Annons:
Etikettspråk
Läst 4636 ggr
Magi-cat
5/29/13, 8:55 AM

Hot mot tvåspråkighet

Finland är ett officiellt tvåspråkigt land, där ca 5 % av befolkningen har svenska som modersmål.

Man kan nog säga att det alltid varit mer eller mindre strid om svenskan eller motsättningar mellan de olika språken.

I och med de möjligheter sociala medier erbjuder där man i skydd av anonymitet kan ge uttryck för mindre väl genomtänkta synpunkter, har kanske motsättningarna förvärrats och t.o.m. hot uttalats.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/finlandskor-mordhotade-for-svenskhet-1

Jag tror att det inte så mycket handlar om språk egentligen, utan mer är en allmän frustration som tar språken som uttryck. Hade det inte varit det så hade det varit något annat. Det är det här med "vi och dem". En grupp projicerar ilska och t.o.m. hat mot en annan grupp, som om den gruppen var annorlunda, främmande eller på något sätt så avvikande från ens egna normer att den tas som syndabock.

Det är sällan någon substans i sådan kritik. Det är mer en attityd som inte tål granskning eller saklig diskussion.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Memento Mori]
5/29/13, 9:25 AM
#1

Oj, man ska verkligen inte behöva ta emot hot för att man tycker olika. Hoppas att polisen lyckas spåra upp dom som skickade mailen.

Men som jag har uppfattat språkdiskussionen är att de med finska som modersmål vill kunna välja vilket tredjespråk de eller deras barn ska läsa i skolan och att vissa individer (som vanligt) tar det påtok för personligt vilket leder till denna ilska.

Magi-cat
5/29/13, 9:46 AM
#2

#1 Hej Memento Mori!

Nej, det ska man verkligen inte behöva ta emot!

Ja, den mer seriösa språkdiskussionen förs nog mer så, att man vill kunna välja språk. Självklart måste man kunna diskutera, som vilka frågor som helst, vilka språk som ska vara obligatoriska (det finns t.ex. 50000 inflyttade ryssar i de östra regionerna) och vilka rättigheter en minoritet ska ha. Minoriteten värnar naturligtvis om sitt och sina rättigheter och måste ha rätt till det. 

Det är det där näthatet som är så hemskt, som slår blint mot vad som, som saknar argument och där sans och vett tycks ha tappats bort för länge sedan, som inte har med diskussion eller önskan om rättvisa eller förbättringar att göra alls, egentligen.

Hoppas också att man kan stämma i bäcken och spårar de som går över alla rimliga gränser….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Memento Mori]
5/29/13, 10:27 AM
#3

#2 Hej, hej.

Kan inte annat är att hålla med i vad du säger men bara för att ett språk inte är obligatoriskt behöver det inte betyda att det inte kan fortsätta vara ett av landets officiella språk. Man får helt enkelt se till att de som vill ska ha rätt till tjänster på svenska (och eventuellt ryska där det bor många ryssar).   

På något sätt borde man kunna göra det lättare för poliser att spåra upp näthatare men då återstår problemet att bevisa att det verkligen var personen bakom konto och att han/hon inte hade "lånat ut datorn till en kompis och inte visste om det"…

Magi-cat
5/29/13, 10:35 AM
#4

Det är så sant som du säger, det kan vara officiellt men behöver inte vara obligatoriskt…..

Men på något sätt tror jag att personer som gör så här inte bryr sig så mycket om frågans vikt och värde, det är bara något som får dem att se rött. Men för alla andra är det förstås viktigt att dialogen förs, och utan att vara mer insatt tror jag den gör det…

Jag vet inte vilka möjligheter man har att spåra, antagligen är det svårt som du säger….Kanske är det viktigt ändå att markera att man från samhället sida, eller personligen, inte tänker tolerera sådant….

Extremismen gör lätt att motsättningarna hårdnar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
5/29/13, 4:07 PM
#5

Ytterst tråkigt att det ska ta sådana vändningar.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Thiah]
5/29/13, 6:27 PM
#6

Jag är nog lite smårädd ibland när jag och sambon (finlandsvensk) går och pratar på stan. Är lite fundersam på hur folk hanterar att han talar svenska då jag hört från äldre (varit hemvårdare) att dom blivit förföljda/slagna för att dom pratat svenska.

Så illa tycker jag inte att det är nu, det enda motstånd jag mött som svensktalande har varit att en kille på krogen slutat ragga på mig för han fick veta att jag var svensk.  Sambon har fått försvara svenskan en gång medan vi varit tillsammans och jag tror den situationen upppstod bara för att jag var riksvensk, äldre och ny i samhället + att människan som tjafsa hade druckit (han kommer från ett mindre samhälle där alla känner alla). Idag har ingen problem med att jag inte pratar finska alls utan bara svenska 🙂

Annons:
Magi-cat
5/29/13, 6:41 PM
#7

#6 Så tråkigt, att du ska känna dig smårädd när ni pratar svenska på stan…😕 Så ska det ju inte behöva vara….

Skönt att det går bra nu 🙂 Tjafsiga människor på krogen är bara  hopplösa….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
5/29/13, 6:54 PM
#8

#7 jag tror det mest handlar om mitt sinne.😐 Sambon och hans vänner pratar lätt och ledigt svenska överallt och dom har aldrig råkat ut för nått.  😃

Magi-cat
5/29/13, 6:56 PM
#9

#8 så kan det ju vara, hur man känner det 🙂

Men vad roligt att du trivs bra där i Finland!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
5/29/13, 6:58 PM
#10

Jo jag trivs underbart bra förutom då vissa språksvårigheter. Men de människor jag mött har varit 99% positiva till att tala svenska eller engelska eller annars bara hjälpa. 

Finland är, trots en del rykten, ett jäkligt positivt och bemötande land. 🙂

Magi-cat
5/29/13, 7:03 PM
#11

Skönt att höra, Thiah! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Memento Mori]
5/30/13, 12:18 PM
#12

Vill bara länka till den här artikeln:

HS till stöd för svenskan

Tycker det var mycket vackert initiativ av Helsingin Sanomat. 🙂

(Ta bort inlägget om det känns OT eller otillåten länk)

Magi-cat
5/30/13, 2:46 PM
#13

#12 Det var mycket bra av HS! 🌺Just sådant som behövs!

Tack för länken, inte alls OT! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
NaDa...
5/30/13, 3:23 PM
#14

Det är så tråkigt.. :(
När jag far till Helsingfors så pratar jag alltid engelska om jag ska säga något mera, annars kör jag mina väldigt begränsade finskakunskaper när jag köper något. Man får sånna blickar när man pratar Svenska med sina kompisar och sedan vänder sig om och pratar engelska med finländarna.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[T-Johan]
5/31/13, 9:16 PM
#15

Min erfarenhet har varit att prata knackig finska med en finländare är bättre än att använda engelska. Titta han i ögonen och säga "terve", så rasar fördomar och andra sociala barierer. Jag tror att ser att jag vill möta honom på hans villkor, och han känner ett språkligt övertag. Kan jag förmedla att jag faktisk tycker finnar är bara och rejäla, har jag lyckats.

fellfrosch
6/2/13, 11:07 PM
#16

Det här var ju verkligen inte en tråd man skulle klickat in sig på, nu när man strax ska flytta till Finland 😃

Magi-cat
6/3/13, 7:25 AM
#17

Vad kul, ska du flytta till Finland? 

Det finns ju goda erfarenheter också men det man hör talas om i media är just det extrema.

Det går säkert bra, lycka till!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
6/3/13, 8:02 AM
#18

Det är alltid idioterna som skriker högst, låt dig inte skrämmas av extremister.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
6/3/13, 8:57 AM
#19

Idag ringde jag till Finland i ett ärende. (med viss bävan, ifall vi inte skulle kunna göra oss förstådda med varandra.😎) 

Men det gick hur bra som helst! Myndighetspersonen, en kvinna, svarade på svenska (!) och var svensktalande, kunnig och jättetrevlig. Inga problem alls!

För det mesta går det antagligen väldigt bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fellfrosch
6/3/13, 10:50 AM
#20

Ja jag ska flytta dit om tre veckor, min pojkvän bor nämligen i östra Finland 🙂

Jo visst är det så att media nästan alltid visar upp det negativa 😕 Har man dessutom en lätt social fobi så kanske man blir mer skrämd än vad man faktiskt borde, trots att man brukar resonera logiskt. Jag har bara stött på väldigt trevliga människor när jag har varit där! Fast då har jag ju iofs inte talat svenska.

Annons:
Magi-cat
6/3/13, 11:02 AM
#21

#20 Det går säkert bra! De flesta är säkert bara positiva och tycker det är kul att du vill flytta dit!

Visar man sig det minsta intresserad av landet och invånarna blir de förmodligen tillmötesgående tillbaka.

Sedan att det finns en del som i skydd av anonymitet värker ur sig saker, det finns det överallt, tyvärr. Är det inte språket så är det något annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
6/3/13, 11:20 AM
#22

Ja, sådana människor finns även här, i detta land.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
6/3/13, 11:21 AM
#23

Så sant, Draken…..det är nog lika överallt….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fellfrosch
6/3/13, 12:23 PM
#24

Jag får väl motbevisa dem jag stöter på 😃

Magi-cat
6/3/13, 12:25 PM
#25

#24 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Memento Mori]
6/3/13, 2:46 PM
#26

Och jag fortsätter att länk till Hufvudstadsbladet: 😉

Tvåspråkighet i Framtiden

Fellfrosch: Jag tror inte heller att det kommer bli några större problem med att flytta till Finland. Ett litet tips är att (om du inte redan kan) lär dig lite finska så att man kan mötas halvvägs.

Farwuq
6/3/13, 2:46 PM
#27

😃

Det är bara till och kämpa på. Jag misstänker att de som är motståndare, de är sådana som blev "kuggade" på proven i svenska.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
fellfrosch
6/3/13, 4:54 PM
#28

#26

Absolut! Har redan börjat läsa lite finska, har väldigt lätt för att lära mig språk som tur är :) Tyvärr så har det inte blivit så mycket av det som jag har velat, har haft fullt upp med att avsluta min utbildning som kock nu i våras.

[Thiah]
6/3/13, 6:57 PM
#29

fellfrosh: jag har få problem och talar knappt nån svenska. flyttade hit för kärlekens skull för 6 år sen. Känner även andra som är helt svenskspråkiga och inte ha några problem alls. så välkommen hit bara :)

fellfrosch
6/3/13, 7:04 PM
#30

Tack, snällt sagt 🙂 Vart i Finland bor du? Jag tror inte det finns många som kan så mycket svenska i staden där han bor

[Thiah]
6/3/13, 8:00 PM
#31

Jag bor i södra Finland, Esbo mer exakt.

fellfrosch
6/3/13, 9:28 PM
#32

Ja det ultimata hade ju varit att flytta till södra Finland men tyvärr är det lättare sagt än gjort 😕

[T-Johan]
6/6/13, 9:46 AM
#33

Finland betraktas som ett "föredöme land" med sin två språklighet, ute i värden. Idag är det krafter i samhället ( inte bara i Finland ) som vill spela ut etniska kulturella olikheter mot varandra. Och sedan försöka övertyga andra att det skulle finnas "en väl definierad" grupp människor som ska ha rätt till ett land/område geografiskt/politiskt. Sen har vi det mest naturliga företeelsen i värden, "språkgränser". I svenska Norrbotten har vi en Riksgräns mellan Haparanda och Torneå. Inget konstigt alls. Lika självklart är att vi har en språkgräns mellan Kalix och Haparanda. Inget konstigt med de. Folk lever med de och lever integrerat utan problem. Hoppas finnarna kan fortsätta att vara föredömliga med att vara ett tvåspråkigt land utan motsättningar.

Magi-cat
6/8/13, 7:39 AM
#34

#33 Håller med om att det är krafter som försöker spela ut grupper mot varandra.

Mycket olyckligt.

Sedan nämner du Norrland och gränser. Jag tänkte på det, gränsen mellan Finland och Sverige vid Torneälven är ju i högsta grad konstlad, tillkommen vid 1809 års uppdelning. Det var ju samma språk, samma människor/familj/släkt som bodde på båda sidor av älven. Sedan blev det en gräns där…

Numera tror jag man försöker överbrygga gränsen igen, med gemensamma projekt och det tycker jag är så glädjande….

Många är/har varit finsktalande i Sverige också (och nu är det inte invandrade jag tänker på). Barnen fick inte prata sitt språk i skolorna  och finska var inte "fint". Som väl är har detta ändrat sig…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
7/29/14, 8:32 PM
#35

"Finland förlorar på svenskhatet"

Janne Strang ryter till:

"Den ökade valfriheten i språkundervisningen har inte gett några som helst positiva resultat för inlärningen av något språk. Resultatet blev endast att svenskans ställning försvagats och färre lärt sig språket. Det är synd, onödigt och det finns inga skäl att upprätthålla den här för alla parter destruktiva konflikten."

http://hbl.fi/opinion/ledare/2014-04-28/598776/finland-forlorar-pa-svenskhatet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[T-Johan]
7/30/14, 8:34 AM
#36

Allt "minoritets hat" är en "black om foten". Och då talar vi om alla nivåer, från individ till nation. Alla som gjorde sina historia läxor i skolan vet om detta; "Finland förlorar på svensk hatet". Det är så över hela vårt jordklot.

Magi-cat
7/30/14, 8:42 AM
#37

#36 Absolut! Det är absolut nonsens alltihop om "ett språk - en nation" och annat dravel! Jag hoppas verkligen att tongångarna inte är fullt så hätska över lag. Det är ett missnöje som riktas någonstans, och vissa har valt att rikta det mot ett visst håll.
Fler språk  är bra, språk berikar…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/2/14, 8:44 AM
#38

Nu har jag ringt till Finland i flera ärenden och det är helt övervägande positivt! Jag har blivit väldigt väl bemött, inte haft några problem med språket och alla har varit väldigt hjälpsamma!

Jag förstår att det kan vara svårt att få personer som är helt dubbelspråkiga till alla positioner överallt, men det verkar finnas täckning. Och nu är det inte ens de tvåspråkiga regionerna jag ringt till.

Bravo Finland!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
9/2/14, 9:02 AM
#39

Skönt att höra! Bror min har ringt banken i Finland vid några tillfällen och hamnat hos endast finsk-talande. Men de har verkligen ansträngt sig för att hjälpa till och använt alla svenska, engelska och finska uttryck det kunnat och löst ärendena ändå. Så han är också nöjd!

Magi-cat
9/2/14, 9:15 AM
#40

#39 Vilken otur men vad bra att han är nöjd ändå och att det löste sig! När det hänt mig (tidigare, på sista tiden har det gått vägen direkt) att någon talat endast finska eller bristfällig svenska har de kopplat över till någon som bättre behärskar svenska eller gett ett telefonnummer. (Som tur är kan jag några ord finska och förstår lite vad de säger ändå.)

De är ju så vana med det där i Finland, att hanka sig fram och knåpa ihop språken. Det är rätt fascinerande faktiskt.

Ibland svarar de direkt på svenska.🤔Undrar om det är olika på vilket nummer man ringer?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
9/2/14, 9:26 AM
#41

Tror att ett av de största hoten mot finlandssvenska är finlandssvenskarna själva. Det är ofta en fin balansgång. Att alltid prata svenska, att begära svensk service, men inte kräva det och inte ge intryck av att vara styvnackad.

Jag har som mål att alltid börja på svenska, men byter ledigt och utan protester till finska om det behövs. Men om jag inte börjar prata svenska i affärer, banker, med myndigheter så kommer de snart att tycka att det är onödigt med att ha personal som kan svenska.

Även om jag är i det närmsta flytande på finska föredrar jag att göra vissa saker på svenska. Mera invecklade bankärenden, försäkringsvillkor o dyl vill jag sköta på svenska. Och härtills har det alltid ordnat sig. 

Däremot finns det saker som kan irritera mig sanslöst, och det är bl a när jag ringer till hälsovården och kommer till svararen "vill du prata svenska tyck två" och likväl hamnar hos någon som bara pratar finska. Men då är jag faktiskt så envis att fast jag hör på svaret att personen bara kan finska så presenterar jag mig på svenska och frågar om det går bra att tala svenska. Varefter jag byter till finska. Men principen…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Magi-cat
9/2/14, 9:42 AM
#42

#41 Ligger mycket i det…Inte vara styvnackad och envis utan att komma till mötes från båda håll…Men givetvis efterfråga!

Och vissa ärenden vill man sköta på sitt modersmål, när det nu är tvåspråkighet som gäller. Men det lär vara svårt (har jag hört) i sjukvården att få tillräckligt många dubbelspråkiga. Tjänsten måste ändå bemannas och då kan man råka ut för det som du berättar…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
9/2/14, 4:11 PM
#43

Magi- cat; Ja det är skillnad på vissa nummer. Skatteverket har t.ex. olika nr för svensk eller finsk tjänst. Vissa kundtjänster kan också ha det.

Magi-cat
9/2/14, 8:07 PM
#44

#43 Det förklarar saken! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[tk1971]
9/3/14, 3:55 PM
#45

Ja, Finland är ett tvåspråkigt land - i teorin. Inte i praktiken, och särskilt inte i mindre kommuner norrut i landet.

Jag minns den gången jag skrev ett brev på svenska till en kyrkoförsamling, jag hade en släktforskningsfråga. Jag tycker inte jag kan tillräckligt mycket finska för att skriva på finska till en myndighet. Jag fick ett svar på finska där det stod att de inte förstår vad jag vill, och att jag säkert har nån i närheten som kan finska som kan översätta mitt brev till dem.

Där avslutades mitt släktforskande.

Magi-cat
9/3/14, 4:09 PM
#46

#45 Tråkigt! Det var ett exempel på ett dåligt bemötande och man får hoppas det var en enskild person som hade en dålig dag eller helt enkelt inte förstod bättre.

En myndighet har ju möjlighet att lösa det på ett mer tillmötesgående sätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/12/14, 7:45 AM
#47

En kampanj i bussar, tidningar och radio mot den obligatoriska skolsvenskan pågår till februari nästa år. 

Slagordet lyder: "Ett tolerantare Finland - bort med tvånget"

Smart. Ingen vill ha tvång och tolerans låter ju positiv. Det gäller att vinkla…

Vi får väl se om det får någon effekt…

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/07/kampanj-i-bussar-tidningar-och-radio-mot-skolsvenskan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/12/14, 7:48 AM
#48

Men det finns en motrörelse också, att påminna barnen om att de FÅR tala svenska och har rätt att göra det. På så sätt får de finska barnen chans att öva sin svenska också…

Man påminner om att det är en mycket liten grupp som är antisvensk.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/09/paminn-era-barn-om-att-de-far-tala-svenska?ref=ydd-most-commented-in-sp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/19/14, 9:59 AM
#49

Svenskfinländaren Hakkarainen är på hugget mot svenskan:

"– Vi har inte längre råd att slösa pengar på improduktiv verksamhet. När läroplanen för grundskolan ändras börjar man läsa den obligatoriska svenskan redan i sjätte klassen. Riktningen borde vara den motsatta så vi blir av med tvångssvenskan, säger Hakkarainen"

http://hbl.fi/nyheter/2014-09-18/657871/ny-sannfinlandsk-attack-mot-skolsvenskan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
9/19/14, 11:55 AM
#50

Missriktad nationalism.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
9/19/14, 11:57 AM
#51

Uhummm…går hand i hand med främlingsfientlighet…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/25/14, 1:05 PM
#52

Det kan vara svårt med tvåspråkigheten åt andra hållet också…

Korsnäs är en kommun som är genuint enspråkigt svensk.

Nu har det kommit klagomål på att finskan på kommunens hemsida är obegriplig. Förklaringen sägs vara att en sommarvikarie använt Googles översättningsverktyg, och det är ju som vi alla vet bristfälligt.

Man förstår ungefär precis, ingen kunde väl tillräckligt mycket finska när det behövdes - men man har ju Google!

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/23/obegriplig-finska-pa-korsnas-webbsidor?ref=ydd-most-commented-in-sp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
9/25/14, 1:10 PM
#53

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KickiG
9/26/14, 2:43 PM
#54

Jisses. 😃

På svenska skulle det bli ungefär:

Klocka betjäning Vasas sjukvårdsdistrikt centrerar och förändringar träder i kraft 1 Oktober 2014. Sedan centrerade skyddar på kvällar, nätter och veckoslut Vasas centralsjukhus nya Y byggnad. Vardagar på arbetstid, det är lokala hälsovårdscentral betjänar. Vasas huvudhälsocentrals offer kl Smedsbyvägen upphör 30.9.2014

Jag tycker faktikst den svenska översättningen blev vettigare än det finska orginalet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
9/26/14, 2:47 PM
#55

Haha, inte lätt att få något ut av den där kryptiskan! 😃

Inte konstigt att finsktalande blir något konfunderade! Det går knappt att lista ut vad det handlar om…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[JeanetteK]
9/26/14, 4:21 PM
#56

#54 Hahaha vad roligt att du översatte! Man skulle bli något konfunderad över ett sånt meddelande. 🤪

Farwuq
9/26/14, 7:14 PM
#57

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
9/28/14, 9:12 AM
#58

Man borde hellre jobba på elevernas motivation än fokusera på valfrihet, säger professor emeritus i tillämpad lingvistik Sauli Takala.

"Forskningen visar entydigt att ­varje slopat obligatorium innebär en sänkning av nivån och benägenheten att läsa ett ämne. Därför är det inte befogat att slå in på den vägen.

Däremot anser Takala att dagens språklärare i för hög grad fokuserar på språkriktighet och de alltför lite beaktar motivationens roll i språkinlärningen."

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/39930


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/29/14, 11:52 AM
#59

I den här finländska skolan har man tänkt till ordentligt i språkundervisningen. Motion är bra för hjärnan och förbättrar minne och inlärning. Därför låter man eleverna i niondeklassen öva språk  på isen!

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/29/roligare-sprakundervisning-pa-isen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/18/14, 8:20 AM
#60

Nu blir Korsnäs, den sista helsvenska kommunen på landbacken, tvåspråkig. Orsaken är ekonomisk: 

"I och med beslutet kan Korsnäs få drygt en halv miljon euro mer i statsandelar än som enspråkigt svensk kommun."

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/11/18/hellre-tvasprakighet-sparpaket-i-korsnas


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
11/18/14, 1:04 PM
#61

Tråkigt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
11/19/14, 10:39 PM
#62

Det är en tråkig utveckling. Flera av dem som kommenterade ansåg att kommunerna gett upp för lätt. 

Om statsbidragen gör det lönsamt för svenskspråkiga kommuner att bli tvåspråkiga, men inte ger motsvarande möjlighet för finskspråkiga, är språken inte likställda.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: