Finland, allmänt

Bordsbön på dagis?

2017-09-15 07:31 #0 av: Magi-cat

En ny plan gällande småbarnspedagogik omfattar också åskådningsfostran.

En konkret fråga som diskuteras och tolkas olika är om bordsbön på dagis kan vara ok, lite ok eller inte alls.

I en del kommuner säger man helt nej till bordsbön, i andra samråder man med föräldrarna till barnen.

"- I några daghem ber man bordsbön, men de flesta har övergått till ramsor. Vi har inte något förbud utan beslutet tas i samråd med föräldrarna. Respekt är ledordet, säger dagvårdschef Catarina Herrmans."

Kyrkobesök ser man som allmänbildande och en del i kulturfostran. För de som inte vill delta ordnar man andra aktiviteter.

Högtiderna uppmärksammas eftersom de är en del av samhället och kulturarvet.

Men hur de nya riktlinjerna ska tillämpas diskuteras och verkar lämna öppet för tolkning.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/09/15/bordsbon-pa-dagis-inte-langre-tillatet-men-kommunerna-tolkar-reglerna-olika

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2017-09-15 07:38 #1 av: Hera

Religion ska inte utövas på dagis eller skola.  Det bör göras i hemmet och på fritid på passande plats. 

Anmäl
2017-09-15 07:45 #2 av: Magi-cat

Glömde länken, men nu är den på plats. Cool

Utövning av religion säger man inte hör till småbarnspedagogikens verksamhet.

Men tydligen kan man med föräldrarnas medgivande ändå vara flexibel.

"Tarkka lyfter fram att åskådningsfostran ska inkludera alla i gruppen och allas åskådning. Tillsammans kan man bekanta sig med olika religioner och lära sig att prata om dem utan att diskussionen färgas av värderingar.

Tarkka säger att man just nu utformar tydligare direktiv för hur åskådningsfostran ska utformas och vad som är okej och inte okej."

(Kirsi Tarkka är specialsakkunnig inom grundläggande utbildning och småbarnspedagogik) 

Anmäl
2017-09-15 08:31 #3 av: Magi-cat

#1 Det håller jag med dig om. Jag försökte bara spegla lite av olikheterna i de tolkningar av föreskrifterna som tydligen kan göras på lokal nivå.

Anmäl
2017-09-21 10:48 #4 av: Farwuq

När jag gick i småskolan - första halvan av 60-talet - var det ett dagligt inslag, liksom morgonbön.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-09-21 12:52 #5 av: Hera

#4 Och hur många icke finnar var ni i klassen då?

Och hur många troende?

Anmäl
2017-09-21 18:07 #6 av: Farwuq

Det var nog bara en "Finlands finne" om jag minns rätt, och han var precis som oss andra, ingen skillnad att tala om.
Om vi var troende det vågar jag inte sia om.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-09-21 18:16 #7 av: Hera

#6 Vem var det?

Anmäl
2017-09-21 18:23 #8 av: Magi-cat

#7 "Vem" har väl ingen betydelse alls i sammanhanget?

Tråden handlar om planen för småbarnspedagogik där bordsbön kom upp som ett exempel på något som diskuteras och tolkas olika.

Anmäl
2017-09-21 18:39 #9 av: Hera

#8 Jag undrar vem #6 syftar på. För jag hänger inte med.

Anmäl
2017-09-21 20:25 #10 av: Magi-cat

#9 Jag tror vi kan släppa det.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.