Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 601 ggr
KPD
4/26/17, 8:06 AM

Jubileumsmynt kritiseras

Finlands Bank har som motiv till ett jubileumsmynt valt en bild av vita soldater som arkebuserar röda fångar under inbördeskriget 1918. Det råder stor oenighet om lämpligheten av detta motiv. Bilden finns i Museiverkets samlingar. https://svenska.yle.fi/artikel/2017/04/25/jubileumsmynt-med-arkebuseringsmotiv-vacker-diskussion


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
4/26/17, 9:47 AM
#1

Det är trots allt en del av Finlands historia. 😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
4/26/17, 12:25 PM
#2

Verkligen olämpligt med en avrättning som motiv, anser jag, och mycket bra att myntet snabbt drogs tillbaka av regeringen. Det är förstås en del av Finlands historia att sådana skedde i ganska stor utsträckning under inbördeskriget, men att sätta en sån bild på ett jubileumsmynt… Jag har läst konstnärens förklaring men nej, jag finner det högst smaklöst. Det är som om Tyskland skulle trycka ett mynt med bilder på massgravar eller gaskammare från Auschwitz. Tror inte det skulle tas emot med så öppna armar. Det går att välja bättre motiv som också återspeglar svåra tider. Det var i alla fall konstnärens motivering till användandet av bilden, att myntets andra sida skulle visa en mörkare sida av en viss tidsperiod.

Det tredje myntet i serien fick "prydas" med en bild av den döda flyktingpojken Alan Kurdi som flöt iland vid medelhavet. Tycker inte heller det är det minsta passande. Det var en viktig bild i sig, men en bild på ett finskt jubileumsmynt tycker jag kanske bör ha en lite starkare koppling till Finland än den…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KPD
4/27/17, 8:10 AM
#3

#2 Bilden av flyktingpojken tycker jag är minst sagt långsökt. Avrättningsbilden är åtminstone en del av Finlands historia. Även om också jag anser att ett annat motiv skulle ha varit bättre än arkebuseringen, vill jag inte jämföra den med Auschwitz. Vad hade hänt om de röda hade vunnit i inbördeskriget? Hade Finland blivit en sovjetrepublik då? Att kriga för ett fritt samhälle är något helt annat än att systematiskt avrätta människor p.g.a. etnicitet.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
4/27/17, 11:37 AM
#4

Det är opassande att ha något sådant på ett mynt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JazzBass
4/27/17, 2:47 PM
#5

#3 - Konstnären hade enligt egen utsago ingen koll på vem som sköt vem på bilden han använde, så myntet var på det viset inget ställningstagande för varken de vita eller röda. Att illustrera att de vita vann med en avrättningsbild av röda hade ju varit makabert om nånting, väldigt respektlöst mot de avrättade rödas efterlevande. Man måste ju också tänka på att ingen förstås hade någon facit för vad som skulle bli bäst för Finlands folk. Alla kämpade ju för det de trodde på.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KPD
4/28/17, 12:04 AM
#6

#5 Alla kämpar för det de tror på. Ibland har man faktiskt facit. När det gäller nazismen, kunde man redan då fördöma dess ideologi. Att vilja utrota andra människor kan aldrig vara rätt. När det gäller kommunismem är dt inte riktigt lika enkelt, men efteråt har vi fått ett facit. Vi kan vara glada för stt Finland inte blev Finska SSR.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Farwuq
4/28/17, 6:53 AM
#7

Men… en tanke.
Om det blivit ett Finska SSR, hur hade det sett ut i dag?
Hade Karelen, Salla m.m. varit kvar inom Finland?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
4/28/17, 7:26 AM
#8

#8 Det var en intressant fundering. Det är mycket möjligt, att det hade förhålli sig så.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

JazzBass
4/28/17, 8:03 AM
#9

#6 - Ja vissa ideologier är förstås helt klart förkastliga, som nazismen och IS tolkning av islam. 

Funderade också tidigare på ungefär detsamma som #7, eftersom vi var självständiga vid andra världskriget och hamnade i krig mot Ryssland. Vi vet hur det gick, och vi har det ju fantastiskt bra idag, sannolikt mycket bättre än om det hade gått på annat vis, men 100% säker på den saken kan man aldrig vara.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
4/28/17, 8:12 AM
#10

Som alltid lättare när vi står med facit i handen.

Bra skrivet #5.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
4/28/17, 9:16 AM
#11

#10 - Tack!🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: