Enkät om bro över Kvarken
"En bro över Kvarken är absolut nödvändig, tycker 30 procent av de 1400 läsare som redan svarat på vår enkät. Nästan lika många, 29 procent, tycker bron är helt onödig."
Här kan du rösta! Bild på de tre olika alternativen:
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Både fördelar och nackdelar med bro över Kvarken. Som fördelar sägs bl.a. att det blir lättare att hämta snus och man slipper bli sjösjuk! 🙄
Bra för svenskan är det väl förstås.
(Låst artikel)
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/511807
#1: Visst kan en bro ha vissa fördelar, men det är en mycket lång förbindelse. Kanske skulle en bro medföra en ökad trafik, men att man idag klarar sig med en färja, tyder inte på ett enormt behov.
Man bör också fråga sig hur väderkänslig bron skulle vara? Den betydligt kortare Öresundsbron stängs av vid kraftig blåst.
Om en eventuell bro också vore en järnvägsbro, skulle man kunna få en betydligt snabbare förbindelse.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
#2 Man kan verkligen undra om behovet är så stort att det ursäktar kostnaderna och ev miljöproblem etc.
Det finns ju som sagt en ny och fin färja!
Marinbiologen har ett och annat att säga, och det är inte något positivt för bro-vännerna!
"Men Törnroos-Remes är förvånad över att man inte redan nu insett att en bro inte kan byggas. På grund av områdets unika miljön och status är det inte lagligt möjligt att bygga en fast förbindelse mellan Kvarkenregionen och Umeå.
Det är enligt finländsk lag inte tillåtet att försämra naturvärden i exempelvis naturskyddsområden. Utöver finländsk och svensk lagstiftning lär man stöta på problem med EU-lagstiftning och Unesco. "
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/513913
När man vet hur området i fråga ser ut förstår man att det skulle bli en otroligt svår belastning för en miljö man måste vara rädd om!
Det finns färja, åk med den!
Jag har också svårt att se att nyttan står i proportion till kostnaden.
Det går rätt mycket trafik med lastfartyg i Kvarken så bron får bli hög, i stil med Öresundsbron som har ca 50 meter fri höjd.
Har man tänkt sig landsväg eller järnväg på bron?
Brodelen över vatten måste bli fasligt lång.
En tunnel liknade den under den Engelska kanalen, skulle vara tänkbar, men priset skulle avskräcka.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland