Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1150 ggr
Sundaychild
2016-12-12 19:23

Katastrof för svenskan i Österbotten -jourreformen

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
Magi-cat
2016-12-12 19:25
#1

😢

"Vasa har så gott som förlorat kampen om att få behålla en omfattande jour i sjukhusjourreformen. SFP:s ordförande Anna-Maja Henriksson kallar beslutet "det värsta jag sett under min tid i riksdagen"."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2016-12-13 09:08
#2

Fruktansvärt ignorant av vår regering att inte välja det alternativ som kan trygga speciellt den svenskspråkiga befolkningens GRUNDLAGSSTADGADE rättigheter till vård på sitt modersmål. Nu valde man med berått mod det alternativ som är absolut sämst för oss svenskspråkiga som bor i landskapet. 

En protest mot förslaget samlade 10 000 personer på Vasa torg tidigare i höstas. Det hade ingen betydelse. Flera ledande överläkare och andra på betydande poster på VCS påtalade en stor mängd väldigt allvarliga fel i beredningsmaterialet. Det hade ingen betydelse. Väldigt många, speciellt svenskspråkiga, kommer få minst en timmes bilväg till närmaste sjukhus med fulljour. Det hade ingen betydelse. 12+1-lösningen som oppositionen ville att skulle klubbas igenom skulle inte ha kostat nämnvärt mer, och varit klart enklast att förverkliga i praktiken. Det hade ingen betydelse. Inget förslag för hur man i praktiken skulle säkerställa service på svenska i Seinäjoki fanns heller, vilket var minimikravet från grundlagsuskottet. Inte ens det hade nån betydelse. 🎧

Senast nu har nedmonteringen av det svenska språkets ställning i Finland officiellt börjat.  Nån annan orsak än rent och skärt svenskhat ser jag inte som bakgrund till det här beslutet. Jag skulle inte ha nåt emot att delta i en generalstrejk i området för att protestera mot det. Det solklart vidrigaste beslutet i mannaminne gjort av Finlands regering.

😡😡😡😡😡😡😡😡😡

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2016-12-13 09:26
#3

😢

Bra beskrivning, Jazzbass. Du brukar inte ta till överord, och jag kan förstå lite hur ni känner, även om det inte går att sätta sig in i det helt. 

Helt klart är det  att beslutet riskerar leda till att motsättningarna mellan språken ökar, mellan människor ökar, vilket inte är något vi behöver och är VÄLDIGT olyckligt. Det hade kunnat undvikas genom att lyssna på folkets röst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2016-12-13 09:39
#4

Nej, du har rätt i att jag brukar försöka hålla mig sansad. När man kör på som en ångvält och struntar i grundläggande rättigheter och inte ens visar minsta tecken på välvilja gentemot oss, så blir man dock bara så arg och uppgiven. 😭

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2016-12-13 09:50
#5

#4 En känsla som är delad av så många, förstår jag. 

Det brukar inte bli bra när man kör över folk på det här sättet. Synd att de inte förstår det. 😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2016-12-13 09:59
#6

Ja, det är många som protesterar mot beslutet i mycket starka ordalag. Bl.a. sade ju Mats Nylund i sitt anförande i riksdagen "Hur täcks ni? Hur i hela fridens namn täcks ni?"  Jag undrar samma sak.

Ett beslut har tagits, men sista ordet har inte sagts ännu i frågan och jag hoppas och tror att det ännu kommer att ändras. Det är ju ännu ett par år tills det ska träda i kraft och mycket kan hända på den tiden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Magi-cat
2016-12-13 10:20
#7

#6 "Hur täcks ni? Hur i hela fridens namn täcks ni?

Det kan man fråga sig.Oberörd

👍 Starkt uttalat av Nylund….

Det har väl tyvärr gått prestige i frågan så de inte vill backa. Men som du säger så får vi inte förlora hoppet så vi hoppas att tiden arbetar för rättvisan. 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-13 20:24
#8

En mörk dag i Finlands historia…

"- Jag måste erkänna att jag både är arg och besviken. Den nonchalans som regeringen visar i frågan är unik, säger Markus Österlund, sekreterare vid Svenska Finlands Folkting."

"- Jag tycker det är viktigt att alla riksdagsledamöter som röstar för den här lagen ska veta att de röstar för en lag som förkastar rättigheterna till jämlik vård, som fastställs i grundlagen."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/13/folktingets-markus-osterlund-om-jourreformen-en-svart-dag-i-finlands-historia


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-13 20:52
#9

Vasa-politikern som bytte språk i protest mot jourreformen!

https://www.hbl.fi/artikel/politiker-i-osterbotten-bytte-sprak-i-protest-mot-jourreformen/

🌺 Fint tänkt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2016-12-13 21:19
#10

#9 - Jag röstade på henne i förra riksdagsvalet när hon ställde upp för sfp. Verkar vara en person med hjärtat på rätt ställe. ❤️🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2016-12-13 21:41
#11

#10 Ja, verkligen! 👍 Och modig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-14 08:12
#12

Hoppet står nu till presidenten.

Måtte förnuftet vara med honom när han beslutar.

https://www.hbl.fi/artikel/hoppet-star-till-presidenten/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-14 08:21
#13

Österbottningarna känner sig svikna. Det gäller ju inte "bara" språket, utan även det långa avståndet till Seinäjoki.

Det är inte bra när politikerna på det här sättet visar att de inte bryr sig om folkviljan, eller experter för den delen…😐

Läs mer:

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/14/osterbottningarna-kanner-sig-svikna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-12-14 08:25
#14

En välplanerad 100-års-present säger ledarartikeln i Vasabladet…

"Det här är en av de största politiska maktdemonstrationerna i det självständiga Finlands historia. "
Ett jubileumsår med temat: ”Yhdessä – Tillsammans – Together”.

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa//125450

Vilken ironi!

Det här blir allt sorgligare…Det är inte bra med beslut som uppfattas som maktdemonstrationer. 😐

Dessutom blir det som ett hån inför firandet av jubileumsåret nästa år.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2016-12-14 08:55
#15

Det var en bra ledare av Stig Nygård. Kan inte annat än hålla med till fullo. Det enda som hade krävts av regeringspartierna för att ge oss bosatta i Österbotten frid i själen är lite välvilja. Nu väljer man ett väsentligt mer omständligt alternativ som knappast blir billigare i längden, och nån annan orsak till det än illvilja, en önskan att göra livet lite surare för oss finlandssvenskar i regionen, verkar inte finnas.

Även på annat håll attackeras finlandssvenskar idag. Kommunikationsminister Anne Berner (finlandssvensk dessutom!) vill införa avgifter på förbindelsebåtarna i skärgården, vilket hon motiverar med att det skulle ge möjlighet att "utveckla tjänsterna" utan att ge exempel på vad det är för "tjänster" hon menar. Kostnaderna för privatpersoner skulle inte vara väldigt höga, men för varutransporter skulle de kunna leda till tusentals euro i veckan i tilläggskostnader för företagarna på öarna, som huvudsakligen bebos av finlandssvenskar. Det skulle vara dödsstöten för all företagsamhet på öarna enligt många inklusive mig och Stefan Wallin, och försnabba avfolkningen av skärgården som redan länge minskat i stadig takt. Lyckligtvis motsätter sig till och med Berners partikamrater hennes förslag som nu är på remissrunda, så hon blir nog tvungen att grundligt se över sitt rent skamlösa förslag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2016-12-14 08:58
#16

#15 Nu väljer man ett väsentligt mer omständligt alternativ som knappast blir billigare i längden, och nån annan orsak till det än illvilja, en önskan att göra livet lite surare för oss finlandssvenskar i regionen, verkar inte finnas

Det är så man fryser…🥶

Skamlöst var rätta ordet för förslaget med skärgårdskostnaderna….😕

Vad tar det åt dem?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2016-12-14 09:09
#17

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2016-12-14 09:29
#18

😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-14 10:38
#19

Det är inte "bara" språket. Det är att man kan tolka grundlagen hur man vill också…

"Skrämmande. Beklagligt. Paha juttu. Det är reaktionerna på att Vasa centralsjukhus inte får omfattande jour.

– Det är skrämmande vad de gör mot det svenska. Nu tycks man kunna tolka grundlagen som man vill."

"– Jag körde en äldre dam till sjukhuset i Seinäjoki nyligen. Hon begärde att bli bemött på svenska och fick svaret att det här är ett finskspråkigt sjukhus.

Reaktionen på riksdagens behandling av jourfrågan var samstämmig bland besökare på centralsjukhuset i går.

– Beklagligt. Nu har nog politikerna nästan skämt ut sig"

https://www.hbl.fi/artikel/beslutet-vacker-radslor/

Finländare är lågmälda av sig. Bakom orden "Nu har nog politikerna nästan skämt ut sig" ligger så mycket…Besvikelse, sorg, frustration, ilska…

Jag upprepar det igen, på det finländskt stillsamma sättet: 

Det är inte bra när politikerna så uppsåtligen visar att de struntar i folkets vilja och behov. Symboliskt blir det kanske extra betydelsefullt när nu Finland firar 100 år av självständighet nästa år - under temat ”Yhdessä – Tillsammans – Together”. 

Det enda raka är att beslutsfattarna tänker om. Tänk vilken oerhörd prestigevinst DET vore i folkets ögon, att höra dem säga: Vi lyssnar! Vi tänker på er bästa!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-14 16:02
#20

Jourfrågan anmäld till JO!

"– Vi måste sätta ner foten. Vi ska inte stå med händerna knutna i byxfickorna och muttra. Skriv till justitieombudsmannen men sök också hjälp utomlands. Europarådet gav redan Finland smäll på fingrarna bland annat för hur de svenskspråkiga behandlas, säger Frants. "

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/125628


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-12-16 07:52
#21

Insändaren skräder inte orden:

"Från att ha varit ett föredöme i hur man tar hand om en språklig minoritet går Finland till att vara ett land där grundlagsenliga medborgerliga rättigheter för en folkgrupp medvetet trampas ner."

"Nästa år firar vi Finland 100 år under temat ”Tillsammans”. Jag har sett fram emot detta som ett tecken på att alla invånare i Finland inkluderas i gemenskapen.

Med förskräckelse har jag därför nu sett hur Finlands regering i kraft av sin majoritetsställning och med ett totalt förakt för vår grundlag driver igenom en lag som nedgraderar de svenskspråkiga invånarna i landskapet Österbotten till andra klassens medborgare utan jämlik rätt till den vård som grundlagen borde trygga. Jag avser då självklart de förändringar i lagen om hälso- och sjukvård där man definierar vilka sjukhus som i fortsättningen skall upprätthålla en så kallad omfattande jourverksamhet. Enligt lagförslaget skall de svenskspråkiga i Österbotten hänvisas till ett enspråkigt joursjukhus i Seinäjoki utan några som helst garantier för att deras vård som helhet kommer att komma ens i närheten av det som Finlands grundlag förutsätter; jämlik vård på eget modersmål."

https://www.hbl.fi/artikel/presidenten-maste-lata-bli-att-stadfasta-lagen/

Ja, det är för sorgligt. Vi instämmer i vädjandena till presidenten. 

Att ompröva beslutet blir en rejäl prestige-boost!

Om det däremot genomförs finns det stor risk att murar byggs mellan människor i Finland och mellan folk och makthavare. Och det helt i onödan.

ALLA vinner på att visa att makthavarna lyssnar på folket och visar god vilja!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2016-12-16 08:32
#22

Ja, det är ett mycket massivt motstånd från vårt håll nu mot lagen, och bra så, allt motstånd behövs. Knappast nånsin tidigare i Finlands historia har ett beslut skapat lika stora protester som detta från en enskild folkgrupp som känner att de blir trampade på, och jag är hyfsat övertygad om att det faktum att över 3000 brev skickats till presidenten med en vädjan att icke stadfästa lagen med motiveringen att den är grundlagsstridig, saknar motstycke i historien. 

Även jag skrev ett e-post i förrgår till presidenten, liksom även tiotals av mina vänner på Facebook (alla har kanske inte skrivit om saken på FB, liksom jag). Nånting kände jag att jag måste göra trots att jag inte är nån politiker eller makthavare. Presidenten är nu vårt sista hopp. Jag har tyckt Sauli Niinistö har varit en bra president för hela folket, men jag skulle ha mycket svårt att acceptera om även han valde att ignorera de intensiva ropen på hjälp från Österbotten och hela Svenskfinland. I nöden prövas vännen heter det, och senast nu får man väl veta hur pass vänligt inställd till Finlands svenska befolkning han egentligen är. 

Vill nån annan här göra samma sak (vilket jag hoppas) är adressen: presidentti@tpk.fi. Men skriv sakligt i så fall, osakliga brev är lika kontraproduktiva som det mycket trista faktum att Seinäjoki Centralsjukhus fått ta emot över 10 busringningar från finlandsvenskar: 
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/14/busringningar-till-centralsjukhuset-i-seinajoki

Enligt kommentarer på svenska YLE så finns det tydligen de som inte tycker det här är så farligt eftersom Vasa Centralsjukhus idag inte heller har fulljour och inget kommer att fråntas sjukhuset heller. Men det är skitprat. Anslagen kommer att minska till de mindre sjukhusen, vilket kommer kräva nedskärningar. Mer och mer kommer koncentreras till sjukhusen med fulljour, på bekostnad av de mindre centralsjukhusen. Redan idag, bara några dagar efter beslutet, rapporterar YLE om att kirurger börjat rekryteras från de mindre till de större centralsjukhusen med fulljour i framtiden: 
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/16/laakarilehti-lakare-far-erbjudanden-fran-sjukhus-med-omfattande-jour

Det bådar inte gott.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2016-12-16 09:09
#23

Det bådar inte gott, men vi måste fortsätta hoppas. 

Finland har haft ett gott renommé när det gäller att hantera minoritetsspråk, men detta renommé är nu i fara.

Jag ska dra mitt strå till stacken och skriva!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-19 08:49
#24

"- Den berör den svenskösterbottniska folksjälen djupt. Folk är personligen förolämpade och känner sig sårade, säger sociologen Kjell Herberts på Institutet för samhällsforskning på Åbo Akademi i Vasa."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/18/sociolog-jourreformen-sista-droppen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rheen
2016-12-19 18:50
#25

Angående #19 "– Jag körde en äldre dam till sjukhuset i Seinäjoki nyligen. Hon begärde att bli bemött på svenska och fick svaret att det här är ett finskspråkigt sjukhus."

Om vi kommer bli avvisade vård p.g.a. att vi pratar svenska, och alla joursjukhus blir finskspråkiga, vart ska vi då ta vägen? 😟

~ Rheen.

KPD
2016-12-29 15:31
#26

"President Sauli Niinistö har stadfäst jourreformen som innebär att Vasa centralsjukhus blir av med en del av sin jourverksamhet och att patienterna i fortsättningen vårdas i finskspråkiga Seinäjoki. Men presidenten stadfäste lagen med en ovanlig invändning: 'Den lag som riksdagen har stiftat upprepar grundlagens villkorslösa krav på att garantera de språkliga rättigheterna. Tillämpningen av lagen ska definieras i en förordning. Den som avger förordningen och verkställer den är tjänsteansvarig för att de språkliga rättigheterna också tryggas i praktiken', slår presidenten fast. Presidenten skriver att det betyder att jourtjänster endast kan flyttas från Vasa till Seinäjoki om det råder fullständig säkerhet om att patienterna kan välja om de ska vårdas på svenska eller finska." https://www.hbl.fi/artikel/presidenten-patienter-till-seinajoki-endast-om-varden-pa-svenska-garanterat-fungerar/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2016-12-29 15:38
#27

Också Yle skriver om presidentens yttrande i samband med stadfästelsen. https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/29/presidenten-stadfaste-jourreformen-men-med-ovanlig-kommentar


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
KPD
2016-12-29 16:59
#28

"Ta grundlagen på allvar!" John-Erik Jansén kommenterar på ledarplats och ser som en möjlighet att regeringen också låter Vasa få fullständig jour. https://www.hbl.fi/artikel/ta-grundlagen-pa-allvar/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2017-01-11 09:44
#29

Den existentiella känslan av maktlöshet. Det handlar om så mycket mer, än ett sjukhus…Mycket välskriven insändare.

"Att jourfrågan vid Vasa centralsjukhus har väckt så starka reaktioner, inte bara bland österbottningar utan också hos många andra finlandssvenskar har att göra med att det ser ut som om den praktiska modell för levnad, samlevnad och överlevnad för det svenska som skapats har brutits. Och brytpunkten utgörs av det tvåspråkiga centralsjukhuset i Vasa som vad gäller sjuk- och hälsovården inte tillmätts något värde när en ny modell för social- och hälsovården i Finland utarbetats av den finländska regeringen och dess förvaltningsapparat."

"Existentiellt är det, tror jag, känslan av maktlöshet som finlandssvenskarna i detta läge framför allt måste hantera. Det kommer inte att bli lätt och helt klart är att ett återställande av en existentiell grundtrygghet för finlandssvenskarna är ett absolut minimikrav i den situation som nu råder.

Sven-Erik Klinkmann docent, Vasa"

https://www.hbl.fi/artikel/att-aterstalla-grundtryggheten-ar-ett-absolut-minimikrav/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2019-04-15 20:47
#30

Kan man åter hoppas på fullständig jour i Vasa? SDP blev största parti, och SFP blev största parti i Vasa valkrets. Den nyvalde riksdagsledamoten Kim Berg (SDP) sa, att med SDP i regeringen kommer Vasa att få sin jour. Man ska inte ta ut något i förskott, men jag är försiktigt optimistisk.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: