Finland iFokus

Finland

Etikettsamhälle
Läst 12 ggr
Magi-cat
0

Krigsveteranerna kan berätta ...

Det är inte så många krigsveteraner kvar i livet. Det gäller att ta vara på deras berättelser och erfarenheter!

"I Österbotten finns bara två krigsinvalider vid liv och också krigsveteranernas antal minskat kännbart. Nu beräknas det finnas 30-35 veteraner kvar i Österbotten.

En av dem är tidigare läraren Per-Erik Beijar, som hörde till den sista kontingenten att rycka in i Dragsvik och som skickades ut i kriget för att tjäna fosterlandet under fortsättningskriget."

17 år var han, när han blev inkallad …

"Under sin yrkesbana som lärare har han också sett nya generationer växa upp, och med dem sett en förändrad inställning till landet och tryggheten. Och med sina upplevelser i bagaget är Per-Erik Beijar en pacifist, även om han förstår att vi fortfarande behöver vara beredda på att gå till försvar.

– Jag hoppas att man i Finland är beredda. Men jag hoppas att man inte ska behöva vara beredd. Jag är mot allt krig och tror åtminstone de flesta veteraner är mot allt krigande. De som har sett verkligheten, säger Per-Erik Beijar."

https://yle.fi/a/7-10089337?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Endast ett 30-tal krigsveteraner finns vid liv i Österbotten. Per-Erik Beijar är en av dem som upplevde kriget och som idag hoppas att Finland aldrig ska uppleva något liknande.
  • Redigerat 2025-12-06 17:41 av Magi-cat