till och från Falun och gruvan. Jag hävdar självklart att det är ängsklockan eller möjligen en bukett med ängsklocka, stor blåklocka, liten blåklocka, hässleklocka, knölklocka, toppklocka och möjligen skogsklocka. Två andra arter som är mera typiskt för Dalarna är stor blåklocka (typisk småbruksblomma på slogbackar) och vitblommande hässleklocka (särskilt runt Siljan). Anledningen till osäkerheten är att när "lärt" folk och allmogen missuppfattar varandra. Allmogen har kallat alla arter av blåklockor för blåklocka och man kallade även ängsklockan för blåklocka. Det tolkade de lärda som liten blåklocka. En artikel om landskapsblomman i Dalarnas hembygdsförbunds årsbok för några år sedan utökade förvirringen, när författaren hävdade att liten blåklocka var landskapsblomma, men bilderna visade både liten och stor blåklocka. Den som är mera intresserad vill jag rekommendera ett avsnitt i min bok om Daniel Westlings anor från Svartnäs (=Prins Daniel).

ALPHIRA
6/20/13, 10:09 AM
#6

Inte undra att jag varit förvirrad.

Tack för förklaringen, Björn. Blev av lite med allmoge-stämpeln.

Och vad säger du!! Har du skrivit en bok om våran nya prins!! (Jag är inbiten rojalist.) Men om jag ska läsa din bok, då är det för prinsens skull. inte för blåklockans.

Vad är det för andra böcker du skrivit?

Annons:
Magi-cat
6/20/13, 10:44 AM
#7

Bjornen kan gärna göra en tråd om sina böcker, de som ligger som sajtens intresseområde.😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
6/21/13, 7:40 AM
#8

Jag som sitter inne i sta'n, får leta efter virtuella blommor på nätet.

http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Bjornen
6/23/13, 9:02 AM
#9

Harakankello på finska.

Upp till toppen
Annons: