Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 412 ggr
Magi-cat
2017-01-16 17:55

Sannfinländare fälld för hets mot folkgrupp

En sannfinländsk politikerhar blivit dömd för hets mot folkgrupp och hets mot trosfrid.

"Rätten ansåg att Tynkkynens skriverier är kränkande, smutskastande och delvis hotfulla."

Politikern var ordförande för Sannfinländarnas Ungdomsförbund under åren 2015-2016.

Han är även ökänd för den s.k. prygelvideon där han protesterade mot den obligatoriska undervisningen i svenska i finska skolor.

Själv anser han att rättegången är ett utslag av politisk förföljelse.

Även Sannfinländarnas Ungdomsförbund klagar:

"– Sannfinländarnas unga försvarar yttrandefriheten och stöder fullt ut sin tidigare ordförande i den här situationen. I ett civiliserat Finland är yttrandefrihet ett värde som vi inte är beredda att pruta på. Domen är ett exempel på att läget för yttrandefriheten i Finland är alarmerande , skriver Sannfinländarnas nuvarande ordförande Samuli Voutila i ett pressmeddelande."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/16/sebastian-tynkkynen-domd-hets-mot-folkgrupp

Krokodiltårar. Lagen om hets mot folkgrupp är inget nytt påfund. 

Bra att lagen följs!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2017-01-16 18:02
#1

Inte visste jag att de hade offerkoftor i Finland också! Jag som trodde det var sann "svensk kultur", och att Sannfinländarna bara höll på med "finsk kultur" 😮

Upp till toppen
Annons: