Kultur; musik, film, konst

Himmeli

2016-12-15 21:49 #0 av: Magi-cat

Idag läste jag om "himmeli", halmkonst. Det ser verkligen fint ut!

Brukar ni göra himmeli?

Halmkronan som blev "hipp":

http://www.gp.se/livsstil/bostad/s%C3%A5-g%C3%B6r-du-en-egen-himmeli-halmkronan-som-blev-hipp-1.4046049

http://thewaveswemake.se/blog/2016/08/31/gor-din-egen-himmeli/

HjärtaAll you need is love. Hjärta

Anmäl
2016-12-15 22:47 #1 av: greenseng

Oj vad fint! Och det finns ju så många geometriska figurer.

En konstnärs dröm!

De människor som är helt tillfreds med vad de redan har är betydligt rikare än mångmiljardärer, ty mångmiljardärer är aldrig nöjda och kommer heller aldrig att bli det.

Anmäl
2016-12-16 07:33 #2 av: Magi-cat

Tummen upp

Anmäl
2016-12-17 10:25 #3 av: Sundaychild

Nu undrar jag i min tur, är detta alltså ingenting som görs i Sverige? I finlandssvenskan används ordet himmel alltså även för detta, det är inte bara det som du kan titta upp på där molnen bor Skrattar. Halmhimmel, eller bara himmel.

Men jag tror faktiskt att de böjs olika i bestämd form, himmel (sky) - himlen, medan himmel (halm) - himmeln. Nörd

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2016-12-17 10:28 #4 av: Sundaychild

Också Strömsö har varit i farten och byggt himlar - men på svenska utan "i" på slutet!

https://svenska.yle.fi/artikel/2013/03/28/traditionell-stromso-himmel

Anmäl
2016-12-17 10:29 #5 av: Magi-cat

Intressant, Sundaychild! Roligt att lära sig något nytt!Tummen upp

Det har jag aldrig tänkt på. Och aldrig sett att det kallas himmeli. Eller att vi har halmhimmel i Sverige. Men det kan vara olika i olika regioner, förstås.

Himmel och halm - har det ett gemensamt ursprung? NördEller är det en ordlek? Måste be en språkvetare reda ut detta...

Anmäl
2016-12-17 10:35 #6 av: Sundaychild

Jag skulle anta att det svesnka ordet halmhimmel (eller bara himmel) kommer från finskans himmeli. Men jag vet inte, det kan ju också vara tvärtom! Finns här nån språkvetare som kan det här??

Det jag tyckte var konstigt, var att det i de svenskspråkiga artiklarna talades om "himmeli" när det faktiskt finns ett svensk ord.

Anmäl
2016-12-17 17:29 #7 av: Farwuq

Tummen upp

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-12-20 16:56 #8 av: Magi-cat

Plötsligt är det himmeli överallt!

Råkade få se i Tara 2016:13 om heltids-himmeli-konstnären Eija Koski.

Det verkar som om det gamla hantverket blivit hett i design- och inredningsvärlden.

(I Sverige kallas halmkonstverken "oro", står det.)

Eija Koski har gjort himmeli sedan hon var barn och särskilt sedan hon blev förälskad i en eko-bonde som 20-åring.

Eija reser jorden runt och håller föredrag och ger workshops, senast i Tokyo där det gick väldigt bra. Galleristen köpte själv alla verken.

Eija säger att det är geometrin och de harmoniska proportionerna i himmeli som fascinerar.

Anmäl
2016-12-20 17:11 #9 av: Magi-cat

"Att skapa takkronor av råghalm eller himlar som de kallas är ett gammalt finskt hantverk som upptäckts på nytt och tagit designvärlden med storm. Halmkronorna med sina raka linjer, geometriska former och spröda, luftiga känsla har något naturligt och tidlöst över sig. Samtidigt kan de med tillägg av nya material och färger bli moderna skulpturer.

I Himmeli får du en grundläggande introduktion till att bygga himlar med tekniktips och 24 modeller. En mönsterritning till varje projekt hjälper dig att följa stegen och visar hur du kan skissa själv när du vill gå vidare och skapa egna modeller. Himlarna i boken har den klassiska naturnära känslan, men du får förslag på alternativa material för att anpassa stilen.

Eija Koski är världens enda konstnär med titeln himmelist. Hon ställer ut, föreläser och håller kurser i konsten att skapa himlar runtom i Norden och övriga världen. Hennes senaste utställning var på Gallery A4 i Tokyo och 2013 tilldelades hon priset Årets konsthantverkare."

http://www.adlibris.com/se/bok/himmeli-geometrisk-halmslojd-forr-och-nu-9789127149632

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.