Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 376 ggr
KPD
2/6/17, 11:32 PM

Förvaltningsfastigheter säljs ut

Det statliga fastighetsbolaget Senatsfastigheter bjuder ut ett halvt kvarter i Kronohagen till försäljning. Det är byggnader som på 1880-talet uppfördes som bl.a. bostadshus åt Skarpskyttebataljonens officerare och som officersklubb. Senare har olika myndigheter hyrt lokalerna, men de har nu flyttat ut. https://www.hbl.fi/artikel/rara-hus-i-kronohagen-soker-formogen-kopare-2/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2/7/17, 7:51 AM
#1

Dåligt att sälja ut gamla fina hus medär risk för att de rivs. :-(


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2/7/17, 11:05 AM
#2

#1 Rivning är inte aktuellt. "Byggnaderna är kulturmärkta och alla framtidsplaner förutsätter gott samarbete med stadsmuseet och museiverket." Ändå tycker jag att det är tråkigt, att fastigheterna säljs. Som jag ser det finns det ett värde i att staten vårdar och använder gamla förvaltningsbyggnader, särskilt med detta läge. Om de nu kan byggas om, hade detta med fördel kunnat ske för någon statlig myndighet.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2/9/17, 12:12 PM
#3

#2 Håller helt med. 

Samhället måste vårda de gamla fina byggnaderna som en del av vårt gemensamma kulturarv. Det ska inte nyttjas för att spekulera i eller som penningplaceringar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2/9/17, 3:04 PM
#4

Håller med Magi-cat.

Sedan undrar jag hur det är i Finland med verkligheten bakom kulturmärkning av hus. I Sverige är den (och än mer lägre grader) inget större hinder för rivning om man är en kapitalstark fastighetsägare med kommunen runt sitt finger, eller kommunen själv förstås.

Att låta bli att underhålla huset tillräckligt länge brukar vara ett bra tips. Sedan kan man toppa med att utlova arbetstillfällen, en skjuts för området, numera går det säkert bra också att "sätta orten på kartan"…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2/9/17, 3:09 PM
#5

#4 Lite runt det där som oroar mig….Exakt de där formuleringarna brukar "gå hem"…

Att bli klassad som trög bakåtsträvare är det ju ingen som vill…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: