Fast arbete och bostad räckte inte
Adam från Irak har fått avslag på asylansökan, trots att han har fast arbete där han är närmast oumbärlig, och en bostad. I hemlandet har han blivit kidnappad och torterad.
Inget hjälper visst, Adam lär sig finska och är ambitiös i sitt arbete. Arbetsgivaren är frustrerad:
"– Det är inte svårt att få folk, arbetslösa måste ta emot jobb. Men det är nästan omöjligt att hitta köksarbetare som faktiskt är intresserade och stannar kvar. Vi har haft åtskilliga som kommit hit på prov, men sedan inte kommit tillbaka eller så har det inte funkat ur vår synvinkel. Vi är ett litet företag och måste klara oss, det är viktigt för oss att vi är ett team som jobbar tillsammans."
Det som ligger till grund för det avslag Adam fått är TE-byråns bedömning att det inte är svårt att få tag på köksarbetare.
""Då en arbetstagares ansökan om uppehållstillstånd behandlas kan man således anta att arbetskraft inte finns tillgänglig, om det inte vid granskningen av ett enskilt fall står klart att det finns tillgänglig arbetskraft"."
Men arbetsgivaren säger att det inte är så enkelt och vill behålla Adam. Som dessutom har asylskäl då han blivit torterad i sitt hemland!
Så vad är problemet?
(Hoppas ni kan läsa artikeln.)
https://www.hbl.fi/artikel/fast-jobb-och-bostad-rackte-inte-adam-fick-avslag-igen/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Sjukt, märkligt, sorgligt och vidrigt. 😕 Har svårt att se nåt annat än rasistiska motiv bakom ett sånt här beslut. 😕
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
😓Fruktansvärt, cyniskt, kortsiktigt, ondskefullt rentav. Jag begriper inte hur de tänker. Gör om, gör rätt!
Håller så med er båda. 😢
Det är tragiskt och enfaldigt. Finland tycks i detta avseende inte vara ett dugg bättre än Sverige. Viktigast är naturligtvis hans egna skäl, men de som lyckas etablera sig har också en mycket stor betydelse för samhället. En lyckad integration är det bästa sättet att motverka rasism och främlingsfientlighet.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
I en del fall tar dock HFD tillbaka utvisningsbeslut! 👍
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/05/hfd-stoppar-avvisning-av-afghansk-flyktingfamilj
Det ger hopp!! 👍