Stor enkät om vaccinattityder
Via ett tre år långt forskningsprojekt vill man ta reda på så mycket som möjligt om människors attityder i förhållande till vaccin.
"Femtusen slumpmässigt utvalda personer i Jakobstadsregionen får den här veckan en enkät om vaccinattityder i brevlådan. Bakom enkäten står forskare vid Åbo Akademi och Åbo universitet, som vill gå in på djupet i alla slags förhållningssätt till vaccin."
Den som vill kan även gå vidare till en intervju.
Det har hittills saknats regionvisa studier på det här området, något som man nu vill råda bot på och helt enkelt få reda på mer.
"Det här är en bidragande orsak till att forskningsprojektet har väckt stort intresse internationellt. Bakgrunden är självfallet att frågan om vaccin har blivit en så het potatis i stora delar av västvärlden under de senaste åren.
- Det här gör vi för att kunna ta reda på varför frågan om vaccin har blivit så känslig, säger Mikael Lindfelt."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Intressant! Uppdatera gärna om det kommer någon slutrapport el dyl.
Vaccinering är ju en ganska infekterad (haha) fråga…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 Nog är det infekterat alltid…😃
Det verkar ju intressant det här, så absolut att vi ska hålla oss uppdaterade. Projektet verkar ju också ha rönt stort intresse.
Jakobstad i Österbotten är efter vad jag hört en region där det finns ett förhållandevis stort vaccinmotstånd.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen