Annons:
Etiketterbildervideor
Läst 1370 ggr
Magi-cat
6/11/17, 8:21 AM

Fototävling Finland 100 år!

I år firar Finland 100 år av självständighet. 

Det ska vi fira med en fototävling med temat "Finland 100 år".

Temat ger stor frihet, men bilderna ska kunna anknyta till jubiléet, vare sig man visar en bild av finsk design, som en Aaltovas eller en byggnad ritad av Aalto, riksdagshuset eller Mannerheimmonumentet. 

Men Finland är inte bara det som skett de senaste 100 åren. Runeberg har skrivit texten till det som sedan blev Finlands nationalsång. Torsten Stålhandske är begravd i Åbo domkyrka. Han anförde hakkapeliterna, de som gett upphov till den finska hejaramsan.

Finland är också den vackra naturen, så även naturbilder är välkomna, men de ska på något sätt anknyta till temat.

Välkomna att delta, tänk till, knäpp, lägg in här! 👍

**Edit 15/11: Vi gör så här istället: Alla får lägga in sina bilder här och så ordnar vi ett bildspel 6 december! Alla deltagare är vinnare!

**


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
cirrun
7/21/17, 10:16 PM
#3

Hej  Magi-cat!

Roligt att man kan visa bilder från landet jag föddes på, men måste det vara monumentala bilder från historien?

Kan jag bara visa en bild av den stugan jag faktiskt föddes i, för den tillhör historien också? 

Jag är inte tävlings människa så det är inte min grej på så sätt,  men  jag var inte född med guldsked i munnen så är det väl på sin plats att visa en annan sida av  verkligheten. 

Och annan sida är att  samhället gav den hjälpen vi ansågs vara värda att få…,än idag vet jag inte om det var tillräckligt…

Jag måste först få min fråga besvarat av Magi-cat och sedan skanna bilden som är tagen nu mer än 30 år sedan😎

Magi-cat
7/22/17, 6:30 AM
#4

Kort svar: Ja!!! Det behövs alls inga monumentalandra bilder 😊 Utan just sådana bilder med stugan platsar perfekt. Det som berör människor, det som ligger oss om hjärtat, det som visar något och man får tänka lite, allt… Så tveka inte utan lägg in din bild! 😊


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

cirrun
7/22/17, 5:32 PM
#5

Ok 🙂, nu gäller det för mig att börja rota i hyllorna där uppe där alla gamla bilder ligger i osorterade högar eller album som håller på att gå sönder🥵; - och jag har faktiskt inte tittat på dom på jätte länge…

risken finns att man drunknar i sina minnen…

men jag återkommer… 🙂

cirrun
7/22/17, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bilden är tagen på 80-talet och idag  troligen finns bara korsten kvar om ens det, men jag föddes i denna lilla stuga. Mamma berättade att hon och pappa ägde torpet som hade flyttats till tomten som man hyrde av en bonde som fanns på granngården.

Hittade två bilder till och lägger upp dem här enligt reglerna med en dags mellanrum.

Hoppas man får se andra bilder också från moderlandet😎

Annons:
cirrun
7/24/17, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi hade en murad spis/ bakugn som målades av min bror med gula och tegelfärger och måste varit bra kvalitet eftersom färgerna satte kvar när stugan hade vart kall då många år. 

På bilden syns mammans Singer, som hon sydde och stoppade det som behövdes och ibland sydde för andra också.

Mitten av golvet hade vi en liten jordkällare, där man kunde ha mjölk kannor m.m.

Minns så väl när jag som liten tyckte att det var spännande vistas där och titta in under golvplankor där det fanns olika hålrum, fantiserade att tänk om man hittade gömda skatter där…

cirrun
7/29/17, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Inser att även denna fototävling är jag den enda deltagaren, men det gör inget för jag har behov att minnas min Finland! 

För att vilja vara riktigt uppriktigt så sätter jag denna bild fram, med minnen som för mig till vissa upptäckter om min kropp inne på denna rökbastun☝️, det var där jag kom på hur min egen konstitution fungerade.

På bilden kan man se en radioapparaten  på väggen som vi brukade lyssna "*Lauantain toivotut" -program. (*Lördags önskemusik)

Bilden är tagen av en granne som hade en tydligen ganska bra kamera för den tiden på tidigt 70-tal.

Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
8/23/17, 5:55 PM
#10

Aha, vad bra att tävlingstiden inte har gått ut än. Bra, jag har ännu en chans. 👍

Magi-cat
8/24/17, 10:06 PM
#11

Vi kommer att förlänga tävlingstiden! Oklart hur länge.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/24/17, 10:07 PM
#12

Tills Finland fyller 101 år? 😃

Magi-cat
10/6/17, 11:50 AM
#13

Ni får gärna skicka in bilder! 

Jag funderar på om själva tävlingen är onödig? Eller verkar hämmande?

Kanske gör vi ett bildspel med alla inkomna bilder istället, för att hylla Finland och dess 100-årsdag!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/15/17, 9:58 AM
#14

Eftersom intresset att tävla inte är så stort, ordnar vi ett bildspel istället.

Sätt in era bilder, så får vi ett fint bildspel att hylla Finlands 100 år med!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
12/24/17, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En bild av en staty är kanske inte det mest intressanta, men Mannerheim är en person som på något sätt personifierar Finlands moderna historia. Friherre Gustaf Mannerheim föddes 1867 i Finland och erhöll efter studenten officersutbildning i Ryssland. Han återvände efter oktober revolutionen, för att bygga upp Finlands försvar. Mannerheim är en av mycket få personer som har varit statschef såväl i en monarki som i en republik. Han var en tid riksföreståndare i Konungariket Finland i enlighet med 1772 års svenska regeringsform. År 1944 blev Mannerheim åter statschef, nu som president i Republiken Finland. Mannerheim är den ende som har haft titeln marskalk av Finland. Han avled 1951.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
12/24/17, 3:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Under en promenad på Skatudden i Helsingfors fick jag se dessa segelfartyg. Slumpen ville att havet och himlen fick Finlands färger, när Finlands förflutna visades upp i nutid.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
12/27/17, 3:59 PM
#17

#16 Så vackert! En perfekt Finlands-bild, verkligen! I blått och vitt också…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: