Ligor i Finland???
Terve pĂ„ erđ Jag undrar lite hur d e i Finland me kriminella gĂ€ng, om d e samma elĂ€nde dĂ€r som hĂ€r i Sverige, vilket jag betvivlar, d e nog lite mer JĂ€-lar anamma dĂ€r, tror jag. HĂ€r tar buset över helt snart, vilken vecka som helst. BilbrĂ€nder, husbrĂ€nning, rĂ„n mot Ă€ldre, rĂ„n, misshandel, vĂ„ldtĂ€kt, dödsskjutning m.m. Varje dag. Flera varje dag ibland. Ă vĂ„ra politiker sitter trygga i sin lilla bubbla. Jag bara fundrar.
DÄ jag bodde i Finland sÄ mÀrkte jag nog inte av nÄgot sÄdant alls mÄste jag erkÀnna. Varken sÄg eller hörde nÄgot och dÄ bodde jag ju ÀndÄ dÀr i 29 Är. Det verkar som om mer hÀnder i Sverige.
#1 Skulle tro d, hÀr rÄder daltandet me kriminella fullt ut, men sÄ har vi ÄxÄ en totalt vÀrdelös rikspolischef och handlingsförlamade politiker trots sina skyhöga bidrag frÄn folket i kuveret. HÀr e undergÄngen vÀldigt nÀra nu.
Det Àr nu inte sÄ att undergÄngen Àr nÀra i Sverige (heller), men nyhetsrapporteringen uppehÄller sig mer vid alla hemska saker som sker Àn de goda exempel som inte gör sÄ stort vÀsen av sig.
Det finns mycket av hopplös uppgivenhet som bÀddar för ungdomskriminalitet och det Àr fruktansvÀrt och vÀldigt sorgligt. Att förÀndra det i grunden Àr nödvÀndigt men inte gjort i en handvÀndning.
Det finns sÀkert mycket att sÀga om polisens och myndigheters arbete, men jag tror inte större polisiÀr maktfullkomlighet och hÄrdare tag Àr Àr den "lösning" vi vill leva med i lÀngden.
HÀr Àr ett exempel pÄ hur det Àr för det mesta ute i verkligheten: 2 % kanske kastar sten. Men bilden i artikeln Àr mer representativ för resterande 98 %:
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
L G W Person sa va som behövs nÀr han va i "Veckans Brott" i Tisdags: "SÀtt in insatsstyrkan och piketen sÄ blir d andra bullar" helt rÀtt.