Annons:
Etikettövrigt
Läst 1045 ggr
Magi-cat
5/3/17, 7:49 AM

Blir finlandssvenskarna minoritet i Sverige?

Idag avgör Sveriges riksdag om regeringen ska uppmanas att utreda om finlandssvenskarna kan bli en ny minoritet.

Om allt går hela vägen så blir finlandssvenskarna Sveriges sjätte minoritet.

"För att godkännas som minoritet i Sverige krävs att en grupp uppfyller fyra kriterier: lång historia i landet, att man är en avgränsad grupp, att man inte ingår i majoriteten och att gruppen har en egen kultur." citat

Det blir spännande att se vad som händer. 

Uppfyller finlandssvenskarna kriterierna för nationell minoritet och bör erkännas som sådan? Vad tycker ni?

Personligen har jag särskilt svårt att se att gruppen har en egen kultur eller är en avgränsad grupp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tk1971
5/3/17, 7:55 AM
#1

Jag tror att vanligt folk i Sverige har svårt att skilja på finnar, sverigefinnar och finlandssvenskar. Det är liksom samma sak för dem.

Magi-cat
5/3/17, 8:00 AM
#2

#1 Absolut!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
5/3/17, 8:05 AM
#3

Det inte det som någon speciell grupp faktiskt.

JazzBass
5/3/17, 2:44 PM
#4

Jag är lite tveksam om kriterierna faktiskt uppfylls, men är ändå för förslaget. Det motiveras med att finlandssvenskarna får mer synlighet, och om det stämmer så är det ju positivt. Många rikssvenskar jag har träffat har inte haft nån aning om att finlandssvenskar ens existerat förrän de träffat mig. De flesta har verkat tro att finländare som pratar svenska  egentligen är finskspråkiga, trots att de många gånger har helsvenska namn. (Sanningen är väl dock att de aldrig ens ägnat saken en tanke). Finländare, både svensk- och finskspråkiga, talar ofta svenska i intervjuer med rikssvensk media, och knappast har så många heller reflekterat över varför. Det alltså samtidigt som man tydligen tar för givet att Finland är enspråkigt finskt… 😮

Att så ofta behöva förklara sin identitet för rikssvenskar kan vara ganska tröttsamt. Jag ser ju mig inte som finne, och inte heller som svensk. Däremot som finländare och svenskspråkig, alltså finlandssvensk, med åtminstone delvis annan kultur än både sverigesvenskar och finskspråkiga finländare (finnar). Vi finlandssvenskar må inte vara så många totalt sett, men kunskapen om oss i Sverige skulle verkligen mycket gärna få bli avsevärt bättre.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KPD
5/4/17, 10:33 AM
#5

#4 "De flesta har verkat tro att finländare som pratar svenska egentligen är finskspråkiga, trots att de många gånger har helsvenska namn. (Sanningen är väl dock att de aldrig ens ägnat saken en tanke)." Flera gånger har jag i Finland stött på personer med rent svenska namn som inte talat ett ord finska. Jag har också mött svenskspråkiga med finska namn. Senast träffade jag en man, som berättade, att man i hans släkt har skiftat såväl språk som namn. Han var finlandssvensk, men han hade inte bytt tillbaka till släktens ursprungliga namn. Att de flesta inte har tänkt på det, tror jag stämmer, men tänker man mycket, framträder ibland en komplicerad bild. När det gäller företag kan namn i än högre grad vara "vilseledande".


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

JazzBass
5/4/17, 11:50 AM
#6

#5 - Ja det finns förstås av alla sorter, så man kan  inte med säkerhet avgöra en finländares språk bara av att läsa namnet. Chansen är dock stor att man är svenskspråkig om man har ett svenskt förnamn, och vice versa. Om inte svenskan hade varit så pass etablerad sedan urminnes tider i Finland skulle nog svenska namn vara betydligt ovanligare. Efternamnet säger dock inte så mycket om språket, åtminstone inte längre, eftersom det idag är väldigt mycket vanligare med tvåspråkiga förhållanden, än vad det var för typ 50-100 år sen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Magi-cat
5/19/17, 2:29 PM
#7

Någon som vet hur det har gått? Ju mer jag tänker på det, desto mer långsökt verkar det att finlandssvenskarna skulle bli erkänd minoritet i Sverige..

Tvärtom har samtliga de finlandssvenskar jag mött betonat likheten och det gemensamma med Sverige och svenskarna. Inte skillnader i kultur etc. Språket har vi ju gemensamt.

Kunskapen om finlandssvenskar och finlandssvenska i Sverige är dock så gott som obefintlig.. Även bland historiskt bildade måste man alltid förklara. Inte verkar det hjälpa heller. ("I Finland ska man väl tala finska?")


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
5/19/17, 3:31 PM
#8

Förslaget att utreda saken vidare klubbades igenom med överväldigande majoritet i riksdagen. Hur det går har jag förstås ingen aning om dock. https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/03/ett-steg-narmare-minoritetsstatus-finlandssvenskarna-i-sverige

Jag har svårt att tro att det skulle finnas 200 000 finlandssvenskar i Sverige då det bara finns 300 000 i Finland. Hur räknar man här månne? Räknar man med avkomman till alla som flyttat till Sverige det senaste seklet eller…? 🤔

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
5/19/17, 5:36 PM
#9

#8 Tack!

Just det, hur räknar man? 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
5/19/17, 6:35 PM
#10

Märkligt att det finns så mycket okunskap bland svenskarna.

Vem som helst som jag känner här i staden, i djupa södern, skulle nog känna till alla begrepp utan felaktigheter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
11/16/17, 4:32 PM
#11

Finlandssvenskarna får inte minoritetsstatus i Sverige.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/11/15/finlandssvenskarna-far-inte-nationell-minoritetsstatus-i-sverige-var-historia-ar

Men

"- Den kritik som finns från finlandssvensk sida, hur man uppfattas i Sverige, eller snarare inte uppfattas alls, det är en kritik som jag delar. Det är någonting man behöver ta itu med oavsett om man är en nationell minoritet eller inte, säger Rhodin.

- Det finlandssvenska, precis som Finland överhuvudtaget, borde ta större plats i den svenska historieundervisningen i skolan. Idag är det väldigt magert med detta och det bidrar naturligtvis till okunnigheten om vår gemensamma historia, säger Rhodin."

Okunskapen borde man kunna råda bot på oavsett…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
11/16/17, 7:16 PM
#12

Det blir nog som med estlandssvenskarna.
De sugs upp på en generation i det svenska samhället.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

taxarärbäst
12/5/17, 6:22 PM
#13

många svenskar jag har haft kontakt med visste inte att finland är tvåspråkigt

Annons:
Magi-cat
12/5/17, 6:41 PM
#14

Det är tyvärr det vanliga, enligt min åsikt. I alla fall i södra delarna av Sverige.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
12/6/17, 2:46 AM
#15

Dock inte här, jag och det jag har talat med genom åren har mycket väl känt till detta. Likaså med Estlandssvenskarna och deras öde.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/3/18, 4:19 PM
#16

Roligt att höra positiva tongångar om acceptans i Sverige!

"Kritikerna har frågat sig vad vi skulle vinna på att ha minoritetsstatus, och jag är beredd att hålla med.

För mig personligen räcker det med att jag känner mig accepterad i Sverige. Och det är skönt att slippa förklara varför jag kan svenska."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/03/varfor-gnaller-ni-finlandssvenskarna-ar-inte-alls-osynliga-i-sverige


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: