Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 3922 ggr
Paukku
4/25/13, 10:52 AM

Hem till Finland :D

Hip hei! Nästa vecka ska jag åka över till Finland igen!!! OOOh va jag längtar! Jag och bebis ska ta båten över och bila upp till Oulu ♥ synd att jag bara ska stanna där över helgen, hinner ju inte alls göra allt jag vill =( men en tur till PRISMA blir det och hamstring av all god MAT hahahaha!!

Ska passa på och kolla utbudet i tax free också , vill ha lite muminmuggar och iittala glas 😃

Annons:
Paukku
4/25/13, 10:54 AM
#1

Jag bodde i Uleåborg för ca 7 år sedan så det känns verkligen som att åka hem ❤️

Farwuq
4/25/13, 12:43 PM
#2

Talar man någon svenska i Uleåborg?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Candy123
4/25/13, 12:53 PM
#3

Vad kul :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Magi-cat
4/25/13, 1:20 PM
#4

Oj, lång bilresa om du åker från Åbo!

Vad hamstrar du för god mat? :-)

Ha det så trevligt på resan!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
4/25/13, 9:42 PM
#5

TS, åker du med Viking eller Silja? Silja har mkt sjysstare Mumin-utbud iaf🙂

Ressu
4/25/13, 9:51 PM
#6

#2 Uleåborg är huvudsakligen finsktalande, men någon enstaka svenskatalande har ju nog hittat dit =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

Annons:
Paukku
4/25/13, 10:57 PM
#7

Jag åker nästan alltid silja 😃 Baltic Princess har jag inte åkt med tidigare så ska bli kul att rota igenom butikerna hihii!! Jepp långt att åka från Åbo! Tar ca 8 timmar för mig, men nu har man ju en 7 mån bebis med sig också så får se hur många blöjbyten det blir längs vägen hihii!

Stämmer bra det att Uleåborg är finskspråkigt, men de ha t ex svensk språkig förskola och skola!! Så några finns det där! 

Eftersom jag är lchf:are och det är stort i Finland så brukar jag hamstra lchf mat där! Nu har det börjat bli bättre utbud i Sverige också !! Obligatoriskt är ju KORV 😃 massor med korv!! Sen så är barnmaten mycket billigare i Finland så massor med välling!! Och såklart FAZER!!! Fast nu är de mörka som gäller för min del iom kosten 😉

[lucke]
4/25/13, 11:00 PM
#8

#7 Jag har helt missat att den ersatt Europa. Åker oftast till Helsinki nämligen. Spännande, hoppas att båt och shopping blir till belåtenhet🙂

Paukku
4/25/13, 11:10 PM
#9

#8 jepp de måste ju också ha nåt nyare eftersom viking kom ut med grace 😉 funderade nästan på att ta viking just för den nya båtens skull men näää silja är bäst hihihii och så samlar man ju poäng!

Kan inte valborg vara över så att jag kan åka *otålig* hihihii!!

[lucke]
4/25/13, 11:13 PM
#10

#9 Jag gillade Europa, men visst är den gammal och sliten. Gillar också Silja bäst- dessutom har de bäst specialfrukost🤤Poängsamlandet är mkt bra ja, det har blivit en och annan deluxe-hytt för dem👍

Paukku
4/25/13, 11:22 PM
#11

oj oj specialfrukosten!!! Mmmm börjar dregla hahaha och buffen tycker jag har större utbud!

Har jobbat på både viking och silja och kan säga att silja tar bättre hand om personalen såväl som passagerarna 😉

Hahahah jaa det är ju det som är bäst att man kan använda poängen till en riktig lyx resa!! Eller en vanlig A hytt under högsäsongen då det är svindyrt, men ibland måste man åka över just under sommaren och vill inte betala 1000 kr för en hytt 😂

Magi-cat
4/26/13, 8:47 AM
#12

#7 Lycka till med den långa resan! 7-månaders baby…oj, men han/hon kanske sover mesta tiden…..

Jaså är de bra på lchf? Vad bra!

Det jag lagt märke till om special mat är att de är väldigt bra på att märka ut glutenfritt och låglaktos/mjölkfritt. Även på restauranger. Det är aldrig svårt att få tag på glutenfritt när man äter ute och alla tycks veta vad det handlar om, mycket bättre än här, enligt min erfarenhet. 

ALL mat verkar vara minst låglaktos!

Tyvärr verkar man (iaf förr) gått på fettmyten, så mycket är fettsnålt också. Kanske är en ändring på gång.

Öht tycker jag man verkar ligga långt framme i matforskning. 

Finsk mat är god. T.o.m. jag, som är vegetarian egentligen, sätter i mig en och annan korv i Finland. 🤫 Inkonsekvent, jag vet. Men de har väldigt gott vegetariskt också!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/26/13, 8:49 AM
#13

#10,11. Åker alltid Silja av olika orsaker, poängsamlandet är ett. Ska bli roligt att prova den nya båten….

Frukosten…..man kommer ju iland så himla tidigt numera, inte orkar man äta stor frukost så tidigt på morgonen! 🙂

Är det förresten någon som vet hur det är med de där specialrättigheterna om tax-free som EU tillät fram till 2012??? De borde ha löpt ut nu och vad händer i så fall då?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[lucke]
4/26/13, 11:44 AM
#14

#11+13 Åker mest till Helsingfors och då är man framme ca kl 10, så frukosttiden blir inte så där hiskeligt tidig som när man åker till Åbo😴Iaf Helsingforsbåtarna har numera kaffemaskiner (vid sidan om kaffet/theet man får i kanna till bords) där man kan göra sig en cappuchino, espresso, latte etc. Jättegott, bönorna mals i maskinen så det smakar verkligen utsökt🤤Som du säger Paukku så har även buffén ett större utbud- tex att de har tacosbord är ju toppen! Visserligen har de "snikat in" på vissa saker som var ganska trevliga- förr fick man tex småyoghurt i olika smaker på specialfrukosten, nu ligger yoghurten upphälld i en stor skål. Bättre för miljön förstås, men inte lika aptitretande😇

Håller också med om märkningen och att utbudet i finska mataffärer är bra mkt bättre än i svenska- om jag nu ska nämna onyttigheter så är tex godisutbudet i särklass, och jag som inte dricker alkohol såg till min glädje att det fanns rätt många olika alkoholfria öl, som tyvärr inte finns i svenska mataffärer…

Det är toppen med Silja´s bonuspoäng, och gillar man Mumin (vilket man så klart gör😃) så hittar man alltid saker att köpa på båten. Man blir ju tom välkomnad av Mumin och Lilla My när man går ombord👍

Paukku
4/26/13, 12:30 PM
#15

Jadå han (bebis) sover nog hela resan med max 3 stopp på vägen! Fast jag tar morgon båten över så jag kör mot natten så han kanske bara behöver 1 stopp!! han är så snäll och lugn så jag är inte ett dugg orolig!! Är bara glad att slippa ta med 3 åringen, då hade det blivit liv i luckan 😃

Faktist så håller jag med om att de märker maten mycket bättre i Finland! Och att utbudet på vegetariskt är toppen!

Jag förstår inte heller deras förtjusning öner alla light produkter!! Massor av light cider och light läsk osv men iom att lchf (karppaus på finska ;) )har blivit stort så hoppas jag också att det fasas ut lite!!

Hahaha Jaa Ville viking kan slänga sig i väggen, katt har man ju hemma , att välkomnas av mumin och hans vänner är ju mycket coolare ;)

ALPHIRA
5/4/13, 11:20 PM
#16

Vi åker oftast Silja men nu ska vi prova på Viking lines nya Viking GRACE. Väldigt fint verkar det vara och dessutom billigt. Men den har bara morgonavgångar från Sthlm. -Sen fortsätter även vi mot Uleåborg fast inte riktigt så långt.

Ofta har jag flugit Arlanda-Uleåborg eller vice versa. Med Norwegian kan man få en biljett för ca 600 kr.

För oss skulle passa bättre rutten Umeå-Vasa men mig veterligen är den SVINdyr.

Magi-cat
5/5/13, 8:11 AM
#17

Har du provat att flyga Stockholm-Vasa, ALPHIRA?

Eller någon annan? Är det dyrt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Bambis]1
5/5/13, 12:20 PM
#18

#16 vi åkte GRACE när vi for till Åland.Båten var jätte fin men vi hade väntat oss mera,enligt mamma o pappa,men jag tyckte den var bra ;)

ALPHIRA
5/7/13, 12:37 PM
#19

#17. Nej, har inte flugit Sthlm-Vasa men har funderat på det tidigare och kollat priser. Det blir nog ca 600 det också enkel resa, skulle jag nog tro. Med Norwegian. En gång flög jag till Oulu med ett lettiskt bolag, billigt det också. Och en gång lyckades jag få en billig resa med SAS.

Magi-cat
5/7/13, 12:47 PM
#20

#19 Man ska nog ha lite tur att hitta de där billiga avgångarna.🙂

Har provat att flyga med Blue1, som hörde till SAS. Undrar om det går längre, men det var inte särskilt billigt, jo kvällsavgången var ganska billig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Paukku
5/12/13, 9:00 AM
#21

Ja det är synd att blue 1 slutade med direkt flyg sto-oulu! När jag bodde där 2003-2005 kunde man resa för 29€ åt ett håll :D resan gick Brå bebis sov hela vägen dit hihihii! Mumin muggarna var nedsatta till 10€ :) men Baltic Princess var ju likadan som galaxy *besviken! Men himla trevlig personal verkligen hjälpsamma och glada!

Magi-cat
5/12/13, 12:06 PM
#22

Bra att resan gick bra, Paukku! 🙂

Jaha, då vet man det om den nya….fast jag tycker rätt bra om Galaxy, så det funkar nog…..Kul att personalen var trevlig! Kan inte vara lätt alla gånger heller att jobba på en färja….

Tack för tipset om Mumin-muggar! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
5/13/13, 1:08 PM
#23

Tycker ofta att de nya båtarna som det är så mycket ståhej kring inte är så märkvärdiga😊. Åkte tex jungfru-turen med Baltic Queen (Silja) och den båten var ingen höjdare med mina mått mätt, dessutom trist shopping. Jag tyckte om Silja Europa och jag tycker om Silja Symphony och Serenade. Resten av fartygen är inget vidare alls🤐. Viking Line har enligt mig ingen båt som är riktigt bra- däremot har V L´s Gabriella sjyssta B-hytter med dubbelsäng, tv och vissa med kylskåp som kan bokas för en inte alltför stor förmögenhet om man är medlem👍

Paukku
5/19/13, 8:59 PM
#24

lucke hihihii va roligt att du tycker om just vl gabriela…det är nämligen siljas gamla scandinavia 😂

Nu på fredag blir det bandit kryssning och galaxy för hela slanten, nästa vecka ev en helsingfors kryssning med barnen hahaha inte illa då 3 resor i bara Maj månad hihii!!

Och europa har/hade absout bäst shopping!! Men symphony och serenade är ändå mina favoriter, de känns så lyxiga hahaha!

[lucke]
5/19/13, 9:05 PM
#25

#24 Haha, du är mer båt-nörd än vad jag är👍Vad kul, det visste jag inte att det var en gammal Silja-båt🙂

Åh, vad kul med kryssningar! För mig dröjer det till i juli, då åker jag till Åland med Viking Amorella och nya Grace.

Europa var min shopping-favorit, gillade att det var så stort och fanns så mkt. Gillade även poolerna. Tur att Symphony och Serenade finns🙂

Paukku
5/19/13, 9:49 PM
#26

hahaha japp jag kan erkänna att jag är en båt nörd 😃 har ju jobbat åt båda rederierna men jag var en riktig nörd innan det också hahaa!

Och det är faktist den enda vl båten jag gillar också hihii! Men grace måste man ju checka in! Så det får bli en kryssning med barnen eller en ålandskryss med den!

Är lite sugen på att testa färjorna mellan hel-tallin också, fast nu lär ju europa gå där eftersom princess är på åbo rutten!! Hoppas att det inte blir som med stackars festival…den har de ju verkligen låtit förfalla *snyft* 😮

[lucke]
5/19/13, 9:53 PM
#27

#26 Kul😃Själv har jag åkt mkt båt i mina dar, bla har jag åkt med Viking Sally som sedemera blev Estonia… Har inte heller testat färjorna mellan Hel-Tallinn. Men Festival, går den till Riga nu eller har den bytt rutt? Tyckte den var sunkig redan för flera år sen, trist när de förfaller😮

Annons:
Paukku
5/19/13, 10:11 PM
#28

Jepp den går mellan sto-riga nuförtiden!

Visst var den lite sunkig och luktade avlopp redan på åbo linjen men den hade sin charm 😃 som passagerare kanske man inte gillade den men att jobba på den båten var det bästa som fanns hihii! Bra personal utrymme, liten men trevlig personal, alla var trevliga! Den båten kan jag verkligen utan och innan hihihii !

Men min moster åkte nu och det fanns tydligen kackerlackor, och färgen var helt rostig och mässingen var inte putsad inuti, och vet att de börjar lukta apa om avloppen om man inte storstädar de regelbundet och misstäker att de inte görs så ofta…

Funderat på att ta in på hotell i Tallin och då passa på att ev ta en lite dagstur till helsingfors =) har ni andra varit mycket i Tallin? Vi har bott på siljas spa hotell vid hamnen och varit mycket nöjda med läget och priserna 🙂

[lucke]
5/19/13, 10:15 PM
#29

Ja, jag har haft mkt kul på den båten- åkte en hel del förr, bla på musikkryssningar🥳 Vidrigt det låter med kackerlackor! Förstår att det förekommer på båtarna, men det är inget man vill se😮

HAr bara varit i Tallinn 3 ggr över dagen- åkt med på sightseeing och gått på stan. Helt ok, men jag tycker mkt bättre om Finland🙂

Paukku
5/19/13, 10:24 PM
#30

jo jag tycker också mycket bättre om finland såklart 😃 men tallin är bra på det sätt att man klarar sig på finskan (fast jag äääälskar att prata engelska hih) och att ALLT är så mycket billigare än i Finland och så är det ju bara en liiiten mini färje resa ifrån the real deal dvs Finland ♥ hihii!

[lucke]
5/19/13, 10:26 PM
#31

Jo, det förstås🙂Hur lång tid tar färjan över?

Paukku
5/19/13, 10:31 PM
#32

bara 2 timmar :D

[lucke]
5/19/13, 10:33 PM
#33

Perfekt ju! Och mysigt att ta in på hotell🙂

Paukku
5/19/13, 10:38 PM
#34

Ja perfekt, bo billigt och shoppa billigt i land och båten men åk och hälsa på släkt och vänner samtidigt i Finland hahaha =)

Annons:
[lucke]
5/19/13, 10:39 PM
#35

Låter som en toppensemester👍

Upp till toppen
Annons: