Annons:
Etikettervetenskapforskninguppfinningar
Läst 13177 ggr
Magi-cat
2013-06-09 07:00

Finska uppfinningar

Vilka finska uppfinningar är de största och mest betydelsefulla?

Här är en uppräkning över senaste millenniets största uppfinningar i Finland, de flesta uppkomna under de senare årtiondena.

http://www.innofin.com/en/Inventions/Last-Millenniums-Greatest-Inventions/Finlands-greatest-inventions/

Vilka fler finns det?

En sak som jag kom på (ingen uppfinning precis, men upptäckt) var att glutenintoleranta kan äta havre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-06-09 07:01
#1

två saker förstår jag inte:☺️

  • AIV fodder
  • Flash smelting

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Memento Mori]
2013-06-09 07:10
#2

Molotovcocktail, men är inte helt säker på om det är ursprungligen finsk eller räknas som en direkt uppfinning. 😎

[Jens]
2013-06-09 07:14
#4

#2 Hittat: Vjatjeslav Molotov gav namn åt molotovcocktailen, ett begrepp som myntades av finländska soldater då Molotov påstod att de klusterbomber Sovjet släppte över Finland var matransoner. De finländska soldaterna började benämna dessa som "Molotovs brödkorgar" och svarade senare på detta med att kalla sina improviserade bensinbomber för molotovcocktails.

Magi-cat
2013-06-09 07:17
#5

OK, tack!

AIV-grejen kommer jag ihåg när jag tänker efter lite…….finns ju praktiskt taget utanför dörren…hmm…..

#2 Molotovcocktail visste jag inte heller…

så här står det i wiki:

"Vapnet omnämns för första gången i striderna i det spanska inbördeskriget. Det var dock under det finska vinterkriget där vapnet skulle bli berömt och namnges. Soldaterna i Finlands armé använde med god framgång molotovcocktails i bådevinterkriget och fortsättningskriget. Den finska molotovcocktailen var en brännflaska bestående av kaliumkloratnoulen och stenkolstjära. Tändningen skedde med hjälp av en svavelsyreampull i flaskhalsen. Molotovcocktails tillverkades bl.a. av spritfabriken i Rajamäki. Soldaterna gav produkten dess namn efter den ryske utrikesministern Vjatjeslav Molotov."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-09 07:19
#6

#4 Tack! Finsk humor, "Molotovs brödkorgar"…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Memento Mori]
2013-06-09 07:29
#7

#5 Tack, jag hade någonstans i bakhuvudet att "molotovcocktailen" hade använts innan Finska vinterkriget. Men, men finskt namn gör den finsk enligt mig 😉

Magi-cat
2013-06-09 07:37
#8

#7 Absolut Finsk! 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jens]
2013-06-09 08:51
#9

#7

Det tycker jag nog ändå för själva idén med flaskan m.m. är ju finskt även om namnet kom ifrån en person.

Magi-cat
2013-06-09 09:00
#10

Vad är det här då?:

  • Internet encryption system

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Memento Mori]
2013-06-09 13:49
#11

#9 Fast det var ju finländarna som döpte den efter den ryske utrikesministern Molotov och om jag inte minns helt galet nu så tror jag det heter "Molotovin cocktail" på finska som egentligen betyder "Molotovs cocktail (cocktails till Molotov!). 😉 

Men som Magi-cat säger i inlägg #5 så använde spanjorerna samma sak innan fast det är inte lika välkänt.

Upp till toppen
Annons: