Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 6184 ggr
Magi-cat
2013-05-02 21:28

Skolan i Finland?

Såg just ett inslag i SVT där det återigen klagas på den svenska skolan där resultaten sjunker och skillnaderna ökar, till skillnad mot skolan i Finland som ofta framhålls som ett föredöme: lugn och arbetsro, så gott som alla klarar sig, kvalificerade lärare, goda resultat etc.

Vad beror skillnaderna på?

Hur är det att gå i skola i Finland?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Candy123
2013-05-04 14:16
#1

Jag tycker Finland har bra skolor lärarna vet vad de pratar om och har hög utbildning, men jag har ju inget get att jämföra med då jag bara har varit i finska skolor…

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Bjornen
2013-05-04 15:32
#2

En skillnad är att i Sverige är det skolplikt, medan i Finland undervisningsplikt.

Magi-cat
2013-05-04 16:18
#3

#2 En skillnad i ord eller en skillnad i attityd och praktisk tillämpning?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Bambis]1
2013-05-04 18:02
#4

Dom vet vad dom pratar om,och tex.på finska timmarna så försöker dom lära oss böjningar på ord vi gillar väldigt mycke som godis. ;) Dock har jag inte varit i en svensk skola.

NaDa...
2013-05-04 18:46
#5

Jag var i en svensk skola på studiebesök (Eftersom att jag ock min kompis velade mellan den eller en skola här på Åland som gymnasieskola)
Kan säga att jag personligen tyckte att den verkade sämre än våra finska skolor. En anledning var att vi på kemilektionen kunde saker som inte tvåorna i den klassen kunde…
Tyckte även att vi har mera disciplin i våra skolor.
Sen har ju jag bara varit till EN skola, och hört resten om andra skolor i Sverige. ;)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Teddies matte]
2013-05-05 18:21
#6

De svenska skolorna har lägre krav än de finska runt huvudstadstrakten t.ex, det är väldigt stor skillnad att gå i en skola(t.ex. gymnasium) i österbotten än att t.ex. gå i en i Helsingfors, kraven är mycket högre där och man måste ha höga betyg för att komma in.

Annons:
Magi-cat
2013-05-05 21:51
#7

Intressant att läsa vad ni berättar!

Det låter som om ni trivs bra i era skolor?

Disciplin undrar jag över, någon av er skrev att det är mer sådant i finska skolor. Hur yttrar det sig? Får man säga emot läraren? Är det "strängt" reglerat hur eleverna ska uppföra sig? 

Har ni mycket prov och läxor?

Hur går det om någon elev inte hinner med, orkar med kraven?

Och om det är någon elev som går väldigt fort fram så skolan är för lätt, får den stöd och svårare uppgifter då?

(Jag är bara lite nyfiken…😎)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Teddies matte]
2013-05-05 22:01
#8

#7 Vilken nivå tänker du på nu?

Går själv på gymnasium, alla lärare är olika, dock är det inte direkt vanligt med stökiga elever men visst kan de säga till om de inte gillar någons beteende/attityd, säga emot läraren får man ju göra om man har en annan åsikt, det är ju bara bra att ifrågasätta om man inte håller med eller faktiskt vill veta om något stämmer. Tycker inte det är så strängt, även lärare och elever emellan som ex. kan dra väldigt grova skämt eller diskussioner som någon annan kanske skulle tycka är upprörande, stämningen är bra och lättsam.

Skolan blir så lätt/svår man gör den till, det finns egentligen inget krav på att göra läxor eller följa med på lektioner(även om det ogillas om man inte gör det), det är på det egna ansvaret, så mycket läxor tycker jag själv inte man har, det beror ju på hur mycket man lägger ned på dem och hur hårt man vill satsa, jobbar man mycket på lektionstid har man inte mycket hemläxor. Året är indelat på 6 perioder och varje period har man en provvecka. Antalet provdagar beror på hur många ämnen man läser just den perioden.

Är det någon som inte hinner med måste de försöka hitta en lösning med hjälp av lärare och studiehandledare, en lärare kan inte börja ändra om sin kursplan p.g.a av någon elev, då kanske just den eleven måste ta kursen någon annan gång eller ändra sina kursval så den inte har så många kurser den perioden och då har lättare att hänga med. Har man svårt att hänga med överlag i skolan kan man gå skolan på flera år än det som är vanligt.

Har man det väldigt lätt för sig kan man få svårare uppgifter, ja, men man kan även välja att inte gå vissa kurser på skoltid utan tentera dem istället.

Farwuq
2013-05-06 07:37
#9

Är skolan i Finland kommunal eller statlig?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-05-06 07:52
#10

#8 Tack för att du berättar, jätteintressant!

Jag tänkte väl inte på någon särskild nivå, utan vilken som helst.

Det låter så bra med bra och lättsam stämning, att man kan säga ifrån men att det ändå verkar vara med respekt.

Intressant lösning att låta de som går fortare fram tentera av istället…..

Och att man hjälper de som har svårare med olika åtgärder, det var det intryck jag hade också efter att ha sett TV-inslag.

Många tittar åt den finska skolan nu, eftersom man där har goda resultat. Här verkar vara mer en sämre trend, åtminstone enligt viss statistik.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Bambis]1
2013-05-06 15:15
#11

#7 går i 5an.Det finns ganska många som är klara jätte fort med matten i min klass,så dom får ta en extra uppgifter och när dom är klara med dom så får man välja om man vill ta ett papper med matte uppgifter eller om man vill göra något annat. På vissa timmar delar vi in oss i A och B grupper så att tex B gruppen går i ert annat rum med en annan lärare.Då hinner min lärare hjälpa dom som behöver det. Jag gillar verkligen matte timmarna som vi har in delat i A och B grupperna för att när alla är klara med matte kapitlet som man skulle göra så börjar vi prata om lite allt möjligt.Vi kan prata om allt från vad man gjorde i går till hur många gånger man flugit i ett flygplan.Min grupp trivs så himla bra ihop. :D efter skolan så cyklar hela gruppen hem i lag vissa bor närmare skolan och vissa längre bort,tror bilarna blir lite stressiga på 12skol barn som cyklar mitt på vägen hem XD ibland på kvällarna så kan vi ha en liten träff hemma hos någon,hehe vi brukar ha sanning och konka i någons badrum så att inte föräldrarna hör. :) Nja lärarna är inte stränga,dom vill ju inte att man skall skrika o bråka mitt på en lektion utan dom vill att man skall höra på.Lärarna i min skola är väl lite roliga av sig så dom kan plötsligt börja berätta ett skämt mitt när vi jobbar,fast det gör bara att vi tycker lektionerna är kula. ;) Strängt reglerat är det väl inte? Tror jag? Man får busa lite om man vill. Man får absolut säga emot läraren om man inte tycker det är okej eller "kul" på lektionerna. :) I min klass är vi 24 elever. :) Vet absolut inte hur jag kommer klara mig nästa år när vår klass har splittrast :(((((

[Teddies matte]
2013-05-06 15:21
#12

#9 Kommunala skolor.

Magi-cat
2013-05-06 15:32
#13

#11 Vad glad jag blir för det du berättar, Bambis! Det låter ju jättebra och väldigt trevligt t.o.m….:-)

Hoppas nu det blir lika bra nästa år också!! Förhoppningsvis får du med dig några av kompisarna och så kommer det nya!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-05-06 15:34
#14

#12 Aha, kommunala alltså!

Det låter som om de har stor självständighet, när du beskriver att svenska skolor i Österbotten har lägre krav än de i Helsingfors? (#6)

Eller är det så mycket färre sökande kanske, till de svenska, att man kommer in på låga betyg och kraven sänks därför?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Teddies matte]
2013-05-06 16:51
#15

#12 Varför vet jag inte exakt, men kan absolut ha något att göra med att finlandssvenskarna är minioritet, mycket färre sökande till svenska gymnasier, här där jag bor är antalet sökande mycket lågt just nu också, men då har vi så bra yrkesutbildning så många fler söker till de skolorna istället.

Kristall
2013-05-10 13:06
#16

Jag har uppfattningen att det är något högre standard på utbildningen i Finland jämfört med i Sverige. Det är dessutom enligt min uppfattning väldigt lätt att bli antagen till utbildningar på andra stadiet här, högskolor är något svårare.

Jag har gått i sex olika skolor och skolmiljön har varit någorlunda god i två av dessa. I en var det stora problem med mobbning, olaga hot både mot och av lärare, skadegörelse osv. I en annan var det tydligt vilken samhällsklass man skulle tillhöra och vilka åsikter man skulle ha för att bli accepterad (av såväl lärare som studerande). 

Mer än så kan jag inte direkt jämföra finska skolan med den svenska, eftersom jag aldrig ens besökt en svensk skola utan bara vet det jag fått höra av bekanta i Sverige.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Magi-cat
2013-12-03 21:23
#17

Pisa-rapporten diskuteras just nu.

I Sverige är det "chockresultat" men även Finland har halkat efter.

Stämmer det och vad beror det på!

http://hbl.fi/nyheter/2013-12-03/537276/svag-insats-i-pisa-finland

Bristande motivation?

http://hbl.fi/nyheter/2013-12-02/536761/bristande-motivation-bakom-pisaras

Har kunskapsinhämtande flyttat in i 'fånen?

http://hbl.fi/lokalt/2013-12-03/537206/allt-flyttar-till-smarttelefonen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-01-17 16:44
#18

Utbildningsstyrelsen vill ta bort undervisningen i skrivstil redan om ett år.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/01/17/skrivstilen-snart-ett-minne-blott

Kanske på tiden? Det är väl få som skriver skrivstil numera? De flesta textar eller skriver på datorn…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

cosmonita
2014-02-01 20:02
#19

#18 Kanske på tiden. Om man tänker efter så finns det väl ingen nytta av att kunna skriva skrivstil idag när man knappt använder en riktig penna, utan all kommunikation sker via datorn eller telefonen…

Mitt första barn är född 1989 och han tragglade med skrivstil här i svenska skolan. 

Nu 25 år senare känns det utdaterat, antar att det är så i Finland också.

[etsan]
2014-02-02 09:37
#20

Jag har bara erfarenhet av lågstadiet (efftersom jag går i 6:an). Skolorna i finland känns mer seriösa. Det är mer "du ska ha gjort hit och vi hjälper dig om det behövs" än attityden man ofta får i svenska skolor "vi gör allt tillsammans" det blir ingen snpassning till sin nivå i sverige. Man tycker bara skolan är tråkig medans de i finland uppmuntrar och lägger allt på rätt nivå. Vi tar ett exempel: När jag flyttade till sverige från helsingfors och skulle börja i skolan här så kunde jag så mycket att jag fick gå upp en klass och är ändå en av de "bättre" i klassen med de ett år äldre. Allt tack vare mina skolgång i finland. Också en sak som inte spelar så stor roll men som jag gillade är att de flesta skolor hade lite "old school" känsla med bänkar och så. Inte så stor sak men men xD

Annons:
Magi-cat
2014-02-02 11:21
#21

#19 Ja, tänk att man hållit kvar skrivstilen så länge fast ingen använt det på länge!

Bättre ägna den tiden åt annat…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-02-02 11:26
#22

#20 Intressant med dina erfarenheter! Kul att du hade sådan nytta av dina skolår i Finland!😎

Många länder studerar den finska skolan, så något måste det vara som kan verka som föredöme. Bra resultat har man också.

Men allt förändras och man får kanske vara uppmärksam så att inte utvecklingen stannar upp?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-07 18:41
#23

Finland tycks (fortfarande) göra allting bättre vad gäller skolan!

Elevstöd sätts in tidigt och nästan var åttonde elev får stöd. I Sverige är det några få procent.

Lärarna och speciallärarna har stor kompetens och det var svårare att komma in på lärarutbildningen än på läkarlinjen förra året.

Man är också noga med uppföljningar.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/finland-overlagsna-sverige-i-elevstod_3516838.svd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-05-07 19:23
#24

Här är det istället veterinärlinjen som är svår att komma in på, det säger något om inställningen till med människorna.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Challesengla
2014-05-07 20:57
#25

Jag gick åk 1-3 i Finland. Flyttade till Sverige och fick en chock hur "slappt" det var. I fFinland satt man, STILLA, HÖLL KÄFTEN och hade RESPEKT för sin lärare. Min moster som varit lärare allt från låg, mellan, högstadie, gymnasie och specialpedagog under hela sitt yrkesverksamma livi Finland förvånades över hur mkt mindre jag lärde mig i svenska skolan jämfört med mina jämngamla i Finland. Jag tycker som "gammal" elev och mamma att det daltas för mkt i den svenska skolan. Slå näven i bordet och visa vem som "bestämmer". Ställ krav på elever och vårdnadshavarna.

[T-Johan]
2014-05-08 12:43
#26

Jag fick ett mail från rektorn på komvux, om att vi ska ha ett studiebesök av finska lärare.

Det är i första hand svenska undervisningen som är på dagordningen. Men det skulle förvåna mig om inte "kvalitets diskussionen" kommer upp.

I svenska läraren ögon (dom flesta) står den finska skolan mycket högt i kurs när det gäller kvalité.

Det ska bli spännande!

KickiG
2015-08-05 22:03
#27

När skrivstilen faller bort förändras även hur man skriver tryckbokstäverna. Så här ska det se ut.

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/08/05/hans-font-ar-det-nya-idealet

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: