"Laskiaissunnuntai" idag
Jag hade aldrig hört talas om den dagen. Kanske är det regionalt?
Från Sveriges Radio finska på Facebook:
”Laskiaissunnuntai” eller ”laskiainen” är starten på den sju veckor långa fastan före påsk.
Laskiaissunnuntai infaller omkring sju veckor före påsk och följs av fastlagstisdagen. Fast i dag är ”laskiainen” framför allt en glad vinterföretelse. Man äter ärtsoppa, pannkakor och den klassiska ”laskiaispulla” – alltså fastlagsbullen. Till traditionen hör också pulkaåkning.
🛷
Förr ropade man i pulkabacken: “pitkiä pellavia, hienoja hamppuja, räätikkäitä kuin nurkanpäitä ja nauriita kuin lautasia” – alltså att man önskade långa linplantor, fin hampa och rovor stora som tallrikar. Samtidigt kunde man skoja och ropa att grannens åker skulle få “tippuroita ja tappuroita”, vilket betyder trassel och tovor i linet. Man trodde dessutom att ju längre kälken gled nerför backen, desto längre och bättre skulle linet växa under sommaren
🛷
Ursprunget till själva ordet ”laskiainen” är oklart. Det kan komma från verbet ”laskeutua” – landa/ att gå in i fastan eller från ”laskea” - att räkna dagarna till påsk. "
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Intressant! Jag har inte heller hört det förut.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Idag serveras "Laskiaispulla"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen