Finland iFokus

Finland

Etiketter: allmäntspråksverigefinnar
Läst 17 ggr
Magi-cat
2

Sverigefinnarnas dag 24 februari

Den 24 februari firas sverigefinnarnas dag.

"Den sverigefinska flaggan med två kors i blått och gult på en vit botten hissas upp i flera kommuner i Sverige på sverigefinnarnas dag den 24 februari. 2013 blev sverigefinnarnas dag en officiell dag i den svenska almanackan."

"Visste du att cirka 700 000 personer i Sverige har finskt påbrå och att sverigefinnar även har en egen bakelse?"

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sverigefinnar-sverigefinlandare-och-finlandssvenskar-fa-koll-pa-begreppen?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Den 24 februari firas sverigefinnarnas dag med vajande flaggor och festligheter runt om i Sverige. Vilka är sverigefinnarna och hur syns de i det svenska ...
Magi-cat
2

Vad är egentligen den där sverigefinska bakelsen? Jag googlade lite och fick upp Blåbärsdröm: (recept i länken)

https://www.sverigesradio.se/artikel/6646566

Stockholmaren Anneli Wallins Blåbärsdröm har valts till den officiella sverigefinska bakelsen. Så här lätt är det att baka den!
NeferNefer
1

Hurra hurra!

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Magi-cat
0

Var fjortonde person i Sverige har finländsk bakgrund, visar statistik som Sveriges Radio Finska beställt från SCB.Av statistiken framgår också vad som ...
Magi-cat
0

Skogsfinnar var finländare som redan från 1500-talet bosatte sig i Sveriges och Norges skogsmarker för att bedriva svedjebruk. Idag uppskattas över en ...