Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 680 ggr
KPD
1/8/17, 11:56 AM

Nokia

Vad betyder ett varumärke? Ett nytt företag, HMD Global, har fått rätt att tillverka mobiltelefoner med namnet Nokia. Företaget Nokia kommer att ha viss insyn, men det ekonomiska intresset inskränker sig till ersättning för begagnandet av varumärket Nokia. Kan det tydligare illustreras att konsumenter betalar för ett varumärke? Den nya telefonen, som har fått namnet Nokia 6, har operativsystemet Android och kommer att säljas i Kina. https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/08/har-ar-den-nya-nokian-hmd-global-presenterade-sin-telefon


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
1/8/17, 12:07 PM
#1

Aha! Ingen "riktig" Nokia, således…Märkligt det där med varumärken…😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
1/8/17, 6:00 PM
#2

Sist och slutligen var det ju operativsystemet som Nokia stupade på - att börja tillverka nya telefoner med samma operativsystem som tusen andra tycker jag verkar som en ganska onödig idé. Men kanske det faktiskt finns pengr att hämta i namnet "Nokia" ännu.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

KPD
1/8/17, 6:38 PM
#3

#2 Att ha ett helt eget operativsystem skulle inte vara bra, om man inte som Apple är ett företag med flera olika produkter. Det finns många appar för Android. Kanske hade Nokia förblivit stort, om man hade satsat på Android.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Sundaychild
1/9/17, 2:14 PM
#4

#3 Jo, det håller jag med om. Jag tror också att Nokia föll på att de fortsatte använda Symbian, som sedan inte hängde med i utvecklingen. Och i dagens läge ska det ju vara appar till allt.

MEN - kan Nokia faktiskt tillföra något till Android-familjen som skulle vara bättre än det som redan finns? Det tvivlar jag på, men man kan ju bli positivt överraskad 😉.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
1/9/17, 2:22 PM
#5

Jag har f.ö. en Nokia Lumia som jag gillar på många sätt, men under årens lopp har den halkat hopplöst efter. T.ex. är det en hel mängd appar som inte går att få in i den…

När det nu är hög tid att skaffa ny skulle jag gärna ha en ungefär likadan - men med androiden…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
1/10/17, 9:27 AM
#6

#5 Frågan är om gamla Nokia kommer att inspirera nya? Det gäller först och främst att skapa en modern Androidtelefon.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Farwuq
1/10/17, 5:44 PM
#7

Jag gillade 3310 och har fortfarande några sådana i byrålådan.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
1/10/17, 5:45 PM
#8

#7 Är det den där gamla? Den var bra! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
1/10/17, 5:49 PM
#9

Ja, den från början av "00"-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nokia_3310

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: