Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 558 ggr
Magi-cat
2017-01-13 09:46

Vad händer i Finland?

Jag hoppas ni kan läsa följande artikel i HBL. Den handlar om hur samhällsklimatet håller på att förändras i Finland, till det sämre.

En kvinna berättar att hennes man, en irakisk flykting, fått avslag på sin asylansökan och hur hon själv upplevt intolerans och hat. Det finns t.o.m. ett ord för människor som engagerar sig för flyktingar: suvakkihuorat =toleranshoror! 😮

Och rasister marscherar på gatorna och irakier deporteras, trots att Bagdad inte anses säkert ….😕

https://www.hbl.fi/artikel/vad-hander-i-finland/

Så - vad händer egentligen? Enstaka händelser eller en ny, mörk, trend? (Vi hoppas och tror att det inte är det sistnämnda.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
2017-01-13 11:52
#1

Det känns tyvärr som en finsknationalistisk trend, där intoleransen mot flyktingar och mot svenska språket är två sidor av samma mynt. Jag har ännu ingen klar uppfattning om detta, men jag har börjat fundera över trenden.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2017-01-13 12:04
#2

Nu måste det komma något positivt snart…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-01-13 15:25
#3

Suck…😕

Den här (numera uteslutne) sannfinländaren var kommunalpolitiker och f.d. polis…

"Sademies dömdes för tre fall av hets mot folkgrupp till 50 dagsböter på sammanlagt 1 900 euro.

Brotten skedde 2015. Sademies skrev bland annat att man borde begränsa antalet barn för invandrare med afrikansk bakgrund genom att sterilisera afrikanska män. Han skrev också att muslimer är aggressiva och att man borde utveckla en apparat som sprutar grisblod på dem. Han föreslog också skilda masstraff för invandrare och beskrev dem som djur. Här ansåg rätten att Sademies också agerade hotfullt."

https://www.hbl.fi/artikel/tidigare-sannfinlandare-kravde-tvangssterilisering-av-muslimer-doms-till-boter-for-hets-mot-folkgr/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2017-01-13 17:41
#4

Jaa - hur har det blivit så här? Jag har funderat en hel del över det, men har inga svar att komma med. Samhällsklimatet blir väl hårdare överallt, det är knappast specifikt för Finland. Men det här ogrundade hatet, som jag tycker man kan skymta i såväl invandrarmotstånd som i språkrättsfrågor - var kommer det ifrån?

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

[NeferNefer]
2017-01-14 20:49
#5

😢

Upp till toppen
Annons: