Annons:
Etikettövrigt
Läst 557 ggr
Magi-cat
2017-01-23 18:04

Talkoandan lever!

Ni vet, talko - när människor i ett samhälle går ihop och gör ett obetalt arbete tillsammans - håller man på med sånt än?

Jadå, enligt en enkät så gör majoriteten av österbottningarna någon form av talkoarbete!

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/130115

Underbart tycker jag, att den andan lever och frodas!

Har ni varit med i något talko?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
2017-01-25 13:14
#1

Absolut. Var ju ungefär ett decennium involverad i en jazzklubb i Vasa på helt frivilliga grunder (inga arvoden betalades utom vid specialfall för enskilda extrainsatser). Dessutom har man väl hjälpt till en hel del på olika byggen och sånt, när det har behövts lite hjälp. Helt normalt engagemang tycker jag och säkert vanligt på många håll, men på andra håll tycks det saknas ett lika bra ord för saken. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tarantass
2017-01-25 13:25
#2

#1: inte på alla håll. "Dugnad" i Norge.

Speglar kanske litet skillnader i allmän mentalitet mellan Sverige samt Finland och Norge dock. De båda senare verkar överhuvudtaget ha behållit en större respekt för landsbygdskultur än Sverige, som under lång tid har låtit den förfalla.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

JazzBass
2017-01-25 15:59
#3

#2 - Intressant! Visste inte att det fanns ett sånt ord. 

Det är fullt möjligt att det är som du säger. Talko som begrepp är dock inte bundet till landsbygd utan snarast till frivilligarbete, även om det kanske främst är på landsbygden man använder ordet. 

Finska regeringen talade för övrigt också om "spartalko" när man ifjol ville att alla skulle dra sitt strå till stacken för att få Finland på fötter igen genom att arbeta mer eller avstå från diverse tillägg. Slutsatsen av de diskussionerna blev för min del att jag i år ska arbeta 6 minuter mer per dag för samma lön som tidigare. Kommer helt säkert ha jättestor inverkan på landets ekonomi. Snopen (Ironi).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2017-01-25 16:03
#4

Det visste inte jag heller, att det fanns ett norskt ord för "talko".

Roligt i alla fall att talkoandan lever kvar.

Jag kommer ihåg äldre som berättade "hur det var förr". Alla gick tillsammans och byggde varandras hus. Var det något tak som behövde läggas om eller vad som helst, så var alla där och jobbade mot mat och kaffe. Till nytta för alla, för ena gången hjälper det dig, nästa gång mig…

#3 Och där har regeringen missbrukat begreppet, tycker jag…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2017-01-25 16:10
#5

#3: nej, man får alltid välja hur man vill förenkla och att skriva "landsbygdskultur" var kanske dumt av mig. Jag tänkte på läget idag, inte läget innan saker som  snabb storurbanisering, avfolkning av innerstäder, TV, nedläggning av enklare offentliga träffpunkter och gentrifiering av egnahemsområden slog sönder det mesta av gammal folklig stadskultur.

#4, slutet: ja, och varför känner jag igen det…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: