Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 460 ggr
Sundaychild
2017-01-02 15:06

Svårt få personal som kan svenska

Pargas kan tvingas sänka språkkraven vid anställning av socialarbetare. Det finns inte kompetent personal som kan svenska. Så mycket för svenskundervisningen i våra finska skolor. Och situationen blir knappast bättre om obligatorisk svenska stryks från grundskolan och gymnasiet, vilket ju sannfinländarna pläderar för i sin video (som jag fortfarande inte sett, men jag har ju förstått budskapet).

http://www.abounderrattelser.fi/news/2016/12/pargas-kan-tvingas-lindra-sprakkrav.html

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
KPD
2017-01-08 12:06
#1

En lösning kanske vore högre lön för dem som är tvåspråkiga? Motsvarande skulle naturligtvis gälla för dem som också talar finska i områden där svenska dominerar.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2017-01-08 15:14
#2

#1 Det tillämpas redan. Om det är generellt vet jag inte, men i alla fall på vissa ställen. Det är ändå svårt att få tvåspråkiga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2017-01-08 17:57
#3

Jo, det tillämpas nog så vitt jag vet på vissa ställen. Problemet är tydligen att det inte finns att tillgå personal som kan svenska. 

Något är allvarligt fel i vår skola när man kan gå ut grundskolan utan att kunna det andra inhemska språket. Och språkundervisningen har bara minskat under åren. 

Jag är själv ett praktexemplar på att man kan gå ut grundskolan, med riktigt hyfsade vitsord t.o.m. - utan att praktiskt kunna tala det andra språket alls. Jag skrev nästhögsta betyg i finska i studenten, utan att kunna säga många ord praktiskt, och då hade jag alltså läst mycket finska jämfört med vad dagens finskspråkiga läser svenska.

Att använda språket har jag lärt mig efter skolan, säkert lättare tack vare de glosor och grammatik vi tragglade - men det måste finnas något roligare och bättre sätt att lära sig språk.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

tarantass
2017-01-08 18:17
#4

Det är också en kamp mot kombinationen den mänskliga lättjan och den nya omständigheten att "alla" i vår del av världen förutsätts kunna engelska och det är ett språk man får i sig så fort man slår på TV:n eller går ut på nätet. Så "varför då lära sig ett tredje språk, och om man ska det, varför ett som ingen talar?". Försök övertyga en ungdom om komplicerade sammanhang som de flesta inte av sig själva begriper förrän möjligen över pensionsåldern, när inte ens den politiska viljan eller medvetenheten finns på centralt håll…

Rikssvenskar väljer ju också att tala engelska med finnar, många med till och med danskar, en del med norrmän. Det finns de (rikssvenskar) som inte anser sig kunna förstå skånska och de som tror att finlandssvenska är finska. Som jämförelse och illustration till svårigheterna.

Och för att återställa politisk vilja måste man återknyta till tiden före landsfader Kekkonen, som tyckte att man måste ju ändå kunna erkänna att vissa är mer lika än andra (som det "jämlika" ledarsvinet sade i Orwells "1984"). Utan att råka dra med sig sådant man kanske inte vill ha tillbaka…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sundaychild
2017-01-08 18:23
#5

Att tro att människan på något vis är begränsad till att lära sig bara ett eller två språk tycker jag är dumt. Själv gick jag i engelskspråkigt dagis och pratade någotsånär hygglig engelska när jag var 4. Mina brorsbarn pratade två språk (finska och svenska) när de var 3. Den äldre är nu 9 och pratar hygglig engelska utöver finskan och svenskan.

Lär barn språk medan de är små. Då är de både intresserade och lär sig snabbt.

Jag har ännu inte märkt att det skulle vara en belastning att kunna språk.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

tarantass
2017-01-08 18:24
#6

#5: det var inte vad jag skrev. Jag redogjorde för hur folk i allmänhet fungerar såvitt jag har märkt. Om alla vore lovvärda  eller tursamma undantag skulle vi inte ha de här problemen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
tarantass
2017-01-08 18:41
#7

Kan väl troligen jämföras med engelsktalandes (åtminstone i vissa kretsar) omvittnade bristande motivation att lära sig språket i det land de bor i, om de upplever att de ändå klarar sig på sitt modersmål – och inte heller är vana vid att lära sig språk hemifrån. Nu börjar även vi nordbor få det så.

Klart att alla borde lära sig båda språken som små (eller alla tre i norra Finland liksom i norra Sverige), men hur politiskt och praktiskt få igenom något som ens är i närheten av det?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

KPD
2017-01-08 18:43
#8

#4 Att man som rikssvensk inte sällan talar engelska med finnar beror nog oftast på att många inte kan eller vill tala svenska. Det bästa sättet att få en finne att våga tala svenska är att själv säga några ord på finska.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

tarantass
2017-01-08 18:52
#9

#4: Det är nog ofta betydligt mer ömsesidigt än så. Rikssvenskar gör det som sagt även med andra.

Men det var en av de mindre bisakerna i det jag tog upp.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sundaychild
2017-01-09 14:12
#10

"Försök övertyga en ungdom om komplicerade sammanhang som de flesta inte av sig själva begriper förrän möjligen över pensionsåldern, när inte ens den politiska viljan eller medvetenheten finns på centralt håll…"

Precis vad jag försöker säga - varför vänta tills man har att göra med en motsträvig tonåring - jag är fullt medveten om detta, har en där hemma som när han fick välja valbara ämnen tog datakunskap (där han redan kunde allt och fick fungera som något slags hjälplärare) och huslig ekonomi, som gick ut på matlagning, där fick man inga läxor. 

Så lär alltså barnen, genom lek när de är små - då talar de nog betydlligt hellre svenska även med rikssvenskarna i fortsättningen.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

tarantass
2017-01-09 19:13
#11

#10: och som jag redan har sagt: javisst. Men fixa det politiskt och praktiskt då! (Ja, jag funderar också. Men om du redan har kommit på hur man gör så kan du väl tala om det för folk, makthavarna inte minst?)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: