Finland iFokus

Finland

Etikettersevärdheterhistoria
Läst 29 ggr
Magi-cat
1

Fornlämningar i Finland

Det finns många fina fornlämningar i Finland. Närmare bestämt (hittills) 35 000 som är listade och skyddade enligt lag.

I artikeln kan vi läsa om fornlämningar i Österbotten, en del är hela 8000 - 9000 år gamla.

"Enligt Tiitinen är det fint att miljön kring fornlämningarna ofta är så väl bevarad i Österbotten.

Hon berättar bland annat om en nästintill magisk upplevelse då hon besökte en 5 000-6 000 år gammal stenåldersboplats i Tuoresaari i Laihela en vårkväll.

• När kvällssolen lyste över området kändes det nästan som att jag förflyttades till stenåldern, det var en så speciell känsla, säger Tiitinen."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/11/det-kandes-som-att-jag-forflyttades-till-stenaldern-finlands-viktigaste

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hela Norden är fullt av gamla lämningar. De flesta passerar dem nog utan att veta att de finns. Det kan exempelvis vara något så oansenligt som en älvkvarn, en vanligtvis rund liten fördjupning i en sten eller häll. Se bifogad bild. Där är fyra älvkvarnar ifyllda med rött för att synas. Så är det vanligtvis inte annars. Om jag minns rätt gjordes de 800 till 1500 före Kristus.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning