Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 2818 ggr
Candy123
4/13/13, 5:13 PM

Frågor och svar

Hej i denna tråd får man ställa frågor om Finland ,så kan jag eller någon annan försöka svara :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Annons:
Magi-cat
4/13/13, 5:22 PM
#1

Vilken bra idé!🏆


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Candy123
4/13/13, 5:23 PM
#2

#1 tack ställ gärna en fråga :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[lucke]
4/13/13, 6:38 PM
#3

Okej: Jag har hört att finnar (man ej känner/i affärer, caféer osv) kan ta illa opp om man tilltalar dem på svenska i Finland. Därför frågar jag alltid: Talar du svenska? Blir svaret nekande så blir det min svengelska😊. Stämmer detta överlag, är det oartigt att tilltala på svenska?🤔

Candy123
4/13/13, 6:47 PM
#4

Ja, jag talar svenska överallt, fast här i jakobstad så är ju majoriteten svenska men det finns nog städer som hatar finlands svenskar där de tycker att man inte allas skall prata svenska, tyvärr

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[lucke]
4/13/13, 6:55 PM
#5

#4 Nu har jag ju bara varit i Åbo och Helsingfors (och så i Mumindalen😛) och det är så himla olika- dels finns det ju Finlandssvenskarna, Finnar som kan svenska och finnar som inte kan svenska… Nån gång var jag i ett varuhus där expediten varken kunde svenska eller engelska, då blev det lite halvjobbigt😃Jag vill absolut inte ses som oförskämd när jag är i Finland (bla därför tackar jag alltid på finska) och "hej" är ju hej även på finska så det funkar ju. Men jag kan bara några enstaka ord, tyvärr🤐

Magi-cat
4/13/13, 7:06 PM
#6

Min erfarenhet är så här: Man ska alls inte känna sig "dum" eller oförskämd för att man pratar svenska. Många finlandssvenskar (finländare med finlandssvenska som modersmål) kan inte finska eller väldigt dåligt. 

I de dubbelspråkiga delarna av landet är väldigt många förvånansvärt smidiga på att skifta språk, snabbt, i affärerna t.ex.

Har egentligen aldrig stött på problem….

Men visst finns det motsättningar! Och har alltid gjort!😎

Läser man inhemska tidningar (Vasabladet i Österbotten t.ex.) så är det ofta, tycker jag, artiklar om någon som blivit illa behandlad av språkskäl eller någon kommungubbe som inte anses kunna tillräckligt bra svenska och vice versa….Hoppas de kan se det med lite humor. Är det ishockey är det ju samma land och samma folk 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[lucke]
4/13/13, 7:12 PM
#7

#6 Nä, bara ingen tycker att jag är en dryg svenne bara😛😃

Magi-cat
4/13/13, 7:15 PM
#8

Nänä, det tror jag inte……🙂

Fast det brukar uppskattas om man försöker haspla ur sig något finskt ord om det är en finsktalande man pratar med. Så man kan ju träna in lite Kiitos och så där….😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
4/13/13, 7:22 PM
#9

Ja, kiitos avslutar jag alltid med🙂

Candy123
4/23/13, 6:08 PM
#10

Putt

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[lucke]
4/23/13, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ok, vad står det på mina grodkort som jag köpt i Finland?😃

Bjornen
4/24/13, 6:16 AM
#12

Jag ställer väl även frågan här. I Linnes Dalaresa berättar han att i Nås finnmark kallar man mästerroten för "seite". Jag har misstänkt att det är det savolaxiska namnet på mästerroten. Jag har dock aldrig fått det bekräftat och eftersom det savolaxiska språket är utdött kan det vara svårt att få mina teorier bekräftade. På den tiden var åtminstone i Sverige fortfarande savolaxiska språket lokalt levande i finnbosättningar.

Paukku
4/25/13, 9:59 AM
#13

den stora leende grodan på bilden :D det står Le det är ju (trots allt) din födelsedag.

det andra kortet ser jag inte riktigt vad som står =(

Annons:
[lucke]
4/25/13, 9:39 PM
#14

#13 Tack👋! På det andra kortet står det: Älä pakoile ja lymyä vaan juhli ja rymyä! Onnea! Det enda jag fattar är Onnea, det är väl "grattis"? 🤦‍♂️

Paukku
4/25/13, 11:03 PM
#15

hahhaa ok det blir klurigare att översätta men gör ett försök 😃

Fly och göm dig inte utan festa (fira) och röj , grattis!

[lucke]
4/25/13, 11:04 PM
#16

#15 Tack😃

Upp till toppen
Annons: