Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 718 ggr
Magi-cat
2017-02-17 10:29

Omröstning om att riva upp lag om homoäktenskap!

Riksdagen har tidigare beslutat om könsneutral äktenskapslagstiftning.

Nu röstar riksdagen igen om den frågan, efter ett medborgarinitiativ.

Helt obegripligt!😡

"Svenska folkpartiets Stefan Wallin var frustrerad över att behöva behandla frågan ännu en gång. Han ansåg att några nya argument, inte vare sig för eller mot, kommer fram i debatten.

– Sätt stopp för den här osäkerheten och låt människor älska varandra oberoende av kön, sade Stefan Wallin."

Kristdemokraterna höll inte med:

"Kristdemokraternas tidigare partiledare Päivi Räsänen viftade bort beskyllningar om homofobi.

– Det handlar om man smular sönder samhällets grundsten som består av äktenskapet mellan en man och en kvinna, sade Päivi Räsänen."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/17/riksdagen-rostar-om-att-riva-upp-lag-om-homoaktenskap


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sommarek
2017-02-17 10:36
#1

Kanske någon borde upplysa  herr Räsänen om att de tidiga kristna vigde samkönade par…?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

greenseng
2017-02-17 13:22
#2

#1

"Kanske någon borde upplysa  herr Räsänen om att de tidiga kristna vigde samkönade par…?"

  Varifrån kommer denna information?

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Sommarek
2017-02-17 13:36
#3

Bland annat från John Boswell, Same-sex unions in pre-modern Europe; Richard Antes och så vidare. Slå även upp "adelphopoiesis".

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

greenseng
2017-02-17 14:28
#4

#3

  Tack! 🙂

Måste erkänna att jag inte har hört talas om detta! 🤔
Men… å andra sidan… Hur mycket har jag hört talas om egentligen? 😃

Om det inte redan görs så borde kanske detta användas något flitigare i debatten.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Sommarek
2017-02-17 14:42
#5

Ja, jag hade ju gärna sett något slags evidens för att det är äktenskapet som är samhällets grundsten, också…  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

greenseng
2017-02-17 15:07
#6

  Tja… vad är egentligen samhällets grundsten egentligen?
Barn? Pengar? Slavarbetare? Politiker? Melodifestivalen… ?

Men vi måste dock trots allt ha mat. Så bönderna ligger väl bra till, antar jag? 🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Sommarek
2017-02-17 15:42
#7

Att alla har råd att leva bekvämt (tak över huvudet, nog med mat, ett bra inre liv, känna sig behövda) och ett fungerande rättssystem känns för min del som lite viktigare än vem som gifter sig med vem. Det är ju inte så att skörden sinar och jorden spricker om lagen står kvar, oavsett vad de kristna tror.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

greenseng
2017-02-17 17:23
#8

  Jo. De här basförutsättningarna är väl det viktigaste. Och om de kristna klagar så bör de väl fundera lite grand över vem det i sådana fall är som egentligen har ansvaret för alltihop och varför vederbörande inte knäpper lite med fingrarna på rätt sätt så att saker och ting blir bättre.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Sundaychild
2017-02-18 10:41
#9

Som någon av mina facebook-vänner kommenterade: ca. 40% av "grundstenarna" smulas sönder i dagens samhälle, dvs. så många äktenskap slutar i skilsmässa. Inte mycket att bygga på…

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Sundaychild
2017-02-18 10:42
#10

Fast nu röstade ju faktiskt riksdagen för att den ursprungliga lagen träder i kraft som planerat. Så nu får nog Päivi Räsänen och hennes gäng ge sig.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
2017-02-18 11:00
#11

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: