Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 529 ggr
Magi-cat
2017-08-10 15:36

Röda kvinnor höjer sina röster!

Har någon av er sett pjäsen Lumpänglar, eller årets uppföljare Lumpänglars väg? Den utspelar sig vid Oravais fabrik i en tid när arbetsskiftena var tolv timmar långa, där arbetarna bodde trångt och den politiska/feministiska kampen hade en framträdande roll i livet.

"Innan dess, under en era som tog sin början 1885, var Oravais fabrik en av de viktigaste textilindustrierna i Finland, och fabriksområdet - kallat “Masunin” (Masugnen) - var ett eget litet samhälle i samhället."

Pjäsens budskap räcker ända fram till våra dagar:
"I pjäsen skildras också vilket motstånd kvinnorna stöter på - direktörerna kallar dem hysteriska när de försöker höja sina röster.

- Samma jargong möter kvinnor som säger sin mening i dag, i synnerhet på nätet. Jag hoppas folk som ser pjäsen ska lägga märke till det här, även om handlingen utspelar sig för länge sedan."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/27/roda-kvinnor-hojer-sina-roster

Finlandssvensk sommarteater är verkligen beundransvärd. Denna entusiasm som läggs ned i arbetet med uppsättningarna, ämnena som inte alltid är de allra lättsammaste men allt verkar bli en framgång och ge den talrika publiken något att ta med sig mer än förströelse för stunden!

Just den här pjäsen skulle jag särskilt gärna velat se, den verkar ha ett starkt budskap.

Pjäsen spelas på dialekt, kanske ska tilläggas. Jag vet inte om det är svårt att förstå för icke födda på plats, men jag skulle tro att man vänjer sig efter en stund. Dialekten hörde till, menade författarinnan, och det håller jag med om.

(Jag skrev en tråd om pjäsen även på Kulturtant.ifokus.se: http://kulturtant.ifokus.se/discussions/598c5e63ce12c402dc0002af-roda-kvinnor-hojer-sina-roster?discussions-1)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-08-17 21:48
#1

Grattis till Oravais teater som får Mittnordiska kulturpriset 2017!

🏆🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-08-18 17:36
#2

🌺👍

Upp till toppen
Annons: