Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 922 ggr
Magi-cat
6/3/17, 8:22 AM

Djurskyddet i pälsfarmerna

Pälsindustrin är kolossalt stor och inkomstbringande i delar av Finland.

Men pälsarna växer på djur, och se hur de har det i sina burar, hela livet! 😢 Är det verkligen värt det?

Djurskyddsgranskningarna visar också på en rad brister.

Det är inte "bara" brister skulle jag vilja säga, det är fel att föda upp djur så här för deras pälsars skull!

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/146020


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
landsbygdsbo
6/12/17, 12:27 PM
#1

Fakta

det finns en marknad för just päls o skinnprodukter

Producerar vi inte dessa produkter i Skandinavien, så kommer produktionen med all sannolikhet att ske i länder med betydligt sämre djurhållning än här i norden.

Fördelar med produktionen i norden

1 att det skapar arbetstillfällen på landsbygden.

2 Att vi kan reglera produktionen så att djurhållning förbättras.

Så..nu är det bara att välja 😉

Magi-cat
6/12/17, 4:01 PM
#2

#1 Tråkigt nog så finns det en marknad. Men ingen är tvingad att tillgodose den marknadens "behov". Sådant kommer och går. För några år sedan var det kris för pälshandlarna. Nu blomstrar näringen. Det kommer att bli kris igen, det är så det fungerar.

Att det skapar arbetstillfällen är ett synnerligen dåligt skäl. Folk kan göra annat än t.ex. tillverka atombomber och plåga djur. (För att ta ett par destruktiva exempel.)

Det är klart vi måste arbeta för att djuren ska ha det så bra som möjligt (innan alla tagit sitt förnuft till fånga och slutar föda upp djur för pälsen) och det är där djurskyddsgranskningen kommer in. Men uppfödarna har haft oräkneliga åratal på sig för att rätta till brister och göra det bra för djuren utan att mycket hänt. Det kommer inte att hända nu heller. Tyvärr.

Att något är ännu sämre utomlands är verkligen inget skäl att ägna sig åt en dålig sysselsättning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
6/12/17, 4:11 PM
#3

#2

Du verkar blunda inför det verkliga problemet.

Marknaden existerar oavsett vad någon av oss tycker.

Vilket är då bäst?

Att detta behovs fylls med importerad päls utan att vi har möjlighet att påverka djurhållning eller att vi har en egen produktion där vi har en möjlighet att påverka djurhållningen.

Att jag naturligtvis väljer det senare står fast.

Du verkar anse att det är bättre vi låter Kineser ta fram skinnen, med den djuretik man har i det landet.

För skinn o pälsprodukterna kommer fortsätta att köpas och brukas i norden.

De som ska ta sitt förnuft till fånga är konsumenterna. Inte pälsdjursuppfödarna.

Vad det gäller nukleär tillverkning och forskning så spänner den ju från vapenteknologi till cancer bekämpande medicinsk utrustning så….

Magi-cat
6/12/17, 9:23 PM
#4

Föregå med gott exempel, finns det något som heter.

Man behöver inte göra allt j-t som andra gör, bara för man gör det på ett något hyggligare sätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
6/12/17, 9:53 PM
#5

#4 Jag har ju inte bett dig att köpa päls. Bara bett dig att välja. Mellan en produktion i norden, en produktion vi kan kontrollera och påverka eller en import från Kina vars produktion vi varken kan påverka eller kontrollera.

Jag väljer att vi bör behålla produktionen i norden.

Vad väljer du?

För du är ju liksom jag medveten om att konsumtionen av dessa produkter fortsätter oavsett var produktionen sker…

Magi-cat
6/13/17, 8:09 AM
#6

Som sagt, bara för att något görs värre på ett annat ställe innebär det inte att man behöver - eller bör - göra det själv.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
landsbygdsbo
6/13/17, 9:32 AM
#7

#6 så du föredrar kina-import framför inhemsk produktion?

För det är ju de två realistiska alternativ som står till buds idag.

Som realist och inte drömmare så anser jag att alternativet med inhemsk produktion är överlägset bäst

Skapar arbetstillfällen

Behåller kapital inne i landet

Och sist men inte minst så kan vi via lagstiftning reglera och kontrollera produktionsvillkor. Något vi inte har möjlighet till när det gäller importvarorna….

Magi-cat
8/15/17, 7:53 PM
#8

"Förädlade" blårävar, överviktiga med benproblem så de knappt kan röra sig i sina små burar, med skinnet hängande på kroppen…😢

"Förädlade blårävar med skinnet hängande i stora veck rör sig mödosamt i sina burar. Det visas på en film som djurrättsorganisationen Oikeutta eläimille släppt i dag. Videoklippen sägs ha filmats på farmer i Karleby, Kronoby, Vörå, Lappo och Kristinestad i våras. Enligt filmen har rävarna förädlats i syfte att maximera storleken på skinnet. Blåräven är en färgvariant av fjällräven."

https://www.hbl.fi/artikel/nya-smygfilmer-visar-overviktiga-fjallravar-pa-farmer/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/15/17, 7:55 PM
#9

Svårt att övervaka, säger veterinären…

"Men själva aveln – och samma problem finns med sällskapsdjur – är svår att övervaka. Vi hoppas att den nya djurskyddslagen ska underlätta det på något sätt, säger Alasaarela."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
8/15/17, 11:33 PM
#10

# 8 och #9

Här lyfter du ju fram bra argument för att ha en inhemsk produktion…som ev kan kontrolleras istället för en kinesisk som absolut inte kan kontrolleras

Man tackar för det..

Magi-cat
8/16/17, 7:31 AM
#11

#10 Du vill tydligen inte förstå.

Att detta förekommer i en inhemsk "produktion" (det är individers liv, vi talar om, inte maskiner) fortfarande och med minimala protester eller ingripanden från myndigheter, visar på att "produktionen" måste få ett slut.

Att utsätta någon för plåga är inte försvarbart enbart för att man TROR att någon annan skulle göra det ännu värre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
8/16/17, 12:57 PM
#12

#11 jag förstår, och det är därför jag frågar dig igen. Är det bättre med inhemsk produktion som vi kan påverka och som genererar både arbete o pengar i landet eller att kineserna producerar vilket vi varken kan kontrollera eller beskatta?

Jag drar den slutsatsen att du anser att produktionen ska ske i Kina eftersom du vill stoppa den skandinaviska produktionen.

Bara som upplysning, Kineserna lär knappast upphöra utan istället öka produktionen för att fylla den lucka som den uteblivna skandinaviska produktionen utgör.

Magi-cat
10/13/17, 11:27 AM
#13

Modehuset Gucci har (äntligen!) sagt nej till päls och blir pälsfritt vid årsskiftet!

Inte en dag för tidigt!

Nu oroar sig pälsfarmarna i bl.a. Österbotten.

"–Ju fler gårdar som Evira inspekterar, desto fler övertramp hittas. I fjol fick över hälften av de inspekterade gårdarna anmärkningar, säger Uotila.

Djurskyddsorganisationerna kritiserar inte bara pälsnäringens djur­etiska aspekt, utan också miljö­påverkan och den hälsorisk som pälsarnas starka kemikalier innebär.

Dessutom riktar de skarp kritik mot beredningen av den nya djurskyddslagen, som ska träda i kraft 2019."

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/160905


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
landsbygdsbo
10/14/17, 10:26 PM
#14

De stora dyra pälsmantlarna o jackorna minskar men accessoar marknaden exploderar. Och visst, mink o blårävsproduktionen minskar i norden. Men produktionen av pälsbitar för kragar, väskor och annat ökar fortfarande. Dessa djur hålls i Kina, dödas i Kina så dem har vi ingen möjlighet att hålla ett öga på.

Upp till toppen
Annons: