Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 396 ggr
Magi-cat
3/15/17, 7:59 AM

Lyckad integration i Nagu

Så bra att det skrivs om positiva exempel! ❤️

Alla nya Nagu-bor har en stödfamilj. Barnen går i finskspråkig skola i Pargas. Stödfamiljerna hjälper till med allt praktiskt, som språkstöd, transporter och att fixa saker till lägenheterna.

Alla vinner på situationen, de nyanlända trivs och de som redan bpr där har kommit närmare varandra!

"- När bekanta och vänner till de som har bott här har varit här på besök har de blivit så förtjusta i Nagu att de också har velat stanna kvar här. Jag tror att det handlar om att vi välkomnar alla och försöker se alla människor. Vi försöker få alla att känna att de har en plats här. Det här är jätteviktigt när det handlar om integration. Alltså att man från början får känna att man har en plats här och att vi har tagit med dem i våra aktiviteter."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/03/15/nagu-har-natt-varldsklass-i-integration


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
3/15/17, 8:27 AM
#1

Det förefaller att ha blivit fel länk.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
3/15/17, 8:46 AM
#2

#1 Tack! Nu är det rätt! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
3/15/17, 10:30 AM
#3

Jag är stolt och glad över Nagus visade generositet och välvilja i den här frågan. 🙂❤️ Det är just precis så här man undviker att de farhågor vissa har om flyktingarna besannas.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KPD
3/15/17, 12:20 PM
#4

Ett projekt som man blir lycklig av. Jag hoppas, att de ska få stanna.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Sundaychild
3/16/17, 6:03 PM
#5

Hörde en intervju med en involverad nagubo imorse på radion. Hon ansåg att "hemligheten" med varför de lyckats så bra, antagligen är just att Nagu är en liten ort där alla känner alla. Också flyktingarna blev lätt bekanta med folk och deltog aktivt i olika aktiviteter. 

Att "dumpa" stora mängder flyktingar i stora, anonyma städer utan personliga kontakter har ju bevisligen inte alltid gått lika bra.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Upp till toppen
Annons: