Annons:
Etikettdagens
Läst 5252 ggr
Magi-cat
6/18/13, 8:53 PM

Midsommar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart midsommar!

Hur firar man midsommar i Finland? 

Och så vill jag förstås passa på att önska er alla en riktigt fin, härlig sommar från oss i sajtledningen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Memento Mori]
6/19/13, 12:18 PM
#1

Tror det är ganska snarlikt den svenska midsommaren fast de brukar ha midsommarbrasa (typ som svenska majbrasan) och det är även Finska flaggans dag så hissade flaggor i mängder. 🙂

(Kan även vara något mer alkohol än i sverige🤐)

Honestyisdead
6/19/13, 12:28 PM
#2

#1 Tror snarare det går jämt ut med alkoholen. Det är en av årets värsta supardagar i Sverige.

Magi-cat
6/19/13, 12:29 PM
#3

Hur är det med midsommarstången och dans runt den?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Memento Mori]
6/19/13, 12:40 PM
#4

#2 Nja, läste två artiklar om det där för något år sen men då handlade det i för sig om konfiskerad alkohol och det var något mer i Finland än i Sverige och då har Finland ändå mindre befolkning. Kan kolla om jag hittar dom igen.

#3 Det har dom men de få gånger jag firat finsk midsommar så var vi bara vuxna och kände oss lite för gamla för att dansa runt den. 😉

[Memento Mori]
6/19/13, 12:51 PM
#5

Bastubad glömde jag men är inte säker på om det är en finsk midsommar-grej eller bara något finländare jag firade med passar på att göra.

Men det finns ju folk här på Finland iFokus som faktiskt bor i landet och kan det här bättre än mig. Glad

Magi-cat
6/21/13, 7:03 AM
#6

från wikipedia:

"Midsommar i Finland

Midsommar i Helsingfors 2007.

I Finland firas tre högtider under midsommarveckoslutet: den kyrkliga Johannes döparens dag, den statliga Finlands flaggas dag och den folkliga (och ursprungligen hedniska) midsommaren. De olika traditionerna har flätats samman så att man sällan tänker på vilken av dem man firar. På finska heter helgen "Juhannus" (liksom den i svenskan kan kallas "Johanne"), också om många firar högtiden helt profant.

Till traditionerna i det finskspråkiga Finland hör midsommarbastu (finska: juhannussauna), midsommarbål (finska: juhannuskokko), gärna vid en strand, och midsommardans (finska: juhannustanssit). De flesta firar midsommaren på landet, ofta på en sommarstuga, även om det blivit vanligare att stanna kvar i städerna. Det är vanligt att bjuda vänner till sitt midsommarfirande eller att delta i kollektivt firande ordnat av byalag eller liknande. Tidigare var det vanligt med bröllop på midsommaren (finska: juhannushäät), men numera firas bröllop hellre andra sommarveckoslut.

I det svenskspråkiga Finland har midsommaren drag av både de finska och de svenska traditionerna. Endera kan helt dominera i vissa områden.

Midsommaren är en viktig högtid i Finland, som medför ändrade öppethållningstider och ändringar i tågens och bussarnas tidtabeller."

(källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Midsommar)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
6/21/13, 7:30 AM
#7

Vi i djupa södern får nog fira midsommar med en massa åska.

🤦‍♂️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
6/21/13, 7:35 AM
#8

Hoppas ni får trevligt ändå, Draken! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
6/21/13, 7:49 AM
#9

Ja det hoppas jag att du och ni andra får med.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: