Annons:
Etikettövrigt
Läst 510 ggr
tk1971
5/19/17, 9:52 AM

Svensk/finsk identitet? Eller nåt mittemellan?

Ni med finskt påbrå som bor i Sverige - vilket land håller ni på i idrott? Jag har alltid, helt självklart, hållit på Finland. Men när man tänker efter är det inte så logiskt. Varför håller jag på ett land där jag inte är född och som jag aldrig har bott i? Å andra sidan skulle det vara helt otänkbart för mig att hålla på Sverige i olika sportevenemang.

Nu är ju jag sambo med en (svensk) idrottsnörd. Det kan vara lite problematiskt när det är t.ex. friidrotts-VM eller OS. Han har svårt att förstå varför jag inte håller på Sverige. Men igår hände en lite rolig grej. Vi är rätt så nyinflyttade i ett litet hus. Jag har pratat om att vi ska ha två fasadflaggor - en svensk och en finsk. Och igår kom sambon helt överraskande hem med en finsk flagga (de svenska var slut).  Så nu ska den upp här utanför ytterdörren 🙂

Annons:
Farwuq
5/19/17, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det hela beror på var man har sitt hjärta, inte var man bor eller vilken etnicitet man har.
Jag bifogar en bild från min koloni, för mig vore det otänkbart med att ha en svensk fasadflagga.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Dioramabyggare
5/19/17, 10:42 AM
#2

#1: bodde jag i villa skulle jag ha min skånska lilla flagga på fasaden (jag och hustrun hade förresten tidigare en odlingslott) genom att jag har just skånska "rötter". Men jag kan ju alltid montera den på en bokhylla 🙂.

Extra fint och vackert med de gula och de röda tulpanerna, tycker jag!

#0: Några finska "rötter" har jag visserligen inte, men väl en stark koppling till Finland, eftersom min far var där en tid 1940 då han var engagerad i Svenska Jordbrukshjälpen.

Honestyisdead
5/19/17, 11:43 AM
#3

Jag håller på det lag som vinner om Sverige och Finland möts ;)

Fast det är ytterst ovanligt att jag kollar på sport.  Det ger mig inget.

Shirokaze
7/3/17, 8:01 PM
#4

Jag är född i södra Sverige men hela min släkt är finsk. Jag fick finskan som ett gratisspråk och min mor har sagt att när jag började på svenskt dagis så kunde jag inte ett enda ord på svenska. 😂Under min uppväxt var båda mina föräldrar väldigt noga med att finska var hemmaspråket och jag är jävligt tacksam över det nu i efterhand då jag t.ex. sett hur mina kusiner inte kan finska nån mer, vilket är väldigt synd för de kunde finska när de var yngre och nu kan de exempelvis inte prata med (helfinska) mormor längre. En av mina barndomsvänner hade dessutom också en finsk mor och modern lärde aldrig barnet finska så jah,  jag har haft tur med föräldrar som insett hur värdefullt det är med tvåspråkighet.

Jag är just i det där jobbiga mellanläget där alltid när jag är i Sverige så frågar folk om jag är finsk och i Finland så blir det precis tvärtom! Det måste vara något med sättet jag talar? Är ju fullt tvåspråkig men det är lustigt att det blir så.
Brukar ibland skämta till det och säga att jag är "svenlandsfinsk" (istället för finlandssvensk) då det blir så utdraget att börja förklara att jag är född i Sverige, gått all utbildning i Sverige men har helt finskt påbrå och Finland ligger mig närmare hjärtat, to be honest. Jag har levt mitt liv ungefär fifty-fifty i båda länderna, flyttat fram och tillbaka.

Och ja, när det kommer till vilket land jag hejar på i sportsammanhang och liknande så blir det naturliga valet Finland först (särskilt i ishockey, andra sporter är jag inte vidare brydd om) men om det är t.ex. Sverige mot något annat land än Finland så hejar jag såklart på svennarna. 😉

Min identitet lutar väl lite mer åt det finska hållet men jag ser mig själv även som svensk. Det är en svår fråga för mig att svara tydligt på, identitetsfrågan.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: