Rösta för tvåspråkighet
Inför valet i Finland pågår en annonskampanj med budskapet: ”Kaksin on parempi kuin yksin. Tvåsamhet är bättre än ensamhet.” Det handlar om att rösta för ett tvåspråkigt Finland. Någon vägledning om vilka partier och kandidater som är mest positiva till tvåspråkighet ges inte. Annonserna leder till en webbsida med några korta videor. https://www.kaksinonparempi.com/?utm_source=Hbl.fi%20&utm_medium=banner&utm_content=Kaksin-980x552&utm_campaign=kevat_2019
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
Jag har inte sett någon sammanställning över de olika partiernas inställning i språkfrågan. Att Svenska Folkpartiet är mest positivt till bevarad tvåspråkighet, råder de nog ingen tvekan om. Blå framtid och Sannfinländarna torde vara de minst positiva. Om det i denna fråga föreligger någon skillnad dem emallan, känner jag inte till. Hur ställer sig övriga partier till svenskan? Jag läste, att en företrädare för socialdemokraterna påstod att de värnade om svenskan, men svensspråkiga kandidater torde finnas i ett flertal partier. Det skulle vara intressant att veta mer.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.