Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 482 ggr
KPD
2017-08-12 15:47

Hat mot finlandssvenska idrottare

De finlandssvenska friidrottarna Camilla Richardsson och Sandra Eriksson har fått hatmeddelanden om att de borde lära sig bättre finska eller sluta tävla för Finland. https://svenska.yle.fi/artikel/2017/08/11/som-finlandssvensk-ar-min-finska-som-den-ar-hanet-mot-richardsson-vacker


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
KPD
2017-08-12 15:48
#1

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2017-08-12 15:49
#2

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

tarantass
2017-08-12 17:35
#3

… och om hon verkligen gick över till Sverige, och det gick bra för henne, vore hon väl "landsförrädare" för samma slags personer.

Bra åtminstone att ett rikssvenskt massmedium tar upp det. Men det rikssvenska folkbildningsarbetet om finlandssvenskarna, för att återställa litet av den kunskap som fanns fram till femtio-sextiotalet, är inte ens påbörjat.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Farwuq
2017-08-14 10:55
#4

#1 😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2017-08-14 11:05
#5

#3 Det är inte den enda kunskapsluckan i Sverige.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

tarantass
2017-08-14 11:50
#6

#5: vad vill du säga med det? Någon mer som är relevant här? Är den här inte relevant?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
KPD
2017-08-14 15:57
#7

#6 Vad jag menar är att det finns en stor okunnighet om hur det svenska riket formades. Okunnigheten handlar inte bara om finlandssvenskar idag, utan om hur och varför svenskar kom att bo i nuvarande Finland. Att många rikssvenskar inte känner till finlandssvenskar beror allts inte enbart på bristande kunskaper om dagens förhållande; det beror också på en allmän historielöshet.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

tarantass
2017-08-14 17:30
#8

#7: okej. Men jag förstår inte var du läste in att jag skulle ha uteslutit det historiska. Just här gällde det annars finlandssvenskarna, men jag håller med dig även om den allmänna historielösheten.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

KPD
2017-08-15 10:06
#9

#8 För mig handlar samtal inte bara om att säga emot och framföra andra åsikter, utan också om att komplettera och vidga perspektiven. Det är fullt möjligt att känna till finlandssvenskarna utan att därför känna till hur Sverige konsoliderades, kampen mot Novgorod om herraväldet över nuvarande Finland och territorier öster därom. Tyvärr finns det nog en tendens att se till nuvarande gränser också när man studerar historia. En skåning lär sig Sveriges 1500-talshistoria, men inte mycket om Danmarks, trots att Skåne då tillhörde Danmark. Något tillspetsat börjar Skånes historia 1658. Jag tror, att det är samma fenomen som drabbar finlandssvenskarna. I Sverige ser man på Finland som något som var svenskt, inte något som var en del av Sverige; riksgränsen utsträcks bakåt i historien. På samma sätt förknippar många finnar finlandssvenskarna med ett annat land; man ser inte att de historiskt var svenskar i Sverige. Det fanns ingen kritik i min kommentar, och jag beklagar om du tog det så; det är i vart fall så jag uppfattar det. Jag tycker, att det är trevligt, när diskussioner fortsätter och leder vidare, och jag ville bidra till det.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

tarantass
2017-08-15 10:44
#10

#9: för mig handlar samtal också om det. Men din kommentar i #5 var öppen för många tolkningar och direkt på det skrev du "Att många rikssvenskar inte känner till finlandssvenskar beror allts inte enbart på bristande kunskaper om dagens förhållande", vilket gick att tolka som att jag skulle ha antytt det.

Eller så är jag ovan vid att på ställen som iFokus finna folk som vill "komplettera och vidga perspektiven" och inte bara "säga emot och framföra andra åsikter"… (Det finns några till, men vanligt är det inte.)

Samma sak med de historiska insikter du formulerar så träffande. Sådant jag också brukar "missionera" om.  Glad

Anakronisering (kunde man kanske kalla det: att man projicerar sin nutid bakåt som om tiden gick baklänges) och så vidare (som till exempel andra former av etnocentrism). Som i det här fallet att man på båda sidor Bottenviken ser finlandssvenskarna (eller vad man i väster tar dem för) genom kolonialismens glasögon.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: